34 - Part Time

1.8K 171 55
                                    

"Cuti sem ni kau ada nak pergi mana-mana tak?"

Beralih fokus Hanna daripada drama di kaca televisyen apabila soalan Fir menerpa.

"Entahlah, aku tak fikir lagi nak ke mana. Rasanya mereput kat rumah je la kut," jawab Hanna sebelum sambung melayan drama. Beberapa keping keropok dalam genggaman tangan dimakan satu persatu. Baru syok sikit nak layan drama.

Ikutkan hati, Hanna cadang nak balik kampung. Lama dah dia tak balik, jenguk atuk dan opah di sana sejak balik dari Los Angeles. Tapi masalahnya, bukan ada sesiapapun di sana. Hairul kata atuk dengan opah ada di Johor sekarang ini. Melawat saudara yang sakit.

Haih! Alangkah bahagianya kalau dapat rasa suasana kampung masa cuti panjang macam ni, keluh Hanna dalam hati.

"Kalau macam tu, jom teman aku cari kerja part time. Bosanlah cuti ni tak ada buat apa." Fir hempas tubuh ke atas sofa.

Takkanlah nak mereput aje cuti panjang ni? Bosanlah! Serius tak boleh nak ukur tahap kebosanan sampaikan Fir terlebih rajin kemaskan segenap ruang, setiap penjuru rumah Hanna. Kalau boleh, dengan rumah-rumah jiran pun dia nak tolong kemaskan.

"Hesh kau ni! Masa tak cuti... Merungut nak cutilah, nak rehatlah, nak tidurlah, penat buat banyak assignment itulah, inilah... Bila dah ada cuti panjang sekarang, kau tak reti nak bersyukur. Kau nak apa sebenarnya dalam hidup ni?" Mengancing gigi Hanna. Geram pula rasa. Jangan sampai ada juga yang kena tanam hidup-hidup nanti.

Tersengih-sengih Fir dengan posisi meniarap yang tak berapa nak sopan.

Nasib baik aje Hairul tak ada di rumah. Kalau tak, memang tak teragak-agak Hanna akan halau Fir. Campak ke planet Marikh, senang! Hairul pun satu hal. Asyik sibuk semedang dengan kerja dia. Tak ada masa langsung untuk adik kesayangan sendiri. Hmm.

Merajuk cari abang lain baru tahu, heh.

"Aku bukan apa... Aku cuma nak cari duit lebih untuk tanggung diri sendiri. Itu je. Tak sampai hati aku nak mintak kat ayah aku. Kau tahulah kan... Aku ada banyak adik-beradik," ujar Fir. Mengendur ton suaranya. Daripada ceria berubah mendatar.

Ya, Hanna tahu itu. Sudah sedia maklum dengan sekuel kehidupan Fir. Hidup sederhana sama seperti dia dan Hairul. Tak kaya sangat, tak miskin sangat. Tapi dalam kes Fir, adik-beradiknya ada ramai. Dari yang masih di bangku sekolah rendah sehinggalah yang sudah berkahwin.

Yang sudah punya rumah tangga sendiri pun, masih juga minta duit dengan ayah Fir. Sebab itulah Fir jarang sekali minta duit daripada ayahnya. Tak nak susahkan lagi beban yang ditanggung. Ibu Fir? Suri rumah sepenuh masa. Kena jaga adik-adik Fir yang masih kecil, yang perlukan jagaan dan perhatian seorang ibu sepanjang masa.

Sedih tak sedih, sudah suratan takdir. Tak baik mengeluh, merungut dengan apa yang Allah dah rancangkan untuk kita. Itulah yang sering Fir sematkan dalam hati.

"Kau kerja sorang-sorang tak boleh ke? Aku penatlah, Fir. Orang dah bagi cuti, kita kenalah memanfaatkan cuti panjang ni sebaik mungkin dengan berehat secukupnya," Hanna bagi alasan.

Mencebik bibir Fir. "Berjaga sampai pukul 3 pagi semata-mata nak tengok drama Korea tu kau kata berehat secukupnya? Dah-dahlah tu bela eyebag 2 inci weh. Lagi baik kau ikut aku pergi cari kerja! Ada pekdahnya juga."

"Alaaaa kau ni... Bila lagi aku nak habiskan 3 drama Korea-yang-best-gila-bapak-aku-dah-terlepas-banyak-episod kalau bukan masa cuti paaaanjang ni?"

Cepat-cepat Hanna ambil nafas sedalamnya sebelum menyambung lagi.

"Masuk sem baru nanti, aku yakin sangat-sangat, confirm sangat-sangat yang kau akan menyesal gila kalau kau tak manfaatkan cuti yang ada sekarang ni! Jadi kesimpulannya..."

Hipotesis CintaWhere stories live. Discover now