▪︎Penilaian▪︎

603 75 50
                                    

Baiklah, mungkin ada yang macam tertanya-tanya "macam mana aku pilih pemenang?"

Dan jikalau kau tak tertanya-tanya pasal benda ni pun, aku tetap nak bagitahu, giveaway aku, suka hati aku lah jsjsjs

Boleh ke tak nak ikut penilaian ni?
boleh je kalau kau tulis cerita sebab saja saja nak join, tapi kalau nak menang silalah ikut demi kebaikkan kita bersama.

Kenapa nak ikut penilaian ni? menyusakan je.
Giveaway aku, suka hati akulah jsjsjs

Baiklah, cukup buat dialog sendiri, ini penilaian yang aku akan ambil kira.

▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎

1. Niat, okay jadi sesiapa yang berniat nak baik dengan aku sebab nak bodek aku untuk menang ya ampun betulkan niat awak, nureen baik tak layan orang gini. Nak kawan aku depa tangan terima, jangan ambil kesempatan sudah.

2. Usaha, aku tengok tau kau punya usaha rangka cerita, penulisan ikhlas ke tak (dah macam nak bagi derma). Jadi, siapa nak menang, come on! buat comel comel, every chapter tu bagi ada perasaan readers bila baca 'wah bersungguhnya author ni' kalau ada readers yang kutuk. Kau reply 'cerita aku, suka hati aku lah'

3. Romance, macam yang kau tahu, majority readers wattpad ni single, ahh kalau bukan majority pun kau anggap jelah macam tu. Jadi, scenes yang berjaya buat aku feeling sampai senyum dan fangirling. Tahniah, kau akan termasuk dalam senarai bakal pemenang.

4. Comedy, aku tahu ramai yang rasa lawak dia hambar. Releks, aku pun jenis yang buat lawak hambar. Jadi, aku jenis yang mudah terhibur. Cerita yang ada scenes comedy buat aku gelak tak berhenti, tahniah, kau juga akan termasuk dalam senarai bakal pemenang.

5. Romance Comedy, cerita kau sweet dan lawak? tahniah, kau bakal tersenarai sebagai bakal pemenang.

6. Bahasa dan penulisan, aku tidak tekankan mana bab ini, sebab aku sendiri tak berapa nak bagus bila buat karangan bm, kau baca cerita aku pun kau dah tahu. Cuma, cukuplah penulisan kau buat sedap mata memandang, ayat kau buat aku fangirling dan feeling, tahniah, kau mungkin akan terpilih sebagai bakal pemenang.

7. Perkataan, oh tolonglah guna perkataan dengan baik, jangan letak perkataan yang tak sesuai dengan ayat.

8. Dialog, jika dialog kau masuk akal. Seolah-olah aku rasa aku yang tengah lakonkan watak tu. Iya, kau tersenarai sebagai bakal pemenang.

9. Plot twist, aku tak suka cliche, walaupun fanfic aku sendiri cliche. Tapi suka hati aku lah nak pilih macam mana pun, ni giveaway aku kan. Jadi, plot twist yang masuk akal dan berjaya buat aku terpegun, kau akan tersenarai dalam ah, penat nak ulang ayat sama.

10. Chapter 1, sama ada kau letak as chapter 1 ke prolog ke introduction ke apa yang penting bab pertama tu, dekat situ kau perlu letak yang paling terbaik, tak kisah lah kau kata hujung hujung baru best, tapi chapter pertama sekali tu penting untuk kekalkan perasaan ingin tahu aku sampai habis cerita. Buat pilihan yang tepat untuk introduction anda.

11. Idea, ok dekat sini aku nak tegaskan, idea scene cliche tidak semestinya idea plot story dia cliche. So, tak kisahlah kau nak buat kena kahwin paksa ke apa, pastikan idea jalan cerita kau menarik, buatlah lelaki tu sebenarnya spy, lepas tu perempuan tu terkejut lepas kahwin dalam rumah ada robot seluruh rumah. Tengok, aku baik bagi idea sekali tau.

12. Cover, ok sejujurnya aku tidak paksa untuk kau buat cover. Jadi, ada cover ke tidak, aku tak buat penilaian untuk itu. Cuma, kalau yang anda cover book buat lah aku eksited nak baca. But, dun wori, aku tak ambil kira markah pun. Sebab ada yang berbakat boleh buat cover, ada yang noob macam aku, minta orang buatkan. Jadi, aku faham.

13. Inspirasi, jika jalan cerita anda di inspirasi dari author lain (kecuali aku) pastikan dapatkan izin beliau dulu. No isu plagiat tau, karang username aku lagi fames dari abang baju kuning nanti. Kalau ambil inspirasi dari cerita aku. Kalau, kau berjaya ubah jalan cerita tapi masih ada elemen cerita aku, dan berjaya buat sampai aku terkejut. Kau bakal jadi pemenang.

14. Jalan cerita, ni aku tak nak elaborate panjang, cukup kau tahu yang jalan cerita paling best, sweet dan kelakar. Kau menang.

15. Readers & Voters akan mempengaruhi penilaian ke?
Sekali lagi
Ini giveaway Tupperware lah, bukan giveaway readers and voters. Lainlah kalau CEO Tupperware tu vote cerita kau.

🖤🖤🖤🖤

Kalau kau rasa susah dengan penilaian ni, kau anggap jelah macam ni

"Bukan ramai orang join, aku mesti terpilih punyaa"

sebab apa?

aku tak hebohkan pasal giveaway ni, cuma post dekat mb dengan group wassap Tupperware je. Why?

Sebab nak bagi peluang kau menanglah, sayang, ya ampunn.

Cuba okay? kita gelak sama-sama nanti

🌚👌

Tupperware Giveaway!Where stories live. Discover now