TWO

2K 236 33
                                    


Han Chaerin

Tarikh lahir : 2 April 20XX

Chaerin kuat menangis. Kalau awak saja yang menjaganya, kemungkinan besar dia tak boleh bersama orang lain. Dia akan menangis selagi awak tak ambil dia. Awak perlu berikan sebanyak perhatian yang boleh kepadanya supaya dia tak meragam.

Maafkan saya jika bayi itu membebankan awak

Satu lagi nota dijumpai oleh Chaewon tika gadis itu membelek-belek segala pakaian dan keperluan Chaerin. Dia melirik ke arah Chaerin yang masih nyenyak tidur di sebelahnya.

Dia pun perasan, malam tadi dia tak boleh langsung bergerak jauh sedikit daripada Chaerin ketika tidur. Bayi itu akan tersedar dan merengek. Mujurlah Chaewon tak mudah rimas dengan suara bayi menangis.

Klerk-

Chaewon membuang pandang ke arah pintu. Kelihatan Ahjumma Ryu seakan tersentak pabila melihat seorang bayi sedang tidur di sisi gadis itu.

"Dari mana kamu dapat baby tu?" Soalnya.

"Ada orang letakkan dia di depan pintu rumah malam tadi. Chaewon ambillah,"

Ahjumma Ryu terdiam seketika. Bagaimana malam semalam dia tak sedar Chaewon membawa masuk bayi ke rumahnya? Mungkin selesai saja makan malam dia terus berehat di dalam bilik, dia tak dengar dan sedar apa yang berlaku di luar.

"Ahjumma marah ke kalau Chaewon nak jaga dia?" Soal Chaewon.

"T-tak, tak marah. Tapi kamu kan masih belajar. Ahjumma bekerja. Siapa boleh jagakan dia bila kita tak ada di rumah?"

Chaewon pula yang terdiam.

"Tak lama lagi kamu nak exam untuk akhir semester,"

"Chaewon akan cari jalan penyelesaian," Chaewon kembali bersuara. "Tapi, setiap kali Chaewon hadir ke peperiksaan akhir nanti boleh ahjumma tolong jagakan budak ni buat sementara?"





*****




Beberapa hari kemudian...

"UWEKK!!!!"

Tangisan Chaerin bergema ke seluruh rumah kecil itu. Puas Ahjumma Ryu memujuk Chaerin namun tak menjadi malah makin kuat anak kecil itu meraung.

Chaewon bergegas keluar dari bilik air menuju ke bilik tidurnya. Maklumlah rumah Ahjumma Ryu hanya terdapat satu tandas saja sekali dengan shower.

Dengan tubuh masih bersarungkan tuala mandi, Chaewon mendekati Chaerin langsung menepuk-nepuk tubuh anak kecil itu. Tangisan Chaerin tidak lagi kedengaran namun bunyi keluhan Ahjumma Ryu pula menyapa halwa telinga Chaewon.

"Macam manalah ahjumma nak menjaga budak ni seorang diri kalau kamu tak ada?"

Chaerin hanya tersenyum tipis. "Tak apa, ahjumma cuba dulu biasakan diri dengan Chaerin. Lama-lama dia naklah dengan ahjumma kalau Chaewon  tak di rumah,"

"Yalah. Ahjumma nak ke dapur pula, nak sediakan makanan tengahari. Terbantut niat ahjumma tadi bila dengar Chaerin menangis,"

Chaewon tersengih. "Chaerin ni tak boleh langsung Chaewon tinggal dia. Kalau tinggal tengah tidur pun cepat je dia sedar,"

Ahjumma sekadar menggeleng seraya bangkit meninggalkan Chaewon bersama 'anak angkatnya'.

Chaewon menyeka air mata yang bersisa di muka Chaerin. Wajah comel itu ditenung sehungga menimbulkan perasaan kasihan dalam dirinya.

[DIBUKUKAN]The Baby •JJK•Where stories live. Discover now