الهدف فى الحياة ...

60 23 54
                                    


السلام عليكم حبايبي ...

وحشتونى كتير ، كل سنة وانتم طيبين يا رب ...

وتكون سنة سعيدة عليكم ، اتمنى تكون سنة تتغير فيها اقدارنا للاحسن ، ونحقق فيها كل اللى بنتمناه وتكون سنة تمحلنا كل الحزن اللى عشناه ....

             ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

" عليك أن تقاتل من اجل الوصول الى حلمك وأن تقدم الجهد والتضحيات من أجله."
– ليونيل ميسي ....

مفيش قيمة للحياة اللى بنعشها أو معنى من غير ما يكون لينا هدف ، بتسعة علشان نحققه او نوصل ليه ....

زي مثلا الموظف بيسعى علشان يزيد راتبه ، ويترقي لأعلى المناصب .....
ويأسس حياة اجتماعية وأسرة صالحة ونافعة ....

زي الطالب لما بيكون مركز على هدف أن يوصل للكلية اللى بيحبها ، وبيعمل كل اللى بيقدر عليه وبيحارب علشان يوصل .....

لازم تحارب علشان توصل للي بتتمناه ربنا وقتها هيساعدك وهيوصلك للى بتتمناه واكتر ....

ومن الجانب الديني هدف الإنسان هو رضا الله عزوجل عنه .....
والوصول للجنة ورضا والدايه علشان يقدر يوصل ...

علشان كدا موضوعنا النهاردة عن الهدف فى الحياة ....

             ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

* ايه هو الهدف ؟؟؟؟؟

الهدف ليه معانى كتيرة ...
ومن كل المعانى ، الغاية هى اللى بيرغب فيها كل شخص منا للوصول للمنشد الاخير ....

برضو عندنا من الانجازات اللى تحققت على أرض الواقع واللى كانت متلائمة مع الطموح ...

وبرضو دا كان من أن الانسان جعل تركيزه كلو على الهدف اللى عايز يوصلوا ....

من المفروض علينا أننا نحدد هدف لان بتحديد الهدف هيسهل لينا الطريق علشان نوصل....

أما لو الهدف مش واضح عند بعض الأشخاص ،  بيبقي ( هدف مشوش مش واضح ) ....

فبكدا مش هيقدر على التركيز ، ومش هيعرف يمشى على الطريق اللى المفروض يمشي عليه علشان يوصل ......

أما صاحب الهدف بيمشي فى طريق واضح زي وضوح الشمس .....

* واقعية الهدف ....

الهدف الخيالى البعيد عن الواقع اللى مش هيتحقق ازاي  ؟؟؟؟

ذي الانسان اللى بيسعى علشان يطير فى السماء ....

زي الطائر اللى بيطير ومن غير اي وسيلة تكنولوجيا
دا بيكون وهم مستحيل يتحقق ...

لان الله عزوجل معطاش حد القدرات على الطيران فى السماء ؛  الا لنوع واحد من المخلوقات !!!!

لك الاختيار 🖤Where stories live. Discover now