Bab 13

13.5K 447 6
                                    

IAN memakirkan kereta tidak jauh dari butik pengantin yang terletak di Damansara. Laki aku yang bertuah ni pulak bawak kereta sampai sesat larat. Dah ada cik GPS baru pun, dia boleh sesat lagi. Bila aku nak tolong, tak nak dengar cakap pulak. Boleh tahan juga degilnya! Dia ingat jalan raya dekat KL ni macam dekat London ke ?

"Ian, Iman ! Lambatnya sampai. Jalan jam ke ?" Sapa Kak Zara dengan mesra sambil bersalaman denganku.

"Jalan tak jam pun, kak." Jawabku sambil menjeling ke arah Ian yang mempamerkan riak wajah bersahaja. Mamat sebelah ni yang kepala otak dia jam.

"Dah tu? Sesat?"

"Lebih kuranglah, kak."

"Tak apa, tak apa. Yang penting, korang dah selamat sampai kat sini. Baju resepsi dah siap. Try dululah untuk final inspection. Kut-kut ada benda lain nak kena alter before the big day."

Kak Zara berlalu ke bahagian belakang untuk mengambil baju aku dan Ian. Ian sudah mengambil tempat di atas sofa.

"Iman, boleh try baju dekat fitting room ni. Ajak darling awak tu sekali." Laung Kak Zara dari jauh.

Aku mencuit bahu Ian dan Ian memandangku dengan kening yang terangkat. Eh, eh, main angkat-angkat kening pulak! Memanglah aku boleh faham sangat dengan bahasa isyarat kening dia tu.

"Tak payah nak main angkat-angkat kening. Saya tak faham, tak boleh nak baca apa yang awak nak cakap. Jom, Kak Zara dah panggil. Dia suruh kita try baju." Ujarku sambil menarik kedua-dua belah tangan Ian supaya lelaki tinggi lampai ini berdiri.

"Now?" Soal Ian.

"Tak adalah, next year! Kita datang sini sebab sengaja nak habiskan masa dan minyak kereta." Jawapan kurang cerdik yang paling sesuai diberikan untuk soalan kurang cerdik Ian.

Ian tiba-tiba ketawa. Aku mencebik. Sudahnya, tangan kananku memegang beg tanganku dan tangan kiri menarik encik suami terchenta yang liat sangat nak berjalan. Sekali pandang dah macam tengah mengheret anak patung bersaiz gergasi!

"Nah, ini Iman punya, and yang ini Ian punya. Iman, try to put on the gown dululah sebab tudung sepatutnya tak ada masalah nak kena alter kan? Lepas ni kita try pakaikan tudung pulak." Beritahu kak Zara sambil menghulurkan pakaianku dan juga pakaian Ian.

Aku berlalu ke sebuah bilik kecil yang tersedia di bahagian belakang untuk mencuba gaun labuh berwarna putih susu itu. Tidak lama kemudian, Kak Zara datang dengan membawa kain tudung yang berwarna serupa.

"Besar sikit ya dekat bahagian pinggang? Iman dah kuruslah ni." Balas Kak Zara sambil membelek ukuran gaun di bahagian pinggangku.

"Tak adalah besar sangat, kak. Okey je ni. Kalau fit sangat pun, seksa pulak jadinya." Balasku dalam tawa. Takkanlah aku nak pakai baju macam balut nangka pulak kan?

"Betul ni tak nak kecikkan sikit bahagian pinggang ni?"

"Betul, Kak Zara. Dah okey ni."

"Okey. So, sekarang kita try tudung pulak. Yang tudung ni, akak bagi yang tak ada awninglah sebab hari tu Iman mintak yang tak ada awning kan?"

Aku angguk sambil mengambil kain tudung daripada pegangan Kak Zara. Aku sangat berpuas hati dengan jahitan manik dan labuci yang tidak terlalu sarat pada bahagian hadapan kain tudung. Tak adalah bila pakai nanti, aku nampak macam pokok hiasan bergerak pula.

Encik Suami Mat Salih Celup (Adaptasi ke Slot Dahlia TV3 mulai 25/06/2017)Where stories live. Discover now