CHAPTER 2

1.1K 165 9
                                    

2019,

Selepas Kai menyatakan hasratnya mahu berpindah ke rumah pusaka milik keluarganya di kampung, Yoona terus membantah tanpa membuat pertimbangan. Dia tahu isterinya itu takan sesekali pun bersetuju. Yoona adalah anak tunggal kepada seorang ahli koprat yang tersohor di Busan. Yoona membesar di bandar sepanjang hayatnya. Untuk tinggal di kampung, menyesuaikan diri dengan keadaan kampung memang sangat mustahil bagi Yoona yang sudah terbiasa dengan hidup moden. Lima tahun perkahwinan mereka, tidak sekali pun Yoona menjejakkan kaki ke kampung halaman Kai. Kai agak terkilan.

Seminggu jugak dia bertekak dengan Yoona membahaskan perkara tersebut.

"Tak boleh ke you just bawak omma you tu tinggal dengan kita. Rumah kita ni cukup luas untuk dia. Semua kelengkapan ada. Maid pun ada untuk jaga dia nanti. Lagi selesa. Ni susah susah je I kena pindah sana,"Yoona masih membantah. Keras kepala Yoona memang Kai tak boleh lawan.

"Sayang, kali ni je I mintak you ikut cakap I. Bukannya permintaan I ni berat sangat untuk you tunaikan,"

"But I tak suka rumah buruk omma you. Tempat tu dah macam gudang hantu,"kutuk Yoona dengan muka cenggengnya. Nasib Kai jenis yang penyabar melayan karenah isteri. 

"You dah pergi ke?"

"You pernah tunjuk kan gambar rumah omma you. Serius I cakap rumah tu nampak menyeramkan. Even i just tengok dari gambar je,"tambah Yoona lagi.

Kai menepuk dahi. Nak tergelak pun ada dibuatnya. "Hei tak baik you cakap macam tu. Rumah tu ok jelah. I membesar kat sana dari kecil sampai dewasa. Tak pernah pon I jumpa hantu,"Kai cuba menyakinkan Yoona lagi.

"Seriously?"Yoona macam tak percaya.

"Nak takut apa. Appa I ada. Appa I cakap hantu tak wujud,"

"Tu dulu. Sekarang appa you dah takde,"

"But I ada. You tak perlu takut. Datang hantu ke, rimau ke, dinosaur ke, I akan tetap lindungi you,"dia mengenggam tangan Yoona erat sambil memandang ke dalam anak mata indah milik Yoona.

"Hmmm yelah. I setuju pindah sana,"akhirnya Yoona mengangguk setuju. Kai bersorak gembira. Memujuk Yoona memang makan masa, tapi hasilnya Yoona akan mengalah jugak nanti. "But, tak bermaksud I kena stay kat dalam rumah tu buat selama lamanya. Lepas je I bersalin, kita pindah sini balik. I pon kena kerja,"

"Ok sayang. Actually, omma suruh kita pindah rumah dia sebab omma nak jaga sayang yang tengah sarat,"Kai mengusap perut Yoona yang membuyut itu. Kandungan Yoona sudah masuk usia 7 bulan. Itu adalah bakal anak kedua mereka.

"Kalau you tinggal kat sini, takde orang yang nak jaga you nanti. Bibik bibik pulak dah banyak berhenti kerja sebab tak tahan dengan perangai you,"

Yoona mencebik bila Kai merungut tentang sikapnya. Itu normal bagi sesetengah ibu mengandung yang mengalami perubahan sikap contohnya cepat marah, cepat merajuk, mengindam macam macam benda dan lain lain. Ia berlaku disebabkan perubahan hormon. Apa apa pun Yoona bersyukur Kai masih melayaninya dengan baik selayak seorang permaisuri.

"So bila kita nak pindah tu?"soal Yoona perlahan lahan bangun dari sofa. Kai sedang meneliti beberapa fail fail yang bertaburan di atas meja kerjanya. Kai bekerja sebagai detektif yang menyiasat kebanyakan kes jenayah. Yoona faham kalau kerja Kai itu terlalu sibuk sehingga dibawa sampai ke rumah. Beberapa minit Kai masih tidak menjawab soalan Yoona tadi. Mata Kai fokus pada beberapa keping gambar di tangannya.

"You tanya apa tadi?"

"Bila nak pindah?"Yoona ulang soalan sama.

"Tiga hari lagi. Hari rabu ni,"

ANNAWhere stories live. Discover now