Bab 18 : Terlupa

176 14 43
                                    

Kami berlari-lari anak dari kantin ke kelas. Sesampainya di kelas Jasmin terus meluru ke arah mejaku. Tangannya di masukkan ke dalam laci tanpa melihatnya. Tiba-tiba Jasmin membuat lagak muka terkejut tapi tangannya masih berada dalam laci mejaku.

"Beb, keluarkanlah tangan kau, apa yang ada dalam laci itu" Esya mendesak. Jasmin tidak mengeluarkan tangannya sebaliknya hanya memandang Esya, wajahnya masih terkejut.

"Apa?" tanyaku pendek bila melihat Jasmin tak menjawab soalan Esya. Jasmin masih membisu. Aku menjadi takut memikirkan apa yang ada didalam laciku itu. Aku membayangkan binatang lembik yang tak bertulang seperti ular atau cacing. Euwwwwww... aku menutup mulut menggunakan tangan.

"Jasmin, cepatlah bagitahu. Kau ni, nanti cikgu datang pulak. Cepat, cepat!" Esya mendesak lagi, kali ini tangannya hendak menarik tangan Jasmin yang berada di dalam laci.

"Jap" Jasmin mengeluarkan tangannya dari laci. Tangannya dibuat seperti pistol,kemudian dia meniup tangan pistolnya itu sambil berkata "Akulah James Bond partner".
Rupa-rupanya Jasmin berniat hendak mengenakan Mawar dan Esya yang tengah tertunggu-tunggu.

"Kau ni,aku tembak kang" kata Esya, kali ini dia pulak yang mengacukan pistol tangannya ke kepala Jasmin. Jasmin ketawa terbahak-bahak. Esya mencebik.

"Hahaha.. ala beb gurau sikit tak kan tak boleh kut" kata Jasmin lagi. Tangannya dimasukkan semula ke dalam laci dan mengambil apa yang diletakkan di dalam laci Mawar.

"Nota lagi!!!!!" aku dan Esya hampir serentak separuh menjerit. Hish Adam ni nak permainkan aku ke. Nota itu berbentuk love dan berwarna merah hati. Aku buka nota itu.

Suprise Mawar Mewangi!!!!

I m inside your heart right now.
Adam bukan nak permainkan Mawar, tapi memang ada sesuatu yang benar-benar special untuk Mawar. Habis kelas nanti, Mawar pergi kantin, bawaklah sekali kawan baik Mawar (Esya dan Jasmin), jumpa makcik kantin kat situ, dia yang tolong Adam simpan hadiah Mawar tu. Hope that gift make you smile :)

Adam~really in love with you

Aku memerhatikan wajah Esya dan Jasmin yang sedikit berkerut.

"Aisehmen...rasa dipermainkanlah pulak" kata Esya. Dahinya berkerut-kerut memikirkan sesuatu.

"Lets play the game" kata Jasmin tiba-tiba dengan penuh semangat. Aku dan Esya kehairanan, mengangkat kening memberi isyarat kepada Jasmin supaya jelaskan kata-katanya.

"Adam nak bermain dengan kau Mawar, lets play!.. kita akan ikut rentak permainannya. Nanti kita rancang strategi untuk membuatkan dia pulak yang mengikut rentak kita.hahaha" terang Jasmin. Aku menggaru kepala yang tidak gatal. Jasmin kemudian menarik Esya, dia memberi isyarat 'teacher is coming' .
Aku terus duduk di mejaku.

"Balik nanti kita pergi kantin" sempat Esya berpesan kepadaku. Aku mengangguk setuju.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Aku memasukkan buku teks ke dalam beg, kemudian aku zipkan beg ku. Aku terus gendong beg ku.

"Lama betul tuan puteri ni bersiap. Cepatlah tuan puteri, patik tak sabar hendak melihat apakah hadiah misteri itu" kata Esya dengan lagak teater. Esya ni memang bagus kalau jadi pelakon, ada bakat terpendam ni.

"Baiklah dayang-dayangku sekalian, jum.hehe" Aku mengusik Jasmin dan Esya, tak semena-mena aku kena cubit Jasmin.

"Tak main dayang-dayang tau, kita ni partner in investigation " kata Jasmin. Ternyata movie benar-benar mempengaruhi sahabat baikku ini. Tak salah kan, yang penting happy.hehe

Kami melangkah laju menuju ke kantin. Dari jauh ku lihat makcik kantin tersenyum lebar, dia memang menunggu kedatanganku. Aku menghampirinya. Aku melihat sekeliling, mana tahu Adam bersembunyi di situ. Tapi tiada. Kantin kosong, hanya makcik kantin yang berada disitu.

"Anak ni Mawar kan?" sapa makcik kantin sebaik aku tiba di hadapannya.

"Ya dia Mawar. Saya Jasmin dan ini Esya" Jasmin jadi wakil menjawab dengan memperkenalkan dirinya dan Esya sekali. Esya melambai tangan, aku pulak sekadar senyum.

"Mawar, ini hadiah Mawar" kata makcik kantin sambil menghulurkan kotak kecil yang berwarna turqoise. Ada reben kecil berwarna merah di atas kotak tersebut. Aku menyambut kotak itu sambil membalas senyuman makcik kantin.

"Terima kasih makcik" kataku. Aku membawa kotak kecil itu ke salah satu meja di kantin. Jasmin menarik kerusi dan duduk, begitu juga Esya. Mata mereka berdua tak lepas memandang kotak itu.

"Jap" kataku, tanganku diletakkan di atas kotak kecil itu. Mataku memerhatikan sekeliling.

"Dah kenapa pulak ni. Buka je lah" kata Esya. Jasmin mengangguk mengiyakan kata Esya.

"Mana tahu Adam ada disini. Aku nak jumpa dia" kataku.

"Cuba kau tengok sekeliling. Mana ada orang kat sini. Adam takkan muncul punya. Percayalah kata aku" kata Jasmin, yakin yang Adam takkan muncul.

"Cepatlah buka" desak Esya."Kalau kau tak nak buka, biar aku buka"

"Hehe.ok beb. Aku buka sekarang" tanganku menarik reben yang ada di atas kotak kecil itu. Kemudian aku buka kotak kecil itu.

"Wahhhhh" Esya dan Jasmin serentak berkata. Aku mengeluarkan hadiah itu, seutas rantai emas berbentuk bunga ros kecil-kecil dan terukir huruf MAWAR di situ. Ada sekeping nota kecil, aku buka nota itu.

Selamat Hari Jadi Mawar

Aku terkejut. Macammana Adam ingat hari jadiku hari ini. Aku sendiri TERLUPA!!!

Nota CintaWhere stories live. Discover now