KPVST 2

172K 7K 271
                                    

Kali pertama aku menjejakkan kaki ke sekolah baru ini selepas beberapa jam di dalam pacuan empat roda. Abah kata sekolah ini sekolah kluster kecemerlangan. Hanya pelajar terpilih saja yang diserapkan ke sekolah ini dengan kelulusan gred dan cgpa yang tinggi serta kebanyakan mereka dari kalangan keluarga berada. Manakala dari keluarga biasa-biasa seperti aku ni berebut-rebut untuk masuk ke asrama. Pihak pengurusan melihat dari segi kelulusan pelajaran tidak kira latar belakang seseorang. Sekiranya layak dengan syarat yang diberi, barulah pelajar akan dibenarkan masuk.

"Kak Mai, menung apalagi? Jom turun." ajak Yana.
Aku lambat-lambat membuka pintu kereta.

"Cepatlah turun, kak! Asyik termenung je kenapa? Ingat boyfriend ke? Eh, tapi akak ni ada boyfriend ke? Perangai macam lelaki. Asyik nak bertumbuk aje." sinis sekali kata-kata Achik bikin darah tinggi aku naik!

"Eh, Achik! Kalau aku ingat pakwe ke apa ke kau peduli apa? Kau sakit ke kalau aku takde pakwe? Kau ke yang menanggung dosa aku kalau aku berkhayal? Hah?" semburku lagi akibat tak tertahan.

'Kurang ajar betul! Dia lupa ke dengan siapa dia bercakap sekarang?' desis kasar hatiku.

"Dah.. tak mahu gaduh-gaduh. Pening mama dengar! Semua dah besar panjang kan! Sara, jangan kurang ajar dengan Kak Mai. Dia kakak sulung awak tau. Sepatutnya Achik kena hormat Kak Mai. Jangan buat lagi," putus Puan Husna sebagai orang tengah. Dari rumah sampai ke asrama bertekak tak sudah.

Padan muka kau! Jahat sangat dengan kakak sendiri. Aku tersenyum sinis bila melihat Achik memuncungkan mulut. Heh! Baru kau tau sape lawan kau!

Sementara menunggu abah menyelesaikan urusan kemasukkan, aku dan Yana merayau-rayau di sekitar kawasan sekolah ini.
'Nampak macam best. Besar jugak sekolah ni.' terdetik hatiku. Dan cantik!

"Kak Mai, bestnya sekolah ni! Luas, pemandangan dia memukau la kak. Bangunan tinggi-tinggi, warna cat lawa! Ada taman bunga lagi! Cantikkan?" Yana teruja.

Kalau korang nak tau, adik aku yang sorang ni memang suka gila dengan bunga! Apa-apa sikit mesti bunga! Kadang kat rumah tu keluarlah bahasa bunga dia yang aku tak pernah dengar. Sanskrit betul! Aku pun pening. Hinggakan kat rumah pun siap ada mini taman bunga. Nama pengusahanya adalah 'Yana's Flowers'. Mujur rumah ada tanah walaupun tidak sebesar mana.

Aku bergerak ke satu tempat yang begitu nyaman dan tenteram. Kolam ikan bersama ukiran air terjun yang unik. Kolam terjaga bersih. Ikan pun segar! Ralit nau pandang!

Tangan naik memeluk tubuh sambil berjalan tanpa melihat ke depan. Mata masih tertunak pada kolam itu sehinggakan tidak semena-mena tubuhku dilanggar seseorang!

Bukk!

Adoi!

Sedar-sedar diri dah jatuh atas tar. Pening sekejap! Aku gagahkan tubuh untuk berdiri. Terasa pedih di bahagian siku. Pantas aku sinsing lengan t-shirt. Darah! Kulit bergeser dengan tar barangkali. Allah, macam mana ni?

"Maaf, Cik! Saya minta maaf. Saya tak sengaja. Saya nak cepat,"

Ucapan maaf dari seseorang menggamit perhatianku. Baru perasan yang aku telah dilanggar seseorang tadi. Pantas tubuh kupusing dengan riak wajah kemerahan menandakan aku tengah marah!

Gulp!

Satu saat...dua saat...tiga saat...

Mata tak berkelip. Merenung si dia di hadapan yang tika ini berbaju tee leher bulat.

Handsome! Terdetik perkataan itu di hati.

"Err.. saya minta maaf sebab buat Cik terjatuh. Saya nak cepat tadi. Saya betul-betul nak cepat." Ucap lelaki itu dengan perasaan bersalah.

Aku mula tersedar pabila siku mula terasa berdenyut sedikit. Pantas aku mengecilkan mata merenungnya tajam. "Berani kau langgar aku? Kau ingat aku ni apa? Tak nampak ke?! Buta?!" marahku tiba-tiba.

Pemuda itu bagaikan terperanjat dengan kemarahan gadis itu. Amboi, bahasa bukan main! Bukankah tadi dia sudah meminta maaf? Pekak ke apa minah ni?

"Kan tadi saya dah minta maaf. Sopan betul bahasa awak, Cik." ujar pemuda itu sinis.

Aku membeliakkan mata. "Maaf tak cukup la weh! Ni siku aku berdarah ni macam mana? Dengan maaf kau tu, siku aku boleh sembuh? Macam tu? Dah la sesuka hati langgar orang. Jalan sikit punya besar, kat tempat aku berdiri juga kau nak lalu!" berangku. Mula-mula memanglah aku tangkap cintan dengan wajah kacak mamat ni. Kalah Iskandar, kapten bola sepak yang aku minat di sekolah lama! Namun bila teringat akan kesan calar di siku, berdarah lagi tu membuatkan aku hati aku berdarah jugak la sekali.

"Habis tu kau nak suruh aku buat apa? Bawa kau pergi klinik?" perli pemuda itu sambil berpeluk tubuh. Bahasa juga sudah bertukar dari 'saya, awak' kepada 'aku, kau'.

'Lewat jugak aku hari ini disebabkan minah senget depan dia ni.' desis hatinya.

Aku mengetap bibir. Memang nak cari nahas mamat ni! "Kau nikan...." kata-kata mati apabila terdengar jeritan suara Yana.

"Kak Mai, kenapa ni?" tanya Yana hairan. Dilihat seorang pemuda kacak dihadapannya sedang berpeluk tubuh dengan muka tenang manakala kakaknya muka merah bagai menahan kemarahan.

"Ni! Mamat poyo + tak betul ni langgar akak sampai siku akak berdarah," aduku pada Yana. Sengaja! Biar dia rasa!

Yana tercengang. Dia melihat siku Kak Mai yang berdarah namun tidak begitu ketara. Setakat tompok-tompok jerawat je! Pandangan di hala ke pemuda kacak di hadapan.

"Kenapa? Nak ganti rugi? Berapa?" soalnya berlagak.

Aku mengetap bibir geram. "Kau banyak duit sangat ke nak bayar?"

Pemuda itu tersenyum sinis. "Kalau aku tak mampu, aku takkan bersekolah di sini, cik adik!"

Aku terpempan. Kurang ajar! Dia sengaja nak malukan aku.

"Dah lah. Saya nak awak minta maaf pada kakak saya." Arah Yana ingin memutuskan segalanya. Pening juga kepala bila lihat kedua-dua pihak tidak bersefahaman. Memang la kakak aku ni tak boleh jumpa lelaki! Ada saja gaduhnya. Gumam hati Yana.

"Saya dah," kata pemuda itu sambil merenung diriku tajam.

"Kalau macam tu, Kak Mai maafkanlah dia." pinta Yana pula.

Aku menggeleng. "Tak semudah tu akak nak maafkan dia." Ujarku juga bernada berlagak.

Pemuda itu menggeleng kepala. Sakit jiwa layan perempuan entah sape-sape ni.

"Kalau dah berlagak sangat, memang la tak pernah habis cerita ni." Poket seluar sebelah kanan diseluk. Terdapat beberapa not berwarna merah ditangan. Pemuda itu menyerahkan tiga keping not merah kepadaku.

"Buat kos perubatan. Nanti kau cakap aku tak bertanggungjawab pula," ujarnya.

Aku hanya memandang duit itu tanpa mengambilnya. Yana tidak mengerti. Apa semua ni??

"Apesal tak ambil?" soal pemuda itu lagi. Duit masih lagi dihulur namun tiada sambutan. Budak ni memang bikin aku punya darah naik mendadak la! Dia sudahlah tak punya banyak masa. Bebudak SPBT (skim pinjaman buku teks) mesti dah merungut sebab lama sangat dia hilang!

"Kak, ambillah." Bisik Yana di telingaku. Dia hanya mahukan kekusutan ini terlerai di sini saja. Yana tahu apa akan terjadi kalau kakaknya sudah marah. Memang akan berlaku tsunami! Sediakanlah payung sebelum hujan kilat turun!

Aku merenung Yana dan pemuda itu silih berganti. Idea jahat tiba-tiba muncul di fikiran. Aku menyeringai sinis.

"Baiklah. Aku ambil," duit RM30 itu aku ambil.

Pemuda itu mengangkat kening. Terasa macam pelik dengan minah depan ni yang tak lekang senyum.

'Gila ke? Tapi dia perlu akui gadis ini cun!' bisik hatinya.

Yana menghembus nafas lega. Akhirnya....

Aku mengeluarkan purse hitam di kocek seluar. Terdapat sepuluh ringgit di dalamnya. Not itu aku ambil lalu aku campurkan bersama not-not kepunyaan lelaki itu. Yana memandang pelik. Hatinya mengagak pasti kakaknya akan melakukan sesuatu. Oh no Kak Mai!

Pemuda itu merenung kelakuan gadis di hadapannya. Terasa macam lain sangat! Macam ada something yang nak terjadi. Macam....

Pukk!!

Yana terlopong. Pemuda itu juga tercengang dengan apa yang berlaku. Matanya tak lepas memandang gadis itu bersilih ganti sama wang kertas yang bertaburan.

Aku tersenyum. Perli! Tangan kukesat di seluar jeans. Puas sudah hatiku saat ini. Dengan melemparkan wang ringgit itu ke muka jejaka itu. Padah berlagak sangat! Ingat aku hadap duit kau? Nah, aku tambah lagi RM10! Aku pantas menarik tangan Yana supaya beredar. Sempat menjelingnya tajam.

'Apa masalah minah tu sebenarnya?' Hati pemuda itu berkata-kata. Duit yang bertaburan di lantai dikutip kembali. Dia tekad akan membalas balik apa yang terjadi. Jangan ingat aku akan berdiam diri! Wajah gadis itu akan tersemat di fikirannya. Tampak gaya seperti budak baharu. Dia jungkit kening. Ada hadiah undang-undang menanti...bisik hati lelakinya.

***

"NI pergi mana ni? Penat kami tunggu tau. Nasib baik tak bawa nasi. Kalau tak memang licin punya sebab tunggu korang berdua tau.. bla.. bla.. bla..." Mama mula membebel. Aduh!

"Tak ke mana kami ma.. Don't worry my luvly mommy! Muahh!" kataku seraya mencuim pipinya. Nak suruh mama berhenti membebel. He he he.. Puan Husna a.k.a mama yang faham dengan kelakuan itu terus mencubit pipiku.

Aku tersenyum manis terhadapnya. Menjadi jugak!

Yana hanya menggelengkan kepala. Dia sudah diberi amaran untuk tidak menceritakan tentang kejadian tadi kepada ahli keluarga. Kalau tak, semua DVD Korea akan dibuang ke dalam Sungai Muar. Yana akur meskipun terasa lawak dengan ugutan kakaknya.

Aku melihat jam ditangan sudah mencecah pukul 2 petang. Aku mula mengambil beg-beg yang ku bawa dari rumah ke asrama. Aku teringat saat aku hendak berpisah dengan keluarga. Hu hu hu sedih!

***

"Belajar betul-betul. Solat jangan tinggal. Hormat orang yang lebih tua daripada kita. Hormat guru. Jangan buat perangai tau sayang. Promise dengan mama?" pesan mama disaat akhir sebelum berpisah.

"InsyaAllah, ma. Kakak tak janji tapi kakak cuba. I'll try my best!" balasku. Mama kulihat hanya tersenyum sambil mengelapkan air mata. Mungkin sedih dengan perpisahan ni. Yelah perpisahan yang bukan dipinta!

"Kak Mai, kami balik dulu. Nanti kirim-kirim la berita ye. Jangan lupa kan kami kat Kluang tau." ujar Yana pula. Aku mengesat air mata yang mengalir dipipinya.

"InsyaAllah, dik. Dah jangan nangis nanti takde orang nak masuk meminang." usikku cuba untuk memeriahkan suasana. Dalam hati terasa sebak. Lepas ni, hanya mesej menjadi perantaraan.

"Akak ni! Manade la!" Yana memuncungkan bibir. Macam muncung itik! Giliran Achik bersalam denganku pula. Sempat lagi aku mengetuk kepalanya. Bengang Achik! Ha ha ha..
Sekarang giliran abah pula. Air mata mula bergenang apabila abah menyentuh lembut kepalaku.

"Mai, jaga diri baik-baik. Jadilah anak yang mempunyai masa depan. Belajar cara mendisiplinkan diri. Belajar jadi wanita solehah. Solat jangan lupa. Ingat tu?" nasihat Encik Syakir.

"Baik abah." kataku dengan perlahan.

**

Aku tersedar apabila ada orang memanggil dan melambai-lambaikan tangan. Ek? Aku dah sampai depan dorm asrama puteri ke? Sah aku berkhayal tadi! Apalah nak jadi dengan aku ni.. Ish! Aku pun pergi ke arah gadis itu dan bertanyakan tempat. Kertas di tangan aku tilik sekali lagi.

"Err.. ni blok Angsana ke? Aspuri Angsana?" tanyaku untuk menyatakan kepastian. Aku lihat gadis itu tersenyum lalu mengangguk. Sah betul! Alhamdulillah..

"Tadi aku tengok kau asyik termenung je. Ada masalah ke? Lama gila kau bertapa kat situ. Eh mari la masuk!" lantas gadis itu lalu menarik tanganku masuk ke dalam dorm. Terkocoh-kocoh aku mengikut langkah kakinya yang pantas. Satu beg pakaian berada di tangannya. Minah ni jaguh lumba lari ke?

"Assalamualaikum girls! Kita ada kawan baru tau! Mari la berkenalan." jerit gadis yang aku tidak kenali itu. Dia menunjukkan katilku dan almari untuk meletakkan baju. Aku sempat melemparkan senyuman manis kepada mereka semua. Tak ramai. Dalam 7, 8 orang aje. Dorm pun besar untuk Aspuri Angsana 1. Ada yang melambaikan tangan. Ada yang memberikan senyuman. Aku membalas juga.

"Hai, nama aku Nur Aliyah Safwana. Panggil Wana je." ujar gadis tersebut lalu duduk ditepi katilku.

Aku tersenyum bila dia memperkenalkan dirinya.

'Emm tak sombong nampaknya budak ni. Boleh buat geng!' kata hatiku lagi.

"Nur Saffiya Humairah. Panggil Maira atau Mai aje." kataku sambil tersenyum.

Gadis itu menganggukkan kepala.

"Asal mana?" tanya budak yang digelar Wana.

"Kluang, Johor." jawabku ikhlas.

"Oh..aku Melaka." talar Wana lagi.

"Eh..aku pun nak kenal jugak dengan budak baru tu! Kejap la." kata salah seorang gadis yang tengah masukkan baju dalam almari. Lalu dia berlari menuju ke katilku.

"Hai Mai..nama aku Puteri Diana Munirah. Panggil princess ek. He he he! Tak la. Panggil D aje." kata gadis bernama D sambil menghulurkan tangan untuk bersalam. Aku pun menyambut hulurannya dengan senang hati.

"Gedik je panggil princess!" pecah ketawa semua orang setelah apa yang diperkatakan oleh Wana.
Aku turut terhibur. Emm.. pengalaman pertama di asrama. Terasa macam seronok!

"Aku pula Siti Aishah Raudhah binti Khairul Anuar. Panggil je Aisyah." kata seorang lagi gadis besebelahan katilku yang dari tadi lagi mendiamkan diri. Aku pula mempamirkan senyuman ala-ala kerang wangi kat dia. Kerang wangi erk! Bukan kerang busuk!

"Eh.. eh.. aku pun nak kenal juga! Wait for me!" jerit gadis kecil molek yang baru sahaja pulang dari bilik air barangkali.

"Assalamualaikum hai, nama aku Nurin Aiman Nasuha. Panggil Iman ja. Aku orang Kedah. Kalau tak kenal sawah, memang teruk lah!" sekali lagi pecah ketawa semua orang. Aku ketawa. Sedikit sebanyak aku mula menjadi rapat dengan mereka.

'Terima kasih Ya Allah sebab Kau bagi aku kawan-kawan yang boleh membimbingku disini. Syukur alhamdulillah..'

Ketua Pengawas Vs TunangOù les histoires vivent. Découvrez maintenant