bab 3

431 13 1
                                    

"woi perempuan! Cepat lah jalan sikit terhegeh-hegeh macam lembu sekali cucuk baru nak jalan" laung danial di muka pintu.

Aku menjeling tajam. Hish sabar jelah aku melajukan langkah menuju ke muka pintu sambil mengheret dua bagasi sebesar besar kedabak alam ya rabbi taktahu nak ungkapkan perkataannya. Yang si kepala batu tu ikut sedap dia je arah itu ini. Bukan dia nak tolong aku pun.

"bilik utama dekat atas tu, bilik aku. Kau jangan sesekali berangan nak tidur sebilik dengan aku faham? "

Aku sekadar mengangguk. Anak Tangga yang agak tinggi itu aku daki satu persatu dengan mengheret beg bagasi milik si kepala batu ni yang sebesar-besar alam.

"eh tepi lah sikit. Terhegeh-hegeh" badanku dirempuh kasar oleh danial. Menyebabkan bagasi-bagasi itu terjatuh ke bawah kembali. aku memandang danial dengan perasaan marah yang membuak-buak, nak je aku cekik-cekik si danial ni pastu humban dia dalam loji tahik baru dia tahu nikmat berhadas besar macam mana.

"Woi, kau pahal tersengih-sengih pergi angkat bagasi-bagasi tu letak dalam bilik aku faham! "

Aku segera turun. Dan mengheret bagasi-bagasi danial dengan wajah mencuka.

"awak, bilik saya yang mana? " ujarku sesudah mengemaskan barang-barang kepunyaan danial.

Danial mendekati aku. Dia tersenyum, yaa senyuman dia yang mampu membuat setiap gadis tertawan. Dia memaut tangan dan kaki ku ibarat mengerti terus melangkah mengekorinya. Turun anak tangga satu persatu dengan senyuman yang terukir dibibirnya. Ya tuhan indahnya hidup.

Kami menuju ke dapur. Ada sebuah bilik kecil di dapur.

"Nah ni bilik kau, mulai dari harini" ujar danial terus mencampakkan aku kebilik kecil itu.

Aduh. Tak guna punya danial suka hati je main campak-campak ingat aku ni barang? Pintu bilik yang ditutup itu aku buka. Damn danial mengunci aku, aku memerhati di setiap pelosok bilik tiada apa selain paip dan jugak mesin basuh baju.

Sah! Ni bukan bilik bawah mahupun orang gaji tapi ni bilik laundry. Mata aku mulai berkaca, teganya kau nial memperlakukan aku tak ubah seperti hamba abdi.

Tiba-tiba sebuah bantal hinggap tepat dimuka ku.

"pergi masak cepat aku lapar" arah danial yang sedang berdiri di muka pintu sambil tangannya disilangkan. Persis bos besar, aku mencebik dan kemudian bantal yang dilempar oleh danial aku peluk dan aku pejamkan mata aduhaii! Mengantuknya.

"Hoi! Boleh pulak kau tidur," marahnya tetapi langsung tak ku endahkan. Aku betul-betul letih dan mengantuk ni.

Danial menarik tanganku kasar, memaksaku bangun.


"Hish, yela yela! Kacau betul lah," dengan malas aku melangkah ke dapur.Aku cuma masak mee segera. Cepat, pantas dan mudah! Itu pun Danial dah tambah sampai dua kali. Tu belum aku tunjuk skill sebenar aku lagi tu

Berikan Aku CintaWhere stories live. Discover now