Bab 9

3.9K 85 0
                                    

MERAH bangkit mendadak bila ternampak kelibat Amanda mara ke arahnya. Dengan gaya lenggang-lenggok pun dah boleh cam dari jauh. Dada Merah melantun kuat serta-merta. Teringat dengan kehadiran Ellina Dato Saufi yang sedang berada di dalam bilik pejabat Andhika. Setahunya, Ellina Dato Saufi ialah salah seorang kenalan Andhika yang sama-sama berkolaborasi dalam sebuah projek dengan Bumi Emas. Datang sini pun mungkin nak bincang hal projek itulah agaknya.

Kemaraan Amanda semakin menggelisahkan Merah. Masih teringat perkataan yang keluar dari mulut Amanda. Gadis bongkak ini pasti akan semburnya lagi hari ini. Mampuslah kalau dia tahu Ellina ada di dalam, silap-silap dengan Ellina dia sembur sekali.

"OMG... Mati aku. Si kucing parsi dah datang. Apa aku nak buat ni?" Serba tak kena jadinya. Nak menyorok bawah meja agar kehadirannya tak dapat dikesan oleh Amanda, memang bukan pilihan terbaik tapi kalau nak melarikan diri lagilah tak patut. Nanti Amanda main rempuh saja bilik Andhika, kan susah.

"Ya Allah, kau mudahkanlah urusanku dalam menghadapi situasi genting macam ni!" Tangan yang ditadah disapu ke muka sebelum bergerak menuju ke tengah ruang pejabat.

"Hai, Cik Amanda. Cantiknya hari ni!" Pujian penuh agenda.

Tubuh Merah yang hanya mengenakan blaus dan seluar slek serta selendang di kepala ditilik oleh Amanda atas bawah dengan menayang muka bongkak.

"Tahu tak apa."

"Ada apa-apa yang saya boleh tolong?"

"Boleh. Tolong ke tepi."

Tubuh Merah ditepis sedikit untuk memberi laluan agar dia dapat tuju ke bilik Andhika namun usaha Merah yang lebih pantas sedikit membuahkan hasil apabila tangan Amanda sempat dilelarnya.

"Cik Amanda nak ke mana?"

"Kau rasa aku datang sini nak melawat kau? Mestilah aku nak jumpa Andhika. Dia ada?"

"Errr... Ada kat dalam bilik tapi..."

"Okey." Jelingan Amanda membuatkan Merah semakin kalut apabila langkahnya hampir saja lagi sampai di pintu.

"Nanti dulu, Cik Amanda."

"What?"

"Encik Andhika..."

"Kau nak cakap yang aku kena buat appointment dengan Andy dulu?"

"Tak. Errr... Cik Amanda mesti haus, kan? Jom, saya belanja Cik Amanda minum teh strawberi kat dalam pantri." Merah menarik tangan Amanda tetapi ditepis halus.

"Kau ni dah kenapa? Buang tebiat?"

"Tak. Cuma nak belanja Cik Amanda minum. Teh strawberi tu kegemaran Cik Amanda, kan?" Senyuman dileretkan sebelum mata dikebil-kebil comel di depan Amanda. Amanda mengherotkan bibir sambil menjeling.

"Tak payah nak buat baik sangat dengan aku. Aku datang sini bukan nak melepak dengan kau tapi nak jumpa Andy. Dah, ke tepi."

"Cik Amanda tak boleh masuk ke dalam!" Sempat Merah mendepakan tangan di hadapan pintu. Sikit saja lagi Amanda nak memulas tombol namun ketangkasan Merah mengatasi.

"Apsal pula?" Suara Amanda dah naik dua oktaf.

"Errr... Sebab... Sebab..."

Adeh, dalam waktu-waktu beginilah juga otak Merah seakan tak berfungsi. Nak cover line punya pasal!

"Bilik Encik Andhika tu tengah berselerak dan ada orang sedang kemaskan bilik tu. Mesti Cik Amanda tak selesa, kan? Sementara dia orang bersihkan bilik Encik Andhika, lebih baik Cik Amanda lepak kat pantri dulu. Boleh rehat-rehat dan segarkan minda."

Tolong Bagi Hati AwakWhere stories live. Discover now