What?! Kau Bukan Duda 17

2.8K 160 26
                                    

Flashback....

"Maafkan saya awak. Mungkin kita tak ada jodoh." Laela menunduk. Risau dengan Faisal, takut jika Faisal akan bertindak agresif terhadapnya.
          "Heh,tak ada jodoh? Tak sangka, selama ni seakan - seakan permainan. 10 tahun kita ada hubungan seakan - akan mimpi. Tapi saya hormati keputusan awak. Mungkin memang betul saya bukan jodoh awak. Tak apa, jangan risau." Faisal bangun dan terus beredar. Sakit hatinya apabila melihat pujaan hatinya lebih memilih orang lain daripadanya. Mungkin ni kali terakhir mereka bertemu untuk selamanya dan dia juga akan membuka buku baru.

Ataupun.... Tidak.

Pada 19 Desember 2011, tepat di sebuah dewan berdekatan rumah keluarga Faisal. Sebuah perkahwinan berlangsung sangat meriah. Keluarga pengantin, saudara mara, rakan - rakan dan jiran tetangga, tidak kalah cantik dan kacak. Pengantin memang murah dengan senyuman yang menunjukkan mereka bahagia. Namun bukan bagi Faisal. Melihat cinta pertamanya bahagia memang membuat dia turut bahagia, tapi bukan begini caranya. Cinta pertamanya duduk bahagia bersama abangnya sendiri di atas pelamin putih yang sangat lawa.

Jadi, Laela benar - benar sudah menjumpai jodohnya. Rasa sakit yang 10 tahun tidak pernah hadir apabila dia dan Laela bercinta, akhirnya menghantuinya. Hatinya pasrah. Dia tahu abangnya boleh menjaga cinta pertamanya itu. Dia juga harus membuang semuanya termasuk cinta - cintunnya selama ini.
          "Hey, kenapa ni? Janganlah sedih masa abang kahwin. Jangan risau, abang tidak akan tinggalkan keluarga kita ok?" Fareeq Taqiudin, ataupun abang kepada Faisal menepuk bahu Faisal apabila dari tadi dia melihat Faisal seakan - akan muram.
          "Tak adanya sedih. Congrat, kasi aku anak buah cepat tau." Senyuman tetap dibibir walaupun rasa sakit menggunung. Bila mengenangkan abangnya dihadapan dengan berpakaiab baju perkahwinan, mana mungkin dia masih tersenyum. Abangnya sahajalah yang dia ada disisi apabila si adik lebih memilih tinggal di Amsterdam.
           "Jangan risau, tak sampai setahun insyallah. Aku akan berusaha, kalau ada rezeki. Kau pun cepatlah. Aku pun nak merasa jadi pak cik."  Fareeq ketawa kecil. Faisal pula hanya tersenyum kelat.
          "Aku banyak nak kena urus. Nanti - nanti jelah." Laela pula datang ke mereka berdua apabila disuruh mak mertuanya, Datin Afiyah.
          " Jangan lama sangat, tak payah memilih. Tengok aku, aku harap lepas aku terus je kau." Fareeq memeluk bahu isterinya itu, Laela langsung tidak melihat wajah Faisal. Rasa bersalah menggunung, tapi rasa cinta kepada Fareeq lebih dari Faisal.
          "Memanglah aku kena memilih. Aku nak cari jodoh, yang akan jaga makan minum aku. Hal anak - anak aku. Bukan bodoh yang datang dan pergi macam tu je." Tepat di hati Laela. Faisal tersenyum sinis, biar Laela rasa apa yang dia rasa walaupun sindirinnya tidak seberapa.
           "Betul juga tu. Goodluck cati jodoh, jangan sangkut yang bodoh ye." Fareeq dan Faisal ketawa bersama. Laela pula ketawa kekok. Fareeq membawa Laela berjumpa rakannya yang lain. Faisal pula masih berdiri tegak.
           " Aku harap ia tak berulang." Perlahan Faisal berbicara. Terus dia beredar dari dewan tersebut dan pulang

Macam mana dengan pt3? Ok? Siapa sini ambik result tadi bolehlah share kat sini. Tak kire yg lulus atau gagal. Bersyukurlah

Kisah Hidup Seorang Gadis #Wattys2017Where stories live. Discover now