Bab 23

49.5K 1.2K 30
                                    

Usai melaksanakan tanggungjawab terhadap Yang Maha Esa, aku segera melangkah ke dapur untuk menyediakan sarapan pagi. Faliq pula aku biarkan dia berada di dalam bilik memandangkan dia ingin menyemak email maka aku taknak menganggu saat lelaki itu ingin melakukan kerjayanya.

Pintu dapur aku tarik, terjonggol muka Tok Mek yang sedang menjamu selera. Tok Mek memandang sekilas sebelum sambung makan. Mata aku beralih pada meja makan. Nasi goreng dan seteko air teh panas sudah terhidang.

"Maghi makea ni Dhiya. Tok laki mung mano?"ajak Tok Mek sebaik saja aku melabuhkan punggung ke kerusi kayu dihadapannya.

Tanpa menjawab pertanyaannya, aku terlebih dahulu mengambil pinggan lalu nasi goreng aku sendukkan ke pinggan. Namun saat sendukkan ketiga tanganku ditempis manja oleh Tok Mek. Terlepas terus senduk nasi dari peganganku. Aku tarik muka.

"Tok soh duk wak muko gitu la. Lamo kei aku genyeh dengea lado. Laki mung mano? Bakpo tok ajok dio makea sekali?" kata tok mek..

Mulut Tok Mek ni memang jenis cakap main lepas saja. Lagi-lagi apabila bercakap dengan aku.

"Huk aloh, potong slero la Tok Mek ni. Oghe baru nak makea. Smeta oghe gi panggil" ujarku lalu bangun dari kerusi.

Dua tiga langkah aku berjalan, aku berhenti dan mengambil nafas sedalamnya kemudian menghembuskannya perlahanan.

"Biyyy jom break... !!!!!" laungku..

Belum sempat aku menghabiskan ayat, terasa suatu objek tumpul kena tepat pada kepalaku.

"Adehh..." aduhku lalu mengosok belakang kepala seraya mataku terus mencari objek yang 'mencium' kepalaku tadi.

Senduk nasi.....

Tok mek memandang tajam ke arah aku dan aku hanya tersengih seperti kerang busuk sambil tangan masih mengusap belakang kepala. Sakit oii

"Mung panggil tok laki ko mung panggil beruk?Narakko melaung gitumo. Nok panggil molek tu tok leh ko? Allahurabbi..Gapolah nok jadi dengan mung ni Dhiya."maka bermulalah bebelan Tok Mek.

Aku kembali ke meja makan dengan riak wajah yang bersahaja aku pamerkan. Telinga pula aku hanya pekakkan saja. Nasi goreng itu aku suap ke mulut. Orang tua kalau mula membebel, biarkan saja.

Faliq muncul saat Tok Mek mulakan tazkirah paginya. Kerusi di sebelah aku di tarik sambil wajahnya tidak lepas dari senyuman manisnya sehinggakan Tok Mek berhenti dari membebel. Namun ketika sedang asyik makan, tiba-tiba Tok Mek buka mulut bertanya aku soalan yang agak cepumas.

"Tengok ko peseng, laki mung tok sentuh mung lagi kea?"soalan Tok Mek menyedakkan aku. Lupa pulak yang tok mek ni bekas bidan kampung,jadinya hal-hal begini dia lebih arif.

Faliq pula pantas menepuk lembut du belakang badanku kemudian secawan air teh yang sudah kesejukan itu dihulur kepadaku. Lidah kelu dan otak blur.

'Mati aku kalini. Apa nak jawab ni?!'

"Err... " aku kehilangan kata. Kepala yang tidak gatal itu aku garu. Nak menipu? Rasanya kalau aku menipu pun Tok Mek akan tahu. Aku jenis yang cepat gelabah apabila menipu.

"Abih makea kekgi, masuk bilik Tok Mek. Nanti Tok Mek ajar caro nok tambat hati tok laki. Gerenti laki mung tok cari tino lain. Makea perabih. Faliq... Tok Mek ke bilik dulu kamu makan ya. "ujar tok mek tegas seraya meninggalkan kami berdua..

Aduhai..tips apalah yang tok mek nak kongsi ni. Berdebar pulak rasanya. Ada-ada jelah Tok Mek aku sorang ni. Harapnya bergunalah tips kebahagian rumahtangga yang akan dikongsinya itu. Dapat juga aku praktikkan dalam rumahtangga yang baru saja terbina ini.

Teringat pula kata orang tua-tua, apabila terdirinya rumahtangga, setiap pasangan harus belajar untuk saling melengkapi satu sama lain. Bersama-sama membina kebahagian yang ingin dikecapi. Andai rumahtangga itu bergolak, carilah penyelesaian yang terbaik. Berfikir dengan waras dan jangan terburu-buru membuat keputusan yang mungkin boleh meruntuhkan rumahtangga yang terbina atas dasar cinta itu.














*******
Pendek je bab kalini. Sorry ya gais..

#Pleasesupportme
#Votethisstory
#Dropyourcommentbelow

Godaan Kekasih Halalku ✔(Unedited) Where stories live. Discover now