039 | Move On

9.4K 826 25
                                    

Beautiful banner by nurflwr 😍 


"Where have you been?" Wafiy tak mampu menahan keluhan berat dari terlepas ke bibirnya saat Datin Raiha bertanyakan itu bila saja dia menjejak lantai ruang tamu banglo itu.

Dia tahu Datin Raiha cuma risau namun kepalanya terlalu kusut saat itu hingga dia terasa sangat mudah melenting. Dan kerana itu juga, Wafiy meneruskan langkah tanpa mempedulikan pertanyaan Datin Raiha.

"Wafiy, I'm asking you. Wafiy buat kerja apa yang sampai tak balik semalam?" Datin Raiha pula, tak mahu berputus asa, terus saja bertanya lagi.

"It's nothing, ma," Wafiy mengeluh, menjawab acuh tak acuh tanpa berpaling pun ke arah ibunya itu.

"Wafiy... Mama tahu kamu stres sejak Empire rugi besar. Tapi janganlah kerja melampau sangat sampai tak jaga kesihatan diri tu. You should take your time to rest too and..."

"Ya ya. Ya, ma. I know. I get it, so please, enough. I'm tired so I'm begging you, enough," Wafiy sudah mengetap rahang, menahan dirinya dari menengking Datin Raiha. Jujur dia katakan, jiwanya terlalu meronta saat itu.

Lagi-lagi saat melihat Datin Raiha, segala kenangan sepuluh tahun lalu kembali menghantui mindanya. Segala yang dia lakukan ialah kerana mamanya. Kerana dia bimbang akan penerimaan Datin Raiha terhadap Hanum. Dan saat itu, saat jiwanya seakan meronta kerana seakan tidak mampu menerima kenyataan itu, dia mulai merasakan segalanya salah Datin Raiha.

Wafiy berpaling ke arah Datin Raiha saat dia sudah di kaki tangga. Wajah tua mamanya yang sudah mencecah lebih 50 tahun itu ditatapnya. Semerta, jantungnya dirasakan seakan ditikam dengan beribu belati.

"This is all your fault," tanpa mampu ditahan lagi, kata-kata itu meluncur keluar dari bibir Wafiy.

Datin Raiha tampak kebingungan dengan kata-kata Wafiy itu. Dia nampak dengan jelas, mata anaknya itu berkaca sebelum Wafiy mulai berpaling dan mendaki tangga, meninggalkan dia termangu kekeliruan di situ.

Tak mahu terus dalam tanda tanya akan perilaku Wafiy yang tiba-tiba berubah itu, Datin Raiha mencapai telefonnya dan nombor Mary didailnya. Beberapa ketika menanti panggilannya diangkat, kemudian suara Mary kedengaran di hujung talian.

"Mary?"

"Ya, Datin. Anything I can do to help?" Mary bertanya.

"Last night, did Wafiy stay up at the office?" Datin Raiha mulakan soal selidiknya. Sesekali matanya mengerling ke arah tangga di tengah ruangan itu, seakan terngiang-ngiang kata-kata anaknya kepadanya tadi.

"Eh, tak adalah Datin. In fact, saya suruh dia balik awal kelmarin sebab dia nampak tak sihat. He left before 5 pm. Kenapa ya Datin?" Mary bertanya kembali, kehairanan.

"No, it's nothing. Thank you," Datin Raiha hanya mampu mengatakan itu sebelum panggilan singkat itu ditamatkannya. Tangga yang membawa ke tingkat 2 itu kembali dipandangnya.

Spontan ada keluhan yang terlahir dari bibirnya. Sememangnya, untuk mempunyai hubungan yang baik dengan Wafiy sangat sukar sekali. Sejak mereka kehilangan Dato' Mazlan, anaknya menjauhkan diri darinya. Dan jurang itu semakin bertambah saat hubungannya dengan seorang lelaki muda diketahui Wafiy. Sejak itu, Wafiy jadi memberontak dan perangainya di sekolah semakin menjadi-jadi.

Namun, setelah kejadian culik yang berlaku sepuluh tahun lalu, Datin Raiha rasakan ia merupakan peluang untuk dia membaiki kembali hubungannya dengan Wafiy. Saat anaknya lupa tentang Hanum, dia rasakan itu seakan satu rahmat untuk dia menutup terus kisah silamnya yang berkait dengan gadis itu.

Bintang Furqan al-WafiyWhere stories live. Discover now