Alexander vaknar upp i ett främmande rum. Bredvid honom ligger det en tjej som han har legat med några gånger. Han vet att han inte borde vara med henne, hon tycker om honom mer än vad han tycker om henne. Hon är attraktiv, det kan han inte säga emot men hon är riktigt irriterande under dagarna. Vissa dagar följer hon efter honom som om han var hennes pojkvän och vissa dagar står hon på avstånd och kollar på honom vart han än är. Efter att ha hört alla rykten om honom så borde hon förstå att han inte är något pojkvänsmaterial, ändå så följer hon efter honom. En lång man med lika blont hår som tjejen bredvid Alex, kommer in genom dörren och börjar skrika på finska. Alla ord är riktade till tjejen medan han stampar i golvet, men då och då pekar han på Alex. Alexs huvud känns som att det ska sprängas vilken sekund som helst. Tinningarna pulserar och gång på gång känns det som att någon slår ett basebollträ om och om under skallbenet. Hon svarar tillbaka med lika hög röst men ligger kvar i sängen, det beror nog mest på att hon är naken under täcket. Plötsligt blir det tyst i rummet och tjejen och mannen stirrar på varandra. Ingen vill förlora, vad det handlar om vet inte Alex då han inte talar finska men han kan nästan gissa sig fram. Till slut ser mannen ner i golvet innan han möter Alex blick.
"Du måste nog ta dina saker och dra, grabben", säger mannen och ger honom ett framtvingat leende. "Och du, du går till jobbet!" Mannen ser på henne men hon kollar inte tillbaka. Hon muttrar något ohörbart och mannen går ut och tar med dörren efter sig. Alex reser sig upp och börjar klä på sig.
"Förlåt för att det blev så här. Min pappa tror att jag är mer oskyldig än vad jag egentligen är." säger hon med ett flin på läpparna medan hon pillar på täcket. Alex mumlar något kort svar, han har alldeles för ont i huvudet efter all alkohol igår för att kunna tänka ut något bra att säga. "Vi kan ses efter festen om du vill", säger hon men det låter mer som en fråga. "För du ska väl på festen i kväll?" Han mumlar om att han kanske kommer på festen medan han spänner skärpet runt höfterna. Alex vill inte att hon ska ha några förväntningar, han vill inte vara med henne så mycket som hon vill vara med honom.
"Så ses vi på festen?", fortsätter hon förhoppningsfullt. Deras ögon fastnar i varandra och hon blinkar inte en enda gång. Alex skakar på axlarna och drar på sig tröjan. Jackan slänger han över axeln och mobilen lägger han i bakfickan. Han går ut ur rummet och slänger på sig skorna i hallen. Hennes pappa sitter i köket och dricker kaffe framför dagens tidning. Alex ser att han fortfarande inte är på humör. Munnen är liten och spänd i en båge med mungiporna nästa nere vid hakan. Alex öppnar ytterdörren och går utan att säga något varken till henne eller hennes pappa.
YOU ARE READING
Den spillda drinken
Mystery / ThrillerPersonen faller till golvet. Bröstkorgen höjs och sänks långsamt. Kroppen skakar från huvud till tå som om personen får ett epilepsianfall. Skummet växer och flödar ut ur munnen. Blod börjar rinna från näsan och de kalla blåa ögon stirrar utan att r...