7) 13 mei

20 4 2
                                    

Heel 't stad was in de rouw. Iedereen had wel iemand da't 'm kwijt was.
Vooral kinderen en werkers.

De burgemeester had al in de Gazet een bericht van medeleven geplaatst, ma zijn kinderen waren ten minste ni dood.

Aan politiek heb't ge op da vlak niks. Niks doen die mannen. Speelpoppen in een sjiek* middeleeuws gebouw die ge verder nooit ni hoort of ziet.

"Ma! Kalmeert!"
"Hou u kop Michel! Die toog moet proper!"
En met agressie maak ik verder schoon.
"Ga 's bij onze pa zien!"

Ja, ik behandel Michel nu ni goe. Ma wa moet ge anders?"

De deur rinkelt de bel.
"Sofieke!"
't Mens ziet er toch 'ok ni goe uit.
"Marie! De Belgen hebben de verdediging aan de Engelsen gelaten!"

"Watte?! Zijn die 'ier ook al?!"
Ze knikte wild.
"De Belgen kunnen't ni tegenhouden! 't Nieuws is van just deze ochtend!"

"Verdomme."
Ze knikte.
"Zitte' ze greed*, d'Engelsen?"
"Ze zeggen 't toch."
"Ma ja, dan nog. Als die 't hier moeten komen doen in ons plek*."

"Ik zeg't u Marie! Ze gaan't hier allemaal om zeep helpen. Ge weet nog hoe 't de eerste keer was!**"

"Ja.. da weet'k nog."

Da deed pijn.

"Hoe is't me u pa? Pakt 'm 't goe?"
Ik haalde m'n schouders op en liet die vod liggen. Ik wreef m'n handen droog aan m'n schort.

"'t Schieten heeft 'm ni goe gedaan. Ma ik hou'm nog wa in de waan. Ge weet ook ni wa er nog zal gebeuren. 'k moet 'm ook ni bang maken vo' niks è."

Ze knikte.
"Gaat ge de begrafenis rond krijgen?"
Ik wrijf langs m'n gezicht.
"In de rapte. Iedereen bij mekaar. Goedkoop. 't Is ni anders, ze kunnen er ni veel aan doen. Te veel mensen en iedereen é schrik."

"'k zag er een paar lopen van de morgen. Allemaal me hun spullen op een kar en de kinderen aan't schreien* natuurlijk."

Sofieke wachtte even.
"Gaat gij vertrekken?"
"Me onze pa? Neeje*. Waar moete' we naar toe? En de zaak? Ik peis da ik hier blijf."

En toch beklaagd ge u altij' wa ge gezegd hebt.

* chique, net
* gereed, klaar
* in onze plaats
* huilen
* nee

** de eerste keer is de eerste wereldoorlog, waarin zowat heel Leuven plat gebombardeerd werd, net als de dichtstbij liggende stad Tienen. Zowat niets stond nog recht. De St Pieters kerk was verwoest en de universiteitsbibliotheek was helemaal uitgebrand, waarbij de boeken tot ver buiten de stad gevonden werden, zwartgeblakerd.

Geen enkele andere stad had zo een materiële schade in west Europa als Leuven in de eerste wereldoorlog.

De Slag om Leuven (Leuvense versie)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu