Bab 1

8.6K 226 28
                                    


Kring ~ ~ ~ ~ ~

Loceng sekolah baru sahaja berdering yang bermaksud akan bermulanya waktu pembelajaran di sekolah baharu untuk Hazy.Namun,dia baru sahaja mendaftar sekolah dan mula gelisah terhadap semua blok bangunan serta tak tahu dimana kelasnya berada.

Hazy memulakan langkahnya ke kantin  dan duduk disana menanti seseorang.Dia mula takut dengan suasana kantin yang sunyi dan membuatkan dirinya menahan tangisan.

"Kenapalah mama dan papa suruh saya pindah sekolah ?keluh Hazy didalam hati serta membuatkan air matanya mula mengalir di pipinya.

Tanpa Hazy sedar,ada seseorang semakin menghampirinya dari belakang.

HAAA !!!-unknown

Hazy sangat terkejut terhadap terjahan seorg pelajar lelaki yg bervest pengawas dan membuatkannya terjatuh dari bangku.Air mata Hazy mengalir dengan banyak disebabkan berasa sakit dan takut pada masa yang sama.

Pengawas itu mula menggelabah dan membantu Hazy bangun dan menyuruhnya duduk dibangku.Pengawas itu duduk di sebelah Hazy dan mula memujuknya.

" Minta maaf....Saya tak ada niat pun nak buat awak menangis..."kata pengawas tersebut dgn nada menyesal.

Hazy cuma menganggukkan kepala lalu mengeluarkan sapu tangannya dari poket seluar dan mengelap air matanya yang mengalir.Pengawas itu mendekati mukanya ke muka Hazy dan membuatkan mukanya mula blushing.

Pengawas itu terus berhenti dan wajah mereka sangat rapat dan hampir bertembung.Pengawas itu terus mengambil sapu tangan Hazy dari tangannya sehingga membuatkan Hazy terkejut.Pengawas itu terus mengelap air mata Hazy yg masih tersisa dgn lembut.

Setelah selesai,pengawas itu pun beri balik sapu tangan Hazy dan terus berdiri di hadapanya sambil menghulurkan tangan.

"Selamat berkenalan,nama saya Muhammad Azizul dari Ting. 4 Akustik.Awak boleh panggil saya Zizul.Dan apa pula nama awak ?" kata Zizul sambil berjabat tangan dgn Hazy.

"Ouh..ok..Na..nama saya pula ialah Hazy Huzaimi...panggil je saya Hazy..Awak kata yang awak dari Ting. 4 Akustik ke tadi ?..Sebab saya pun dari kelas itu juga..." kata Hazy dengan nada tergagap.

"Ouh...Jadi awaklah pelajar baru yg dikatakan oleh pengetua dgn saya tadi" kata Zizul.

Zizul melihat muka Hazy yg sedang leka mengatur tali kasutnya lalu mengambil beg Hazy.

"Jom masuk ke kelas sekarang.Nanti cikgu cari kita pula.Beg awak ni biar saya je yang bawa okay dan awak ikut je arahan saya ?" arah Zizul sambil mengukirkan senyuman.

Hazy mengangguk kepala tanda setuju.

"Nak saya pimpinkan tangan awak ke supaya awak tak sesat nanti"tanya Zizul.

Hazy cuma berdiri sahaja sebab tak tahu nak jawab apa.Tanpa melengahkan masa,Zizul terus menyambar tangan Hazy lalu pegangnya dengan erat dan terus berjalan menujubke kelas.

Muka Hazy mula blushing sekali lagi  dan membuatkan Zizul tersenyum melihat gelagat comel Hazy.Setelah tiba dikelas,mereka berdua melepaskan pimpinan tangan mereka lalu masuk ke kelas.Ketika Hazy masuk ke kelas,cikgu dan classmate mula memandang ke arahnya manakala Zizul pula pergi di tempat mejanya dengan membawa beg Hazy.

" Baiklah Hazy.Sila memperkenalkan diri awak kepada semua rakan sekelas kamu okay"arah Cikgu Liana iaitu guru kelas Ting. 4 Akustik.

"Baiklah cikgu.Hai..semua...Nama saya ialah Hazy Huzaimi.Saya berpindah disekolah ini disebabkan ada urusan keluarga.Anda semua boleh panggil saya Hazy dan semoga kita dapat mengeratkan hubungan persahabatan kita di dalam kelas ni" kata Hazy dengan lemah lembut.

"Aww....comelnya dia"jerit semua pelajar perempuan didlm kelas dan membuatkan muka Hazy jelas merah padam.

Cikgu Liana menyuruh mereka diam namun ada seorang pelajar perempuan berkaca mata bulat berdiri.

" Hai,Hazy.Nama saya Sofia Maisarah iaitu ketua kelas ni.Saya nak tanya awak soalan ni.Kenapa muka awak blushing ?"tanya Sofia sehingga membuatkan semua pelajar ketawa.

Hazy semakin malu dan cikgu Liana punmenyuruh mereka senyap kembali.

"Terima kasih Hazy kerana memperkenalkan diri awak.Sekarang awak boleh duduk bersebelahan dengan....Zizul?! Awak tak kisahkan kalau Hazy duduk disebelah meja kamu yang kosongkan?" kata cikgu Liana.

Zizul cuma menganggukkan kepala.Hazy pun terus menuju ke meja bersebelahan Zizul.Semua pelajar perempuan mula melambai kepadanya manakala pelajar lelaki pandang je ketika Hazy lalu.Hazy pun duduk bersebelahan Zizul yang tersenyum melihatnya.

Cikgu Liana pun memulakan pembelajaran.

"Baiklah kelas...Sila buka buku tek Matematik pada halaman no. 2" arah cikgu Liana.

Hazy memngambil begnya dari Zizul dan mengambil buku tek.Apabila Hazy nak mengeluarkan buku tek dari begnya,Zizul terus tarik beg Hazy dan memberikan buku teksnya kepada Hazy.

"Tak perlulah awak nak keluarkan buku tek awak.Nah,guna je buku teks saya ni lagi pun bukannya saya nak belajar sangat pun pada hari pertama sekolah" kata Zizul dengan selamba.

Hazy cuma bagi isyarat ok je dengan tangannya pada Zizul lalu membuka muka surat yang cikgu suruh baca manakala Zizul pula tidur sambil menutup mukanya dengan buku latihan.

Setelah tamatnya pembelajaran,loceng rehat pun berbunyi maka semua pelajar terus ke kantin manakala Zizul pula tersedar dari tidurnya.Hazy pula sedang berkenal-kenalan dengan rakan sekelasnya.


My Sweet BoyfriendTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang