Med hatten i båda händerna så långt ifrån kroppen som möjligt gick Yngvar försiktigt in på sitt kontor. Med en äcklad blick kastade han genast ner hatten på ena sidan av rummet medan han själv for iväg till den andra. --- Hjärnan gick redan på högvarv. Han undrade vem den mystiske experten kunde ha varit och började gå igenom alternativa gärningsmän. Han googlade experten utan resultat och slog även upp det i ordboken. Telefonkatalogen var till Yngvars stora besvikelse försvunnen. Huvudvärken kom smygande och Yngvar gäspade motvilligt. Han kunde inte låta bli att fantisera om när han själv skulle fånga in experten och bli hela stadens hjälte. Fångad i sin egen dröm glömde Yngvar bort både tid och rum.
Plötsligt hoppade Yngvar upp flera meter. Han skakade av frustration och grimaserade. När han med hjälp av barnens beskrivningar hade målat upp experten i sina egna tankar hade han insett någonting fruktansvärt. Experten med sin svarta kappa, ölmage och fruktansvärt fula hatt var inte så olik honom själv. Det var exakt samma person. Yngvar skrek till, han hade blivit grundlurad! Mitt i allt virrvarr passade även den förbaskade grodan på att hoppa ut i kontoret. Vilken otur. Med armarna viftande åt alla håll tog Yngvar sig till dörren samtidigt som han skrek alla fula ord han kunde komma på. Han slank ut och stängde dörren med en smäll. I flera minuter satt han på trapphusets golv och bara andades. Tiden gick och Yngvar satt kvar. Han studerade det gråa stengolvet med en uppjagad blick. Flera människor gick förbi honom på väg upp mot sina egna lägenheter. Ingen av dem tittade åt Yngvars håll. Yngvars fot trummade mot golvet samtidigt som han lugnt och metodiskt gick igenom alla olika gifter en groda kunde innehålla. Vilket till hans förtvivlan var ganska många. Som tur var visste han inte ens hälften, men det räckte för att han skulle bli alldeles vit i ansiktet. Tillslut tog Yngvar tog mod till sig, beväpnade sig med en sopkvast och gick in. Han andades djupt.
YOU ARE READING
Experten
Mystery / ThrillerEn butter dam med spetsiga kryckor och pilgiftsgrodor härjar i området. Flera mord har inträffat och det är Yngvar som ska lösa dem. Yngvar med sin fruktansvärt fula cowboy-hatt och smådjursrädsla.