1

98.5K 164 12
                                    

Ketika kisah ini berlaku, Kak Letifa berusia 33 tahun. Hari itu Sabtu . Kak Letifa sdh siap memasak makan tengah hari . Nasi dan lauk pauk Melayu biasa . Kak Letifa jugak buat sikit persediaan untk masak sup untk makan Letifa nanti.

Kak Letifa ingin masak sup dan belikan roti sikit untk makan Letifa sebab kawan Abang Rammy, Darren melawat kita . kitaorang dahh janji siangnya makan nasi dan Letifa nanti makan sup dgn roti , mgkin nasi goreng sikit.

Darren adalah Jurutera Kimia kat sebuah kilang . Abang Rammy kenal dia semasa ingin jual perabot pejabat kat kilang dia, itu langsung jadi kawan. Dua hingga tiga bulan sekali Darren datang ke KL dan setiap kali juga dia akan singgah di rumah kami.

Ada juga dia singgah sejam dua. Darren agak besar dan sasa orangnya berbanding dgn Abang Rammy yaang dahlah org Timur bersaiz kecil pula. Kata Darren dia asal Australia Barat tapi dahh lama di Sarinaysia.

Dia kata dahh banyak ronda negeri-negeri di Sarinaysia. Kebanyakan tempat rekreasi dia dah lawati. dia jugak pernah cadangkan kami sekeluarga Join dia outing sekali sekala. Darren dgn Abang Rammy ni kamcing betul.

Setiap kali Darren ada di rumah , mereka selalu bergelak ketawa. Anak saya yang dua org itu pun suka kat Darren sebab setiap kali dia datang, ade toy untuk mereka.

Anak-anak saya selalu memuji Uncle Darren. Abang Rammy jugak suka belek enjin kereta kami dgn Darren, kadang kala seharian mereka belek enjin kereta kami itu dan entah apa yaang mereka bualkan.

Saya ingat lagi hari itu, lepas makan tengah hari Abang Rammy dgn Darren ingin keluar ke KL. Letifa baru balik, sebab itu saya sediakan rencah sup itu siang siang.

Selepas makan tengah hari, Abang Rammy dan Darren pun bersiap siap ingin ke KL. Tiba tiba, Ring ! Abang Rammy menyapa , "Hello. " "bila itu? Hah petang nie ? Ah hah yer lah , hah ahh baik saya datang ? " " Apasal Bang , sapa itu? " tanya kak Letifa sebaik baik je Abang Rammy meletak telefon.

"Letifa, bolehh tolong tak? Boleh tak Letifa bawak si Darren itu pegi kl . Kak Yendu telefon, katanya bapa dgn Mak ada kat rumah, mereka ingin balik ke JB petang ni juga. Mereka tak sempat ingin ke sini. Bapa mintak Abang ke sana sekejap, adA hal mustahak ! " Ke sana itu maksudnya Banting , rumah Kak Yendu; kakak kepada Abang Rammy.

Mereka ni selalu macam itu, selalu cakap apa-apa last minute. Kadang-kadang saya kecil hati juga, ibu dgn bapa Abang Rammy agak liat ingin datang ke rumah kami di Rawang.

Saya tahu jugak yang mereka cakap hal penting itu ialah pasal tanah dusun ibu dan bapa mereka. Agaknya ingin Settle lah itu. Kak Letifa cakap kat Abang Rammy, Kak Letifa malu, lagi pula tak biasa jalan dgn lelaki lain .

Abang Rammy kata Darren itu hnya ingin pergi tiga tempat ajer kat KL; Muzium UTM, Muzium Telekom dan akhir sekali ingin beli barang-barang. Tambah Abang Rammy lagi, Darren dah kenal semua itu. hanya ingin ke Rawang dia tak berapa Confident.

"Ala, Letifa ikut aje dia ingin ke mana. Lepas itu, baliklah dengan bas. Kalau dah lewat, ambil teksi. Suruhlah dia bayar. Letifa, tolonglah. Abang dah janji ingin bawak Darren itu hari nie".

Ni Kak Yendu pula cakap bapa dgn ibu ingin Settle pasal tanah. Dah tiada masa, sebab bapa dgn mak ingin balik ke Johor petang ni juga. Nanti Abang cakap, Kak Letifa tak kuasa ingin bertekak dgn Abang Rammy.

Lagipun dia dahh cakap Darren itu kenal tempat ingin dituju. Kak Letifa setuju  sahaj. Dipendekkan cerita, kira kira jam 3. 00 petang, Abang Rammy hantar Darren dan Kak Letifa ke stesen bas Rawang.

Ilsa dgn Fizi ikut Abang Rammy ke Banting. Segan ada, malu pun ada saat berjalan dgn Darren. Kak Letifa ni pula isteri org. Dalam bas menuju ke KL, tak banyak yang kami bualkan selain Darren bertanya tentang saya kerja apa, saya jawab suri rumah. Macam mana boleh kenal Abang Rammy(saya ceritalah sikit cam mana Abang Rammy mengorat saya).Darren cakap Abang Rammy baik dan periang orangnya, mudah menolong dan tak sombong.

Rakan SuamiWhere stories live. Discover now