🍭USL 28

23K 983 48
                                    

" Mak ngah tak kira! Thakif kena bertanggungjawab dalam hal ni." Kata Julia dengan suara yang lantang

" Ju..kita kena siasat dulu perkara ni. Jangan main tuduh tanpa bukti. Mana tahu ada orang yang mahu menganiaya budak berdua ni. Kesian mereka." Bicara Encik Husin pula. Wajah Thakif yang tertunduk sedari tadi dia pandang. Riak Thakif sukar dibaca sejak tadi. Anaknya pulak tak henti-henti menangis. Jujurnya hati tuanya agak kecewa dengan kejadian itu.

" Tergamak angah buat benda terkutuk ni. Apa ibu nak beritahu pada Sufi nanti?" ucap Puan Norlela dengan pipi yang masih basah dengan airmata.

" Ibu.. ampunkan angah. Tapi sungguh, angah langsung tak ingat apa-apa. Please, ibu. Bagi angah peluang siasat benda ni." Lemah. Dia tak dapat terima hakikat yang dirinya melakukan perbuatan terkutuk itu dengan Maria.

" Nak siasat apa lagi? Benda dah terang lagi bersuluh yang kau tu dah tidur dengan Maria. Aku tak kira Thakif. Kau kena kahwin juga dengan Maria. Jangan malukan aku! Cukup-cukup la budak Sufi tu pernah buat hal, kau pulak menambah lagi." sampuk Hajah Jannah dengan marah.

Thakif meraup muka dengan kasar. Dia serabut! Satu benda pun dia tak boleh nak hadam sekarang. Dia pandang Taufik yang sedari tadi diam. Memberi isyarat mata agar lelaki itu membantunya untuk keluar dari masalah ini. Mahu saja dia melempang muka Maria yang sedang menangis teresak. Meluat! Perasaan benci terhadap perempuan itu meluap-luap.

" Cuba Yaya cerita dekat ayah.. macam mana Yaya boleh masuk bilik bang Ngah?" soal Encik Husin dengan lembut.

" Yaya nak hantar charger yang Yaya pinjam je. Baru Yaya nak keluar, tiba- tiba abang tarik tangan Ya. Lepas tu.." Maria menekup mukanya kemudian menangis teresak-esak.

" Kau suka atau tak.. aku nak kau kahwin dengan Maria secepat yang mungkin. Faham?" celah Julia menambah perasa.

Thakif tersenyum sinis. Entah kenapa dia berasa lucu dengan situasi yang dia hadapi sekarang. Dia ibarat seorang pesalah yang sedang dijatuhkan hukuman. Tiada siapa yang tampil untuk menyokongnya waima keluarganya. Masing-masing lebih selesa mendiamkan diri.

" Walau apa pun terjadi angah tak akan kahwin dengan perempuan ni. Muktamad!" jawab Thakif mempertahankan diri.

Taufik mengeluh perlahan apabila mendapat isyarat mata dari ayahnya lantas dia bangkit menarik tangan Thakif untuk mengikutnya.

" Tu nak pergi mana? Jangan nak lari! Taufik! Nak bawa Thakif ke mana tu!" jerkah Hajah Jannah.

" Jangan siapa-siapa pun masuk!" jerkah Taufik buat pertama kalinya. Dia tidak mahu ada yang menganggu perbualan antara dia dan Thakif. Ada kemungkinan adiknya diperangkap sebab dia kenal Thakif macam mana. Tak mungkin Thakif akan buat begitu.

" Kau duduk!"

" Cakap elok-elok tak boleh ke!" marah Thakif kembali. Dah lah tengah stress lepas tu kena pula jerkah banyak kali. Ini boleh mendatangkan marah!

" Kau ni.. Aku baru nak berlakon. Haih, spoil betul lah kau ni."

Thakif tepuk dahi. Apa benda lah dia ni. Situasi tengah tegang kot boleh pulak mamat ni meraban tak tentu hala.

" Kau pasti ke yang kau tak tidur dengan Maria?" soal Taufik dengan nada serius kembali.

" Sumpah! Aku langsung tak ingat apa-apa. Malam tadi lepas aku minum air coklat yang aku buat tu terus aku rasa sakit kepala sangat. Aku ingat lagi yang aku ada bilik dah get ready nak tidur then aku dah tak ingat apa-apa." Jelas Thakif.

" Tapi ngah.. cuba kau tengok ni." cadar yang mempunyai sedikit tompokan darah ditunjukkan kepada Thakif.

" Kalau betul ada orang nak aniaya kau. Bukti ni tetap menunjukkan yang kau dengan Maria dah bersama. Dalam erti kata lain, kau dah ragut maruah dia ngah."

Untuk Sekali lagi ©️Where stories live. Discover now