15> PEACE OFFERING

556 96 25
                                    

Dari desk saya curi-curi meningu diorang Nangkai dan Rosemary yang kelihatan sedang membincangkan sesuatu sama Projet Manager kami.

Utak saya dipenuhi oleh tanda tanya apa yang diurang bincangkan. Habis Rosemary consider staff biasa bah, jadi kalau PM direct bercakap sama dia meaning ada sesuatu yang penting la itu.

Nda masuk akal juga kalau PM panggil dia sana meeting room semata-mata mau sembang-sembang kan??? Ishh! Nda logik betul! Nda berapa lama kemudian, Nangkai disusuli dengan Rosemary berjalan keluar. Mereka menuju ke arah saya!

Belum sempat saya membuka mulut untuk bertanya apa isi perbincangan diorang, Nangkai terlebih dulu membuka mulut.

"Bro, ko buli temankan si Rose pigi urus pasal sapi ka? Lepas itu bawa Apai dia pigi sini site terus. PM suruh saya yang pigi tapi saya nda larat jalan."

Nangkai berkata sambil menyelak coverall dia sehingga ke bahagian dada dan menunjuk bahagian dan dia yang sedang membengkak.

"Astaga negara ku!! Apa yang jadi sama rusuk ko ni bro?? Nda patah ka itu???"

Mulut saya melopong memerhatikan kesan lebam yang terus kelihatan membiru di sekitar bahagian rusuk kanan Nangkai. Besar lagi itu!

"Semalam lepas kami tangkap Koga-san dan cuba bawa dia naik ke opis tiba-tiba saja dia meronta kuat sambil mencapai apa saja lalu memukul kami semua secara rambang. Rusuk saya kana kayu yang dia hayun kuat, yang lain sampai ada yang patah gigi. Mr Karan berjaya tangkap dia tapi sebab dia meronta terlalu kuat, diorang jatuh sama-sama dari tangga mau sampai koridor sudah!"

"Gadddddd! Jadi macam mana la Mr Koga sama Mr Karan??"

"Mr Karan cedera di kepala sama tulang belakang. Koga san, patah kaki! Banyak lagi la kecederaan diorang lain. Teruk juga itu!"

Saya masih melopong nda percaya. Nasib juga Koga-san sama Mr Karan cedera saja sebab tangga opis kami ini tinggi bah.

Saya nda tau la exact tinggi dia berapa abis teda pigi sukat tapi bayangkan saja la dua tingkat punya bangunan.

Baru itu, tanah dibawah pun banyak batu-batu. Nasib saja nda pecah kepala Mr Karan. Ini semua Koga-sana punya mulut cabul la punya pasal.

"Jadi PM setuju sudah la mau kasi korban sapi? Sepa yang bayar?"

"Pakai site punya petty cash dulu. Sekarang ini apa cara sekalipun diorang mau try itu. Saya ada mention pasal Apai si Rose yang mimang yang pandai hal-hal begini. Ada sixth sense bah dia itu??"

"Oh..ya ka pula?? Jadi kenapa selama ini nda panggil saja??"

"Ramai HOD yang nda percaya dengan kebolehan urang local kan?? Diorang sanggup panggil yang jauh-jauh datang daripada urang sini!"

"Patutlah! Jadi sekarang saya kana kasi kawan si Rose ambil Apai dia saja la? Sapi macam mana??"

"Nanti Apai si Rose tulung atur juga. Ko tinggal bawa duit saja kasi dia. Diorang suruh saya pigi tapi saya suggest ko ganti saya, abis saya mau pigi hospital."
"Bah..bah! Saya pigi sama si Rose."

Saya menjawab sambil berdiri menuju ke meeting room bila nampak PM kami bagi signal suruh masuk. Masuk saja dia kasi saya duit cash RM3,000 dan suruh kasi urus cepat pasal itu sapi sama bawa Apai si Rose ke site.

Saya mengangguk tanda faham dan segera bawa Rose bertolak ke kampung dia.

Sedang saya sama Rose berjalan menuju ke pintu keluar, Christina datang dari arah bertentangan sambil melanggar saja badan Rose sampai terhuyung hayang bah dia.

"Chris, palan-palan bah ko jalan."

Rosemary mengosok-gosok bahu dia. Sakit bah itu! Saya pun nampak yang bukan alang-alang Christina langgar dia.

DON'T ANSWER! (EDITING)Where stories live. Discover now