part 1

602 30 2
                                    

TAHUN 2000, genaplah 58 tahun, Jericho Blue dikurung disel besi,
didalam sebuah gua dipuncak bukit,
Grham hill, Lousiana.

Detik menyayat hati, apabila dia terkenangkan kembali saat-saat tubuh ibunya yang dibakar hidup-hidup, menjerit dan terkapai-kapai meminta pertolongan.

****

"Ibu!" Jericho menyeru nama ibunya.

"Bersabarlah wahai anakku, kelak, kau akan menuntut bela di atas kematian ibu,  nak. Aaaaaaaahhhh!" Ibunya menjerit dan meronta-ronta tatkala api besar membaham tubuhnya.

*******

KRATAK KRATUP!

Jejaka tampan itu mengetap gigi tatkala merenung sel besi tersebut. Terpancar sinaran ultra merah melingkari disetiap batang besi berkenaan.

'Sial!' Pekiknya dalam hati.

'Argh! Turunkanlah seseorang yang dapat menyahkan mentera ini dari sel sialan ini!' Bentak hati Jericho lagi.

Batu batan diatas tanah dicapai dan dikepalnya sehingga hancur kelunyaian!

Aaauuuuuuuuuuuuuuu...

Sayup-sayup laungan serigala
kedengaran disekitar bukit itu,  apabila terkena pancaran rembulan yang sedang mengembang menyuluh bumi.

'Argh!' Jericho memegang kepalanya.
Tubuhnya terhoyong hayang seperti menahan kesakitan.

'Sial! Sial! Argh! Sakit!' Getar suaranya meneran kesakitan.
Kedua belah cuping telinganya ditekup kuat!

'Diam! Diam!' Lalu tubuh itu jatuh bergolekan diatas tanah sambil mengerang kesakitan.

°°°°°°
Pada masa yang sama.

Disebuah perkampungan yang agak terpencil dan jauh dari bandar, tersergam sebuah rumah agam yang agak mewah, berlainan dari rumah-rumah yang ada diperkampungan tersebut.

Rumah itu adalah,  satu-satunya rumah yang paling lama bertapak dan telah didirikan sejak dari 7 generasi lagi, dan ia masih kelihatan begitu utuh tersergam megah diatas tanah berbukit itu.

"She, kenapa kau termenung ditepi jendela tu? Tutup tingkap tu!" Jerkah makcik Lorna, pengasuh She sejak dari kecil lagi.

Sejak kematian ibu She, wanita itulah yang membesarkan dan memberikannya sepenuh kasih sayang terhadap gadis itu. Bapa She pula adalah seorang penganut Katolik dan juga seorang yang sangat berpengaruh kampung mereka.

"Sekejap lagilah makcik, She suka sangat lihat bulan penuh ni, lebih-lebih lagi diselangi dengan laungan serigala." Jawab She tersenyum sambil duduk ditepi jendela bilik tidurnya.

"Kau dari dulu lagi begini. Tidak takut ke kalau kau jatuh dari jendela tu?" Kata makcik Lorna lagi dengan nadanya sedikit kerisauan.

"Eh makcik ni, tak lah. She selesa begini. Uhmm... Makcik, Boleh tak She bertanyakan sesuatu?" Kata She memalingkan kepalanya kearah makcik Lorna yang sibuk menyental sarung bantal peluk gadis itu.

Tetapi pertanyaan gadis itu sengaja tidak endahkan olehnya. Tangannya sibuk memasukkan sarung itu ke dalam bantal peluk tersebut.

"Makcik buat apa tu? Makcik dengar tak apa yang She katakan tadi?" Tanya gadis itu sambil melompat turun dari jendela, lalu senyap-senyap meluru kearah makcik Lorna.

"Makcik!" Jerkahnya dibelakang wanita itu.

"Opocot!" Tingkah makcik Lorna sedikit terloncat dari katil. Bantal peluk itu terlepas dari genggamannya.

"Apa ni She?! Kau ni!!" Katanya dengan nada geram. Dicapainya gaun lace tidur yang dipakai oleh gadis itu, tetapi si cilik itu dengan pantas melarikan diri dari tangan makcik Lorna.

MR LANGSUIR (COMPLETED) Where stories live. Discover now