bab 4 (mencari markas musuh)

1.9K 53 8
                                    

     Pada petang itu Azley dan Nik merancang untuk meninjau keadaan di kampung untuk mengetahui selok belok budaya di kampung tersebut. “ ok Nik apa kata kita pergi pusing kampung ni dulu ronda ronda sikit aku nak tahu jugak kampung besar mana macam mana sikap orang kampung sini memandangkan kita ni orang luar kena la tunjukkan sikap yang baik lagi satu kalau kita dah tahu selok belok kampung ni baru senang kita nak rancang strategi untuk mengempur musuh amacam ok tak ". “ aku ok ja sebelum tu aku nak tanya polis sini tahu tak yang kita under cover kat sini ". “ aku rasa tahu kot tapi tak apa la kita ronda dulu dah selesai semuanya baru kita lapor".
          
          Pada mulanya mereka hanya ingin ronda di sekitar kawasan yang berdekatan dengan rumah mereka sahaja tetapi apabila sampai di suatu kawasan mereka terlihat ada satu tanda yang berbentuk x di sebatang pokok ,“eh Nik cuba kau tengok kat pokok tu ".“ eh ada lambang x la kat sini apa maknanya ni ley ". “entah la aku pun tak tahu tapi ni kawasan kelapa sawit takkan la ada orang nak buat tanda suka suka ja kalau pokok getah boleh terima lagi la hmm aku rasa ni mesti tanda pintu masuk atau sempadan markas mereka apa kata kita siasat". “ok jugak tapi tak boleh lama sebab hari dah nak senja ni dah la kita jalan kaki ja ni jauh jugak dari rumah kita kalau nak siasat boleh tapi kita pergi sampai time kita tanda mana check point last kita sampai ok ". “ok dah jom gerak ". Mereka memulakan langkah untuk mengetahui apa kah maksud disebalik tanda itu ketika mereka melangkah mereka terjumpa satu lagi tanda aneh tidak jauh dari tanda pertama anggaran jarak dari tanda pertama ke tanda kedua ialah 100 meter . “eh ley ada tanda lagi la tapi yang ni siap ada anak panah lagi ". “kita ikut ja anak panah ni tapi hati hati makin jauh kita berjalan makin dekat kita dengan musuh jadi jaga langkah mungkin kat sini ada perangkap ". Mereka pun meneruskan perjalanan tapi kali ini mereka menggunakan segala ilmu perang yang di pelajari ketika berada di dalam latihan khusus asas komando dahulu . “eh ley aku rasa macam ada orang kat depan aku rasa baik kita perhatikan gerak geri diorang dari jauh ". Ok hanya tanda isyarat di beri (👌) mereka memerhatikan gerak geri dua orang lelaki melayu yang berpakaian jubah dan dilengkapi senjata sedang berjalan ke arah sebatang anak sungai gaya mereka seperti ingin mengambil wuduk .✊👋👌 tanda isyarat arahan dari Azley kepada Nik. 👍 balasan ringkas dari Nik . (Maksud arahan dari Azley tersebut kalau korang nak tahu ialah berhenti bergerak pergi ke arah atas untuk pemantauan yang lebih jelas clear nik . Bahasa isyarat banyak digunakan sewaktu operasi oleh anggota yang bertugas bagi mengelakkan kehadiran mereka di kesan) sewaktu nik sedang memerhatikan gerak geri dua orang lelaki tersebut Azley pula sedang bersedia untuk membuat follow up sekiranya kehadiran Nik dapat di kesan . Dan sedang asyik Nik memerhati Azley pula dapat mengesan satu pergerakan dari arah sungai dia terlihat ramai orang berjubah menghampiri dua orang lelaki berjubah tersebut Azley memberi isyarat kepada Nik supaya berundur kerana mereka tiada kelengkapan untuk menentang musuh yang ramai itu hanya beberapa keping gambar diambil untuk menghantar laporan kepada pihak atasan.
             Sampai sahaja mereka di pinggir jalan hari sudah pun gelap . “fuhh nasib sempat sampai sini sebelum gelap ". “ tu la dah la dalam hutan tu gelap aku tak sangka pulak ramai macam tu aku ingat kan sikit ja orang tadi ok Nik kau dah ambil gambar tadi kan ". “dah nanti sampai kat rumah aku lapor ke pihak atasan ok ". Mereka pun melangkah menuju ke rumah mereka anggaran jarak nya dari situ ialah 500 meter ketika mereka berjalan mereka di sapa oleh seorang gadis yang bernama wany .“ assalammualaikum ". Waalaikummusalam ya ada apa ya ". Nik membalas . “ awak berdua ni macam orang baru ja di sini ". “ yup kami baru dipindahkan di sini sebagai seorang cikgu ". “ouuh nama awak apa nama saya wany ". “nama saya Nik dan ni kawan saya Azley". Ouuh ok la saya pergi dulu maaf la ya kerana menganggu ada masa kita boleh la jumpa lagi ya cikgu ". Satu senyuman manis diberi sebelum gadis itu melangkah, mereka pun meneruskan perjalanan hingga sampai di rumah.“ weh ley lawa betul la awek tadi geram aku tengok la haishh bergoncang iman dah la lawa baik peramah pulak tu tak sombong pun ". Nik memulakan perbualan ketika selesai makan malam . “ ya lawa perempuan tadi tu ". “ weh serious la ni pertama kali kau setuju dengan aku pasal perempuan ke kau syok kat dia ley alhamdulillah terbuka jugak pintu hati kau untuk menerima seorang gadis di dalam hati kau ha ha ". “apa yang kau merepek ni aku cuma cakap dia lawa salah ka dan lagi satu cuba la kau fikir macam mana seorang gadis berani untuk tegur dua orang lelaki pada waktu senja tu gila ". “ eleh kau tak yah nak cover la aku bukan baru hari ni kenal kau memang perempuan macam tu la test kau kan bertudung labuh ayu sopan santun tapi eh ....... tapi ada betul jugak apa yang kau cakap nak nak ni kawasan perkampungan bukan bandar kalau bandar biasa la perempuan tegur tapi ni kawasan kampung jarang ada perempuan yang berani tegur lelaki nak nak orang yang dia tak kenal kalau nak cakap muka aku handsome memang muka aku handsome pun tapi tak masuk akal jugak ..... apa maksud semua ni ley apa yang kau rasa nak kata hantu dia bagi salam nak kata bunian pun takan la sebab kedai tu jauh kot dari sungai apa maknanya ni ley".  Nik mula rasa resah . “ apa kau ni dia manusia la cuma yang aku nak cakap cara dia tanya tu memang la macam biasa tapi soalan dia tu yang mencurigakan aku macam orang yang tengah mengumpul maklumat kau faham kan maksud aku ". “ aku faham makna nya ada orang perhatikan kita la kan ". “ yup mesti orang kampung ni pelik macam mana cikgu gantian macam kita ni boleh duduk kat villa macam ni kan ". “ betul jugak tu tapi kita boleh cakap yang pihak atasan yang bagi ". Entah la Nik aku dah penat aku nak tidur dulu la esok kerja lagi lepas tu petang kita nak pergi lagi kat tempat tu aku rasa baik kita bersedia".

Bila Abang Polis Jadi CikguTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang