الحلقة الثانية. عشر!

3.8K 151 2
                                    

تتلاحق الأمواج أمام بصره لتصطدم بصخور قاسية..ثم تعيد الكرة مابين تلاحق واصطدام، فيتابعها بعيناه الشاردة بسحابة حزن عميق على غرق قاربه بأمواج غدرها وخداعها له..واصطدامه هو الأخر بصخور قسوتها وأنانيتها التي لن يكن يعهدها بها منذ أن عرفها.. كان لها كصفحة وجه البحر الهادئ يحملها برفق ويهدهدها گ طفلته وينثر عليها قطرات عشقه الصادق..! فيفيق على طوفان غدر جارف ابتلع كل حبه وثقته واحترامه لها.. حسناء التي نُقشت على جدران قلبه گ الوشم، سيطمس حروفها بماءٍ من نار مهما اكتوى وتألم ..فلن يكون گ ألم خداعها له ... سيقتلع جذورها من روحه يومًا..!
هي ماتت وما بقيى لها عنده إلا صلاة وداع أخيرة!
__________________________

_ والله عين العقل يا ست ليلى.. ليه تقعدي لوحدك وفي فرصة تعيشي مع عيلة تحبيها زي استاذ مروان ومراته اللي حكيتي عنهم.. وإنك تقضي أخر يومين من كل أسبوع في شقتك عشان تتابعي عمارتك وتشقري عليها!
وواصلت بنبرة أقل حماس:  ولو إنك هتوحشيني ياست ليلى. ربنا يعلم بعزك ازاي!

ربتت على يدها برفق: ما انا عشان كده هاجي يومين في الأسبوع وانتي هتيجي وتشوفيني وتطمني!

السيدة مهللة: ماهو ده اللي مصبرني إني هشوفك، وهاجي واخلي الشقة بتبرق واجهزلك ما لذ وطاب..

ضحكت مرددة:  كل اهتمامك في الأكل، وانا أخر همي مالذ وطاب ده.. عموما ابقي اعملي اللي يعجبك، ويلا بقى ساعديني اظبط شنطي وحاجتي مش عايزة انسى حاجة!
_ من عنية ياست الناس كلها..!
_______________________
_ ماتتصوريش ازاي مبسوطة بوجودك معانا يا طنت ليلي.. البيت نور بيكي!

_ والله منور بأصحابه، وبجد مروان محظوظ بيكي ياملك.. وبحثت عيناها عن احدا هاتفة:  فين بقي حبيب قلبي الصغنون يامن اللي وحشني!

ضحكت ملك:  هجيبه حالا، زمانه صحي اصلا وهيشغل إنذار الطواريء بتاع كل يوم..!
_ لا ماتقلقيش انتي بس أكليه وغيري البامبرز وانا مش هخليه يعيط ابدا وهفضل الاعبه لحد ما يزهق!
………………… ..

بغرفة نوم مروان!

_ايه الأخبار ياملك، طنت ليلى مبسوطة؟

_ الحمد لله مبسوطة وانا وهي بقينا أصحاب جدا، وبنتكلم كأننا نعرف بعض من سنين.. بصراحة مستغربة ازاي شاهين بقبحه وشره ده، كان متجوز واحدة في رقتها وطيبتها..؟!

_ نصيب، وربنا يعوضها خير.. اهو كده بقيت مطمن عليها وسطينا وارتاحت من ناحيتها..! وكمان سمر شكل هنطمن عليها قريب، أنا سألت على فارس والحقيقة طلع شاب ممتاز ياملك، عيلته معروفة وسمعتهم طيبة، واتمني يرتبط بسمر لأنه مش هيلاقي زيها، هي ما اتكلمتش معاكي بخصوصه؟

لم يلاحظ عبوسها وهي تجيب:  لأ..!

فأكمل:  عموما أنا هبقي ادردش معاها بكره واحنا بنفطر وقت البريك و…… ..

الجرم الأكبر " كامل"Where stories live. Discover now