Part 1

129 11 0
                                    


SETIAP pagi hari persekolahan, seperti biasa Kim Jungkook, ketua pengawas Sekolah Tinggi Taman Melati akan menunggu di pagar sekolah. Memerhatikan pelajar yang baru tiba untuk memulakan sesi persekolahan.

Kring! Tepat jam 8.30 pagi kedengaran. Terlihat pelajar yang masih berada di luar sekolah berlari masuk. Jungkook melihat jam di pergelangan tangannya. Sambil itu dia mengira dalam hati.

"Okay tutup gate sekarang!" Arahnya setelah seminit berlalu.

"Mula ambil nama pelajar yang lambat. Macam biasa denda berdiri di tengah padang selama sejam. Kalau kesalahan pertama kita maafkan." Tambah Jungkook lagi setelah terlihat muka-muka yang pertama kali datang lambat.

"Baik Jungkook." Para pengawas memulakan tugas mencatat nama pelajar yang lambat. Sejurus semua pelajar masuk, pintu pagar ditutup.

"Aku pergi dewan dulu." Jungkook mengancing butang blazernya lalu berpusing dan ayun langkah menuju dewan.

"Kalau kesalahan berpuluh kali?"

Jungkook pusingkan badannya. Dia senyum sinis sambil menggeleng. Setiap hari, wajah-wajah ini tidak pernah gagal untuk hadir lambat. Dia mendekati pagar.

"Jimin. Muka kau lagi. Kau tak bosan ke datang lambat." Jungkook berdiri betul-betul berhadapan Jimin. Mereka hanya dipisahkan oleh pagar.

"Aku tak bosan tengok muka cemberut kau." Jimin tersengih-sengih sambil mengunyah chewing gum.

"Dilarang makan chewing gum di kawasan sekolah!"

"Kau buta eh. Aku kat luar sekolah ni."

Jungkook berpaling memandang tempat lain. Cuba menahan marahnya. Jimin, Suga dan Miss B - tiga nama yang setiap hari akan tercatat sebagai pelajar datang lewat.

Ketiga-tiga mereka sedang mentertawakan dia. Sebagai ketua pengawas dia sedar dirinya menjadi sasaran mereka bertiga. Setiap masa sengaja mencabar kesabarannya.

"Kau dengan konco-konco kau kena kutip sampah kat seluruh kawasan sekolah. Kat dewan terbuka termasuk padang sekali. Termasuk longkang." Jungkook memberi arahan tegas.

"Aku tak nak!" bantah Miss B.

"Kalau kau tak nak, besok datang awal. Aku nampak korang melepak kat Warung Baginda tadi. Bukan korang tak boleh datang awal. Sengaja datang lambat."

"Jungkook dah marah weh. Tengok muka dia merah."

Kata-kata Jimin disambut dengan gelak ketawa Suga dan Miss B. Memang jelas kelihatan muka putih ketua pengawas itu bertukar kemerahan.

"Bagi mereka masuk. Lepas rehat nanti korang mula kutip sampah. Aku sendiri yang akan awasi korang." Usai berkata-kata, Jungkook terus berpusing dan ayun langkah menuju ke dewan.

"Jungkook, kenapa kamu lambat?" tegur Tuan Pengetua Lee Jong Suk secara berbisik.

"Macam biasa Tuan Pengetua." Balas Jungkook perlahan. Dia mengangguk ke arah pengawas yang bertugas sebagai juruacara untuk memulakan majlis perhimpunan.

"Saya tak tahu apa nak buat dengan anak Pengerusi Park. Kalau kita buang sekolah, saya kena buang kerja. Nampaknya saya kena bersabar untuk beberapa bulan saja lagi."

Jungkook terdiam. Itu sebab kenapa dia tidak bolehmengambil tindakan lebih tegas. Tuan Pengetua Lee pun dalam dilema.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 08, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

BOY IN LUVWhere stories live. Discover now