Part 7 - Kebenaran untuk dikongsi

25.7K 68 4
                                    

Dari story part 6 la aku beri kebenaran kepada EL untuk aturkan segalanya.. aku masih lagi bencikan hasrul oleh itu aku benarkan El yang uruskan segalanya.

nak kata aku bencikan El, aku memang ada sayangkannya. tapi tipu la kalau aku kata aku tak marah. mmg kadang-kadang terdetik rasa geram kepada El dan aku asyik sebut "padan muka kau","padan muka kau" di dalam hati. Oleh kerana itu aku tak kisah apa yang berlaku sebaliknya cuba untuk enjoy saat itu. Oleh kerana kes penceraian telahpun selesai.. tak ada jalan lain untuk kami melainkan pandang ke depan. kini kami lebih terbuka dan bertenang membincangkan apa yang telah berlaku.

Dipendekkan cerita, aku memberitahu El yang dia sendiri harus mengatur pertemuan itu. Hari demi hari, perhubungan kami suami isteri memang tidak berubah.. cuma aku akan rasa sedikit terguris apabila El mendapat message di dalam telefon. aku rasa itu adalah normal. aku sendiri pun sebenarnya makan tak lalu.. dan asyik risau. tetapi dari reaksi El melayan aku dan anak-anak tidak menunjukkan yang dia mengabaikan kami. Walaubagaimanapun, bila ketika aku melancap membayangkan apa yg akan jadi, memang segala kerisaun tu hilang mcm tu je.

Lebih kurang 2 minggu selepas itu, aku terima panggilan dari hasrul.  (Selepas aku cuba ingat2 semula... benda ni terjadi dalam bulan Julai 2011.. tapi tak ingat tarikh. yang pasti hari Jumaat) nampak gayanya El sudah berjaya paksa Hasrul untuk menelefon aku. Sedangkan El sendiri tidak memberitahu aku apa-apa. mungkin kerana takut untuk memberitahu aku sendiri. Ada dengar sedikit suara gugup dari nada suara Hasrul. dia perkenalkan dirinya dan aku tidak banyak memberi respon. konflik di dalam diriku sangat kuat. aku ingin menengkingnya melalui telefon itu tapi aku kuatkan diri dengan mengingatkan diri utk sabar.. sabar. 

Perbualan itu sangat ringkas. dia cuma memberitahu dirinya adalah Hasrul dan dia ingin minta keizinan untuk datang ke rumah. Aku  memberikan jawapan dan satu benda yang aku bgitau hasrul..( hak aku kau boleh dapat dan hak kau aku pon boleh dapat ) kemudian aku terus meletakkan telefon. El menghantar msg melalui whatsapp kepadaku bertanya sekiranya Hasrul ada telefon atau tak dan bertanya sekiranya aku ok atau tidak. aku hanya membalas ringkas message itu -ok.

seharian di pejabat, aku langsung tak dapat beri perhatian kepada kerja yang ada. pada masa yang sama, aku seperti ingin meluahkan perasaan kepada seseorang tetapi aku yakin tiada orang yang percaya cerita seperti ini wujud. tambahan pula isteriku bertudung dan bukannya jenis bersosial. 

Akhirnya waktu habis bekerja tiba. Pada pukul 5pm, ketika aku mula mengunci pintu bilik pejabat, El menghantar whatsapp memberitahu dia dalam perjalanan menghantar kedua-dua anak kami bermalam di rumah ibu mertuaku di Selayang. Oleh itu aku faham-faham sendiri.. inilah harinya. Malam ini hasrul akan datang ke rumah. Bijak juga El kerana memilih hari Jumaat. supaya kami ada alasan untuk tinggalkan anak-anak di rumah ibunya pada weekend ini.

Setibanya aku di rumah, aku terus membersihkan badan dan cuba untuk TIDAK memikirkan apa yang akan berlaku. Tetapi secara jujurnya kebanyakkan masa itu batang aku sentiasa tegang dan jantungku sentiasa berdegup kencang. Beberapa ketika kemudian, El pulang ke rumah dan datang memelukku. dengan manja dia tanya samada aku ok atau tidak. Jawapanku masih sama - ringkas dan padat - "Ok". 

El memberitahu dia ingin ke dapur untuk menyiapkan makan malam dan seterusnya membersihkan badan. aku hanya menganggukkan kepala dan menyambung melayari internet di ruang tamu.

Pada hari itu, El telah memasak masakan western. spaghetti dan mushroom soup. juadah paling senang utk disediakan. Sebenarnya aku sendiri tidak berselera nak makan. jantungku asyik berdebar2.. El pula menunjukkan reaksi yang bersahaja. aku tidak tahu mcm mana dia buat begitu. sedangkan ini adalah kali pertama kami ingin buat sesuatu yang luar biasa begini. Dia memakai baju tshirt berseluar pendek dan datang duduk di ruang tamu sambil menonton tv.

Lebih kurang pukul 9.30 malam, loceng rumahku ditekan. Aku yang membuka pintu dan di situ aku lihat Hasrul sedang berdiri sambil memegang sebuah beg. Dia kata dia datang terus dari tempat kerja. Dia memberi salam ketika masuk dan menghulurkan tangan bersalaman denganku. Dia memangil aku "abang" walhal umur aku dal El cuma 3 tahun berbeza dengannya. Dia nampak pucat, yang mana membuatkan aku agak nak tergelak. 

Aku pula mula-mula bertekad nak tunjuk garang, tetapi bila tengok perwatakannya, aku rasa dia ni memang jenis baik, cuma bertuah sebab berjumpa dengan El yang aku sendiri baru kenali "agak liar di dalam". El hanya berdiri di pintu dan menunggu hasrul masuk. Apabila sampai di pintu, Hasrul menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan El. El memandangku ketika membalas salam Hasrul. nampak spontan. mungkin sudah biasa. almaklumlah, sedangkan batang hasrul pun El dah pernah gosok-gosokkan.. apatah lagi salam tangan. ketika itu muka El bertukar merah padam! mungkin berasa malu.

Aku jemput hasrul masuk dan mencadangkannya untuk membersihkan diri dahulu memandangkan dia dari temat kerja. aku pula terus duduk di meja makan dan El pula berulang alik dari meja makan ke dapur menghidangkan makanan. Mukanya pucat mungkin juga penuh dengan tanda tanya bagaimana semua akan berlaku tetapi tidak boleh berpatah balik sekarang. kini, aku pula yang tanya samada dia ok atau tidak. El hanya tersenyum paksa. 

Tidak lama kemudian, hasrul pun datang berseluar pendek dan tshirt dan duduk di meja makan. aku mula mengambil makanan dan cuba membuat perbualan. sepanjang perbualan, banyak perkara yang aku tahu, yang mempunyai persamaan dengannya. kebanyakkanya mengenai hobi. Sebenarnya tidak banyak pun yang masuk ke dalam perut kami. mungkin semua tertunggu-tunggu apa yang akan berlaku seterusnya. El sendiri asyik memandang ke arah Tv mungkin tidak berani memandang tepat ke mukaku ataupun muka hasrul.

Selepas pingganku hampir kosong, akupun bangun dan duduk di kerusi di ruang tamu meninggalkan El dan Hasrul di meja makan. Aku yakin mereka mempunyai sesuatu untuk dibincangkan.

Tidak lama selepas itu El pula bangun dan ke bilik tidur utama kami. aku menyusul tidak lama kemudian. El datang memelukku dari belakang pintu dan terus meraba-raba batangku. aku tak suruh El untuk buat oral kepadaku dahulu kerana aku sendiri sudah stim dah memang dalam mood. Secara jujurnya kini.. aku pula seperti lupa diri dan seperti tidak sabar-sabar untuk melihat bagaimana El mengulum batang Hasrul dihadapanku. Akhirnya mimpi jadi kenyataan! aku menyuruh El menukar pakaian dan terus baring di katil. lalu, aku keluar dari bilik dan memberi isyarat kepada hasrul yang "line" dah clear. aku sendiri cuma memakai seluar pendek dan tshirt.

kisah aku dan isterikuTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang