BAB 3

18K 1.4K 239
                                    

"BILA masa ubah suai rumah ibu?"

Afya yang duduk di kerusi menoleh sekilas ke arah Andri sebelum dia menumpukan perhatian ke arah Danny. Dia pun agak terkejut ketika sampai di rumah orang tuanya itu semalam. Sungguh berbeza. Walhal baru beberapa bulan saja dia tidak jejakkan kaki ke situ. Perbezaan yang begitu ketara. Dapur luas, ruang tamu luas. Bahkan telah disediakan ruang makan yang meletakkan sebuah meja makan 12 kerusi. Anjung rumah juga sudah berubah. Bilik juga sudah bertambah. Sudah tiada rupa rumah kampung. Nampak seperti rumah mewah saja.

"Lepas je korang balik France, aku ajak ibu tinggal rumah aku. Tapi ibu tak nak. Takkan aku nak tinggalkan ibu sorang kat sini. Jadinya, aku upah orang untuk ubah suai rumah ni biar jadi makin selesa. Okay apa, kan selesa ni. Ibu pun tak ada komplen apa. Ibu cakap yang penting dia nak tinggal sini. Siap ada reban ayam kat belakang rumah. Boleh hilangkan bosan ibu kalau tak ada kerja. Ayam pun boleh jual," jelas Danny panjang lebar.

Andri mengangguk faham. Begitu juga dengan Afya. Ketika itu hanya mereka saja di ruang tamu. Yang lain berada bilik.

"Berapa habis modal semua ni?"

"Tak banyaklah. Alah, aku tak kisah pasal duit. Asalkan ibu happy, Aifa happy, aku tak kisah. Duit boleh dicari. Kebahagiaan susah nak cari."

Andri mengangguk lagi mengiakan kata-kata Danny. Matanya memerhatikan seluruh ruang tamu itu. Sungguh cantik.

"Akak, bila baby keluar?" Aifa yang duduk di sebelah Danny menyoal.

"Hmm tak pasti. Kalau ikut tarikh doktor, lepas raya," balas Afya. Perutnya diusap lembut.

"Wah, tak lama dah. Habistu akak puasa ke nanti?" soal Aifa lagi.

Afya diam sejenak. Dia memandang ke wajah Andri.

"Kalau tak larat, tak payah. Lagipun sayang tu sejak makin sarat ni makin kuat makan," ujar Andri selamba.

Afya tersengih. "Baby lapar."

"Bukan baby lapar, tapi perut sayang. Baby tak ada kaitan. Jangan nak fitnah baby dalam perut. Anak aku baik," bidas Andri.

Afya mencebik. "Habistu awak nak kata saya jahat?"

"Your perut yang jahat. Kerja nak melantak je. I cannot brain ler kalau sejam sekali makan. Gemuk nanti. Tengok tu, double chin sudah." Dagu Afya dicubitnya.

Afya membulatkan wajah. "Seriuslah? Tapi sebelum ni awak kata saya tak gemuk. Awak yang bagi saya makan. Bukan salah saya."

"Habistu salah aku lah ni?" soal Andri.

"Dah tu salah siapa? Saya tak salah," bidas Afya pula.

Danny mula berpandangan dengan Aifa. Masing-masing hanya terkebil melihat perbalahan suami isteri itu.

"Err, akak... Aifa nak pegang perut boleh?" Aifa bersuara sekaligus menghentikan perbalahan kecil di antara kakak dan abang iparnya itu.

"Boleh. Sini lah. Nanti baby tendang."

Bersinar mata Aifa apabila mendengar kata-kata kakaknya itu. Dia terus bangun dan duduk di sebelah Afya. Tapak tangannya terus dilekapkan pada perut bulat Afya. "Baby, ucu ni... Where are you?" soal Aifa sambil mengusap perut kakaknya itu. Sesaat kemudian, matanya membulat. "Baby tendang!" ujarnya teruja.

Afya tergelak kecil dengan telatah adiknya. "Salam perkenalan tu."

"Wow, ganas. Sakit tak kalau baby tendang?" soal Aifa.

ANDRI FEDRIC EDISI RAYA (©)Where stories live. Discover now