BAB 40

104 3 0
                                    

"Firash! You buat ape dekat sini?"
Qaseh berdiri tegak.
Mana taknya pakwe an?
"I datang lepak lepak ngan Adam ngan izzat". Firasy sengih..

Tak lama lepas tu amir dan izzat sampai.
"Hei girls, buat apa dekat sini?".
Izzat bertanya mesra.
"Lepak lepak kan cuti sekolah sekarang ni. Tak kan nak duduk kat rumah je. Bosan arh". Yang tiga mamat ni mengangguk.
"Hairil mana? Tak nampak pun".
"Dia cam biasa la we. Dating dengan Nely. Tu yang tak join tuh".
Syasya hembus nafas lega.
Lahai, lega mamat tu tak ikut jika tidak, spoil mood jer.

"Dah alang alang sekali ni apa kata kita lepak sekali? Bukan selalu lepak ramai ramai".
"Ok gak tu. Bukan selalu nak melepak dengan geng geng mangkuk cam korang ni". Syasya menambah.
Adam ngan Izzat buat derk tau dah perangai minah yang suka melawan.

Yang lain mengangguk.
"Tengok movie nak? Aku belnja".
Firasy bagi idea.
"Ok. Cita apa ada do?"
"Frozen II nak tak?". El usul movie nya.
"Childish kau! Aku ni laki agak agak ah nak ajak tengok Frozen. Apa class?" Adam mencebik.
"Habis tu kau bagi idea la setannn! Mengata aku je kau tahu!"
"Tengok Annabelle Creation nak tak?"
Syasya geleng.
"Aku takutla!" "Habis tu nak tengok apa? Cerita cinta?"
"Biar aku pilih sebab aku yang bayar!"
Firasy dah pergi kaunter tiket.
Alahai! Redha je la citer apa dia pilih.

Lepas beli tiket, Firasy bagi sorang satu.
"The nun? What the heck! Cerita seram la bodo! Ubahlah!". Syasya pandang Firasy yang muka dek.
"Aku bayar lantak aku lah!"
Firasy tarik lengan Qaseh. El buat simpati.
"Takpe sya. Takde pape lah".
Tangan kawannya ditarik masuk ke panggung wayang.

Masuk masuk je lengang gak ah dalam tu the nun kan citer lama.
Start dengan seat Firasy,Qaseh,Riana,Adam,Izzat and El. Sebelah El syasya and ade satu seat kosong sebelah dia.
"Aku nak rakam lah!" Izzat bawa keluar phone dia.
"Baby, no phone la dalam ni. Kena tangkap kang buat pasal je lah". El tarik phone Izzat.
"I nak tangkap gambar lah. Ni kan kenangan tahu?" El mencebik. Syasya tersenyum. Happy tengok kawan kawan dia tapi macam mana dengan diri sendiri?
Kalaula syah sebaik tu. Bohong la kalau selama 2 minggu ni dia langsung tak ingat laki tu. Nak buat macam mana kan? Luka itu bukan untuk dipendam.
"Sya. Selfie!"
Syasya senyum mengejut bila izzat terus ambil gambar.
"Sebelah kau apa tu wei?" Suara izzat berubah bila pandang syasya.
"Sebelah aku?" Suara syasya getar.

"Nah tengok dalam phone aku. Jangan terkejut pulak". Telefon izzat dihulur manakala riana and adam berpandangan sesama sendiri.
Biar betik si izzat ni ada penampakan ke?
Telefon itu diambil dan...
"Bangang kau punya sajat! Kau pemain aku ha?"
"Ceh! Kau panggil aku sajat!"
"Tak lawak ok! Tak lawak!"
Syasya berasap. Aku ingat ada apa lah tepi aku rupanya tak de pa pa pun. Saja je!

"Post dalam instagram muka terkejut bewak kau ni baru best. Femes punya aku nak tag kau ni syasya!"
"You ni jahat la. Tak baik tau kesian syasya!" El tampar lengan Izzat perlahan.
Nasib kau lah syasya duduk dengan si pembuli.
"Bukan selalu sayang. I tag u sekali la!" El tarik telinga izzat.
"Amboi yang di sana sweetnyer. Nak kencing aku tengok!" Firasy memerli izzat.
"Yang di sinu jangan jeles lahhh. Sweet bapak kau!"

Screen pawagam dah bermula.
"We. Dah start lah. Shut up  all of you!" Riana letak jari telunjuk kat bibir.
Syasya dah ready takut gila beb!

Baru 10 minit movie tu syasya dah tekup muka. Mana taknya hantu blum keluar tapi sound effect macam hantu dah nak tunjuk muka.
Sampai scene pertama paderi tu tunjuk muka syasya beralih ke arah sebelahnya lalu menyembam mukanya ke 'seat sebelah'.

"Ehemm. Boleh alih muka tak?"
Syasya batak terkejut.
Seat sebelah aku kosong lah. Aduii sapa pulak ni? Dah la bau wangi semacam. Tangan El ditepuk tepuk.
"We. Aku rasa ada orang lah sebelah aku!" Tangannya sejuk. El pandang sebelah.
"Haah. Memanglah. Ada Hairil tu sebelah kau!" Cepat cepat dia pandang sebelah.
Memang bapak arrgh laki tu. Patut la bau wangi semacam.

Mamat tu buat derk je. Malu bhaii.. kang nanti dia cakap aku ambil kesempatan pulak.
Aku nak tutup kat mana lagi ni?? Adui dah aa seram do the nun ni! Tetiba ade orang sua kemeja dia. Aku rembat je la yang aku tahu aku kena tutup mata and telinga aku..

Izzat pulak terkekeh kekeh.
"Lawak bhai muka hantu tu!" Syasya dengar Hairil dengan Izzat bersuara.

"Korang ingat korang je wujud dalam ni? Diam ah bangang!" Qaseh meletup jua.
Terdiam jap.
Tetiba Hairil dapat idea.
Tangannya diturunkan ke kaki syasya sebelum ditarik kuat.
"Maaaakkk!! Lepaslahh!!"
Terkejut yang lain. Selamt tak ramai.
Hairil buat serius.
"Kau pehal do?"
"Add..ada orr..orang ttarikk kak..ki aku!"
"Sapa nak tarik kaki kau lah? Dah la kaki busuk! Hantu pun tak hingin!"
Eh eh kurang hajo pulak mamat ni! Nak makan stokin aku ke?

Syasya fokus ke arah screen.
Tetiba
"Hhhiiii.hiihiii......hhiiiii..hihi"
Syasya jeling Hairil.
"Kau nak mati ke syaitoonn?" Hairil jelir lidah.
"Ade aku kesah?".
Malas melayan. Makin dilayan makin gila.
"Mak cikk. Cari kepala saya boleh??"
Hairil buat suara hantu.

Satu tamparan hinggap di pipi Hairil.
"Padan muka aku suruh diam bising sangat!"
Pergh! Padu terdiam terus. Akhirnya cerita itu dpat ditonton dengan aman..

Hairil menyumpah seranah. Takdenya tak balas. Ni Hairil Danial lah! Menyesal sapa kenal aku!

Dia Yang Aku Tinggalkan✔Where stories live. Discover now