here are reasons why

369 5 0
                                    

So sebelum ni saya ada post kan, if kml is worth it?

i personally believe it is worth it.

okay so let me break it down to you;

1) kml only last for 1 year utk PST, kalau dapat PDT, 2 years la. Both have pros and cons. PST, kena kasi padat tu matapelajaran, while PDT senang boleh target 4.0 flat. But i think macam tiada suda PDT, im not sure.

2) kalau masuk kml, kamu akan dpt exposure to uni life. dapat belajar mendisiplinkan diri untuk time management kamu.

3) untuk jawab the question "kalau dpt C ja addmaths, patut kah aku masuk kml?" Yes. Patut. Tidak semestinya your addmaths C ja di smk, will make your maths in KML berterusan C. You can make a change. Saya punya keputusan dulu pun, for science all Cs, except Bio yang saya dapat B. Masuk KML, yg C & B tu boleh dapat A. Prove yourself you can do it.

4) "Better masuk form 6 kan?" If terdesak, tiada duit mau sambung di KML, baru ko go for stpm f6. Sebab kenapa? Form 6 susah ah, kawan² saya yang ambil stpm paling takut tidak dapat masuk uni. And a few memang tidak dapat masuk, dan terpaksa masuk uni swasta. "Bukan f6 dapat keutamaan kah masuk uni?" Oops. Nope, matriks student yang akan dapat keutamaan. Walaupun cgpa kau 2.98 contoh lah kan, kau still boleh go for engineering punya degree. Tidak percaya? Kawan² saya bukti yang benda tu fakta.

5) "Kalau ambil diploma pula macam mana?" Awal kau berhutang. Tapi diploma best bah, sebab kau terus belajar benda yang specific. Kalau di KML, still science yang general kita belajar. Tapi at least no hutang masa matriks kalau masuk KML.

6) Kalau kamu masuk KML, boleh expose diri dengan pelbagai etnik, and for real kamu akan banyak kawan sarawak, labuan dan sabah. Macam family, tiada lah tu racism. Kalau kau ambil f6 pun sama la juga kan, tapi kau tidak terexpose dengan etnik lain. Paling² pun, 1-2 orang ja yang lain etniknya kan.

7) KML ada lecturers yang best². Serious, boleh jadi kawan! Tidak payah malu kalau mau minta ajar.

8) Dapat explore Labuan, lepas habis suda zaman matrik, kamu pasti akan rindu Labuan. Serious, dengan coklat murahnya, alcohol murah (oops!), dan pantai dia. Pigi kamu try Banana boat at least ONCE! Best tu.

9) kalau kamu pergi matriks, especially yang kristian, kamu akan ada fellowship most of the times and that will help you grow as a person. Dan di situ lah kamu akan belajar pasal agama, dan ada beberapa yang hipokrit, dan ada beberapa yang struggle banyak benda. Dan lain².

10) masuk lah kml, kamu dapat allowance lagi tu. RM250 yang zaman saya, sekarang saya tidak pasti.

Bah itu ja reason saya. Kalau ada lagi yang kamu tidak pasti kan, boleh terus comment yang. Thankyou and goodluck!

Life Hacks in KML (Kolej Matrikulasi Labuan)Donde viven las historias. Descúbrelo ahora