منصة للگُتاب

4K 72 25
                                    

مرحبا ي شباب
كيف الحال في زمن كوفيد 19 ، أتمني الصحة والسلامة للجميع .

كنت ببحث في التطبيقات الاجنبية  التي توفر مساحة نشر للكتاب وخاصة بعد ما حدث للكاتبة "توبازيوس " فقد تم حذف حسابها مرتين علي توالي ، غير أسباب متعددة جعلت التعامل مع الواتباد غير محتمل خاصة ايضا بعد توفر الواتباد المالي .
بعد فترة من الوقت لقيت تطبيقين
1/ redish

التطبيق يوفر مساحة للنشر للكاتب مع وجود 3 احتمالات • أولا نشر الرواية مجاناً • ثانيا نشر الرواية بعدد معين من coins كل فصل بحيث إلغاء ال coins بعد مرور فترة معينه من نشر الفصل يحدده الكاتب " يعني أي الكلام دا : يعني الكاتب بينشر الفصل بيحيث الي عا...

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

التطبيق يوفر مساحة للنشر للكاتب مع وجود 3 احتمالات
• أولا نشر الرواية مجاناً
• ثانيا نشر الرواية بعدد معين من coins كل فصل بحيث إلغاء ال coins بعد مرور فترة معينه من نشر الفصل يحدده الكاتب " يعني أي الكلام دا : يعني الكاتب بينشر الفصل بيحيث الي عاوز يقرأ الفصل في وقته بيضطر يدفع للكاتب وفي حال الانتظار لفترة تحددها الكاتب بيقي الفصل مجاناً للجميع "
• ثالثاً تكون الفصول دايما ب coins ومتتوفرش مجاناً للقراء
رأيي في التطبيق : عجبتني فكرة النفع المتبادل بين الكاتب و القارئ مع وجود فرصة لوجود القراءة مجاناً .
لم أحد أي كاتب عربي علي المنصة 🙂
* أتمني لو حد عنده فكرة عن التطبيق زيادة أو أقل عن الي جمعته عنها ياريت يساعد .
2/ Dreame

هذا التطبيق لسه عرفاه من يومين ، لا أعلم جيداً احتمالات النشر فيه ولگن اكتشفت فرصة لتجميع الكوينز مجاناً بطرق مختلفة ، لم أجد سبب لجمع الكوينز في هذا الطبيق لان الروايات كلها مجاناً و بتفتح عادي فلو حد عنده فكرة عن الموضوع دا برضوا ياريت يساعد

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

هذا التطبيق لسه عرفاه من يومين ، لا أعلم جيداً احتمالات النشر فيه ولگن اكتشفت فرصة لتجميع الكوينز مجاناً بطرق مختلفة ، لم أجد سبب لجمع الكوينز في هذا الطبيق لان الروايات كلها مجاناً و بتفتح عادي
فلو حد عنده فكرة عن الموضوع دا برضوا ياريت يساعد .
رأيي في التطبيق : مفيش اعلانات مفيش اعلاناتت مفيش اعلاناتتتتت 😂 الفصل بتنزل علي هيئة رواية  يعني مفيش فاصل بين الفصل والأخر .
طبعا لم أجد كاتب عربي علي هذه المنصة ايضاً

الأفضل في الاتنين !؟
بصراحة تامة لسه في حاجات غامضة في التطبيقين لم اكتشافها بعد ، لگن دي فرصة جيدة أن الكاتب يكون عنده أكتر من فرصة للنشر والموضوع تعدي الوتباد وبقي في فرصة للنفع المتبادل بين القارئ والكاتب .

أتمني يگون في حد ملم أكتر بالموضوع ويشاركنا رأيه ♥️
ه

رِوَايَاتُ تَسْتَحِقُّ الْقِرَاءةُWhere stories live. Discover now