Jemputan

7.4K 46 0
                                    

Hari berganti hari, pengajian kami di menara gading sudah pun tamat. Beberapa minggu selepas sesi graduasi aku mendapat pekerjaan di ibu kota manakala Numa mendapat tawaran di negeri asal masak lemak cili api. Perhubungan aku dengan Numa berterusan seperti biasa. Cuma, semakin matang dan zaman kami sebagai pelajar berakhir. Kami jarang berhubung tapi apabila berpeluang, kami akan berjumpa. Berborak panjang sambil melepak. Jika ada keperluan, Numa akan meminta untuk aku menemani di waktu malam. Begitu juga aku. Kami masih bersahabat dan masing-masing mempunyai kareer tersendiri. Tak banyak yang berubah. Walaupun jarang berjumpa, kami masih mengikuti rapat perkembangan diantara satu sama lain. Kami masih berstatus 'FWB'.

Tahun itu, genap 10 tahun aku meninggalkan sekolah menengah aku sebelum ke asrama penuh. Tiba masa jemputan ke 'Reunion' sekolah. Ya, majlis untuk menunjuk dan membandingkan kejayaan. Aku masih acuh tak acuh untuk membalas surat jemputan. Aku terus menghantar pesanan 'whatsapp' kepada kawan baik aku, 'childhood friend'. "Tak payah pegi la bro. Event tu utk org menunjuk-nunjuk je. Bukan kita kawan dengan semua orang pun. Kawan2 kita, kita still jumpa ape." balasnya. "Kalau niat kita pegi bukan utk membongak pun, nanti takut ada yang iri hati kalau kita lebih dari dia" tambahnya. "Betul jugak. Bila balik? Lepak jom?" aku mengajak. "Weekend ni. Semua geng kita balik."balasnya. "Kalau kau tak pegi, aku pun tak pegi lah. Malas aku." kataku. "Tak payah lah. Memasing nak tunjuk stail je. Padahal keje tak ke mane." katanya lagi.

Selepas memasuki alam pekerjaan, kami masing- masing terpisah ke negeri berasingan. Jadi, jika ada peluang pulang ke kampung halaman, kami akan sepakat memilih tarikh. Aku terus merancang cuti tahunan aku untuk meluangkan masa lebih lama di kampung halaman. Pekan kecil yang aku rindu. Aman dan damai.

Ping!

"Salam, ingat saya lagi tak?" itulah yang tertulis di notifikasi iphone aku. Aku pun membuka pesanan tersebut yang dihantar melalui aplikasi Facebook. "Wasalam. Ingat lah Sofi. Kita kan satu kelas dulu." jawabku. Gadis yang berkulit putih pucat yang pernah digosipkan dengan aku sewaktu tingkatan 3. "Haa, ingat lupa." balasnya. Kami berbalas pesanan dan akhirnya dia meminta nombor telefonku. Mudah berkomunikasi katanya. Kami sambung berborak menerusi 'whatsapp'.

Akhirnya Sofi mengajukan soalan yang aku dah tetapkan sebagai tidak. "Awak pegi x reunion nanti?" ujarnya. "Tak. Malas lah." aku masih berpegang pada pendirian. "Samalah, diorang semua dah kerja. Ada duit sendiri. Saya ni masih belajar." balasnya. "Kalau awak nak pegi, pegi lah jumpa kawan-kawan. Circle saya kecik je. And kitorang selalu jumpa. Kami terus berbual melalui 'whatsapp' sambil aku, menyiapkan kerja yang agak banyak pada hari Isnin tu. Sesi 'catch-up' yang bersulam kerja disambung pada malamnya, selepas waktu kerja. Aku membatalkan sesi aku di gym kerana terlalu banyak cerita untuk kami berkongsi. Kisah sepanjang sepuluh tahun.

"Eh, awk ni text sy, gf tak tahu ke? tanya Sofi secara metafora. "Mana ada GF lah." aku membalas. Sejurus itu, iphone aku berdering. Sofi menelefonku. "Salam, haa borak terus lah. Dengar suara baru senang sembang." ajaknya. "Eh, BF awak call tak dapat nanti." usik aku. Kami terus bersembang dan Sofi menceritakan pasal kehidupan cintanya yang baru saja putus. Intonasi yang ada kala sebak, ada kala normal. Aku mendengar dan hanya mengiyakan setiap kali. "Saya nak cerita lagi tapi, ikut whatsapp lah." ujarnya. "Pulak." ujarku. "Nak tanya something tapi kat whatsapp lah." katanya sebelum kami menamatkan panggilan. "Awak prnah bsama mana- mana perempuan tak?" soal Sofi. Persoalan ini terlalu cepat untuk aku. Terlalu cepat untuk hari pertama kami berhubung semula. Ringkas aku menjawab "Penah."ujarku. "Dengan sape? Julie?" soalnya. "Eh tak. She's my friend je." balasku. "Oh ingat dia. Korang kan skandal lama." kata Sofi. "Best kan?" balasnya seolah dia sudah berpengalaman.

Semua pertanyaannya pada malam itu adalah mengenai hubungan intim. "Kalau saya lah, awak ni memang saya tak bagi rest." ujarnya nakal. "Kenapa pulak?" soalku melayan. "Awak ingat senang ke nak layan saya?" balasnya. "Paling-paling 2 round." katanya mengangkat bakul sendiri. "Selalu berapa minit tahan?" soalnya. "Tak tahu. Tak tengok jam pulak." balasku melayan pertanyaan Sofi dengan perasaan janggal. "Nak tahu kita kena set la masa nanti." balasku sengaja ingin tahu sejauh mana perhubungan ini akan pergi. "Okay nanti saya pakai timer. Awak jangan saje-saje control pulak." balasnya. Aku tidak menjangkakan jawapan tersebut dari bekas rakan sekelasku yang pendiam dan kelihatan ayu.

"Kalau awak habis awal, awak kena layan saya sampai habis tau." ujarnya lagi. Aku mulai meluat dengan keyakinan dan caranya memuji diri sendiri di ranjang. "Okay, noted." balasku cuba menamatkan perbualan. Namun tidak terhenti di situ. Dia mula menghantar gambarnya dari paras bahu ke bawah, dengan hanya memakai pakaian dalam. Aku terkesima apabila menatapnya. Kulitnya putih, pucat. Buah dadanya kecil dan badannnya kurus. "Oh wow." balasku. Dia hanya membalas dengan emoji senyuman. Kami menamatkan perbualan pada tengah malam. "Goodnight awk, esok nak keje lg." balasku meletakkan noktah. "Ok awk, esok sambung borak ye. Goodnight." balasnya.

2. ReunionWhere stories live. Discover now