BAB 1

401 8 1
                                    

KHUZAIRI menggeleng berkali-kali, wajah adiknya Helmi dipandang lagi sebelum matanya dihala ke luar jendela yang terbuka luas itu.

"Apa yang kamu dah buat ni Helmi? Tak sudah - sudah dengan masalah, baru bulan lepas kena balun dengan lintah darat, gara - gara berhutang. Tu pun abang long kamu dah tolong bayarkan. Ni kamu buat lagi perangai, kamu ni tak tau serik ke?" jerkah Pak Samad pada anak keduanya itu.

Helmi diam seribu bahasa dengan kepalanya menunduk ke lantai.

Mak Leha menarik nafasnya perlahan.

"Dahlah tu bang, perkara nak jadi nak buat macam mana?" sampuk Mak Leha pula.

Khuzairi terus berpaling pada emaknya dengan dahi yang berkerut. Pak Samad terus mendengus,

"Sedap kamu aje cakap nak buat macam mana. Hei Leha, kamu tau tak pasal perangai kamu yang suka membela si Helmi nilah yang buat perangai dia jadi melampau!

Mencari masalah memang hebat tapi bila dah tersepit, balik-balik tempiasnya Ri jugak yang nak kena tanggung, baru kerja tak sampai setahun berani nak buat pinjaman bank, lepas tu alih-alih dia boleh berhenti kerja macam tu je.Sekarang ni bukan ke Ri yang kena menangunggnya,"bidas Pak Samad, bernada geram.

Berubah wajah Mak Leha bila ditempelak sebegitu oleh suaminya.Khuzairi yang mengunci mulutnya sedari tadi,akhirnya bersuara juga bila melihat bahang pertengkaran yang bakal meletus di antara orang tuanya.

"Abah,dahlatu,tak payah nak dipanjangkan hal ni.Nanti Ri cubalah cari jalan untuk selesaikan,"celah Khuzairi perlahan.

Mak Leha sempat lagi mencebik pada suaminya sebelum bersuara,"Hah,abang dengar tu,Ri tak ada masalah pun nak selesaikan hal hutang Mi,abang aje yang lebih-lebih.Macamlah perangai Mi tu teruk sangat"Sinis kata - kata Mak Leha.

Terjegil biji mata Pak Samad dibuatnya.

"Tak teruk kamu kata?Hidup menyusahkan orang lain tu tak teruk namanya?Kalau berani buat berani tanggung tak apa,ini tidak,buat hutang nombor 1 bila bayar lepaskan beban kat orang lain.Eh,Leha,ini bukan pertama kali tau anak kesayangan kamu ni buat hal,kalau ikutkan hati aku yang panas ni dah lama budak tak guna ni makan penangan aku,tau tak?Perangai tak berubah-ubah!"jerkah Pak Samad,sunyi rumah itu seketika.

Di kala ini tiada yang berani untuk bersuara lebih-lebih lagi si Helmi,pucat wajahnya melihat kemarahan abahnya yang begitu membahang.

Khuzairi pantas mendekati abahnya,terus bahu abahnya ditepuk perlahan.

"Dah tu bah,abah jangan ikutkan sangat hati.Abah tu bukannya sihat sangat,nanti tak pasal naik pulak darah tinggi tu,kan susah.Jom bah kita ambik angin kat luar kejap."Lembut Khuzairi memujuk abahnya.

Pak Samad yang kelihatan membara mula susut sedikit kemarahannya.Sempat lagi nafasnya ditarik dalam-dalam sebelum dia melangkah menuju ke pintu.

Helmi dan Leha hanya berpandangan sesama sendiri tanpa berani untuk mengeluarkan sepatah perkataan jua. Berani nak bersuara, alamat kena tempah batu nisanlah jawabnya.
Pak Samad melabuhkan punggungnya di atas pangkin yang terletak di bawah pokok rambutan yang merimbun di hadapan rumahnya. Wajah anak sulungnya dipandang. Khuzairi begitu mirip mewarisi wajah arwah isterinya, Hamidah. Cuma kulit Khuzairi hitam manis ikut kulitnya tapi tidaklah segelap kulitnya yang sinonim dengan jolokan klon Abu Bakar Omar di kalangan rakan- rakan sekampungnya. Kembang hidung Pak Samad bila dirinya dikaitkan dengan pelakon veteran yang terkenal itu.

Wajah anak bujangnya yang tampan itu dipandang lagi. Khuzairi mengukir senyuman bila mata mereka bertaut. Pelik sebenarnya bila abah merenung dirinya sebegitu, namun tidak pula dia berminat hendak menanyakan apa sebabnya.

Memang mata Pak Samad tertancap pada wajah anak bujangnya namun hakikatnya, fikiran Pak Samad jauh menerawang pada arwah isterinya. Entah mengapa, kerinduan pada arwah Hamidah mengasak tiba-tiba, apatah lagi melihat senyuman Khuzairi tadi. Aduhai, persis ibunya.

7 Hari MencintaikuWhere stories live. Discover now