♡الفصل السادس عشر♡

22.3K 828 81
                                    

فوت وكومنت وفولو يا قمرات☺️♥

«خادمة الشيطان»
«الفصل السادس عشر»
♡شــــروق♡

"بسم ﷲ الرحمن الرحيم"

اذا دخلتم القلوب فأحسنوا سكنها فإن خرابها ليس بهين.. ويرد إليك ما فعلت ولو بعد ألف عام..

كان يستمع لها وروحه تنزف من الألم، أكانت تحب غيره حقًا!! وهو من كان يخشي عليها من نفسه حتي لا يؤذيها!! كان ما بين نارين تحرقانه، إما من تعنيفها وضربها حتي يهدأ من ألم قلبه، أو أن يأخذها بين أحضانه حتي يكسر أضلعها وفي الحالتين ينتقم منها.

انتهت "آيات" من سرد ما حدث منذ معرفتها بمصطفي وإستغلاله لها ولسذاجتها حتي معرفة أخيها بالأمر وتعنيفها بشدة، شهقات لا متناهية تصدر منها دلالة علي ندمها لحبها لهذا الحقير، كان قلبه ينزف قبلها، لم تكن تعلم بأن ما تحكيه الآن كان كخناجر تطعن فيه بلا رحمة.

حاول الثبات عندما سمع بكائها اللامتناهي فوضع يده علي شعرها بحنان وتحدث بصوت متحشرج رغمًا عنه كان ممزوج بالألم:
_ليه!! ليه يا "آيات"!! فضلت اقول إني مربيكي زي بنتي وإن اي حاجة بتحصل معاكي بتيجي تحكهالي علطول من غير ما اضغط عليكي ويوم ما يحصل كدا متفكريش حتي تيجي تقوليلي يمكن الاقي حل، وقتها يمكن اركن مشاعري علي جنب واحاول إني اسعدك بس انتي عملتي غير كدا، انتي كسرتي ثقة اخوكِ فيكي وثقتي كمان للأسف.

نظرت له بسرعة وهي تهز رأسها بالنفي قائلة:
_لا.. لا يا مراد، والله انا عارفة إني غلطت، بس اديني فرصة، انا يمكن اه معتبراك اخويا واكتر حتي لو انت معتبرني حاجة غير كدا بس صدقني مش هقدر ابعد عنك.

وامام رجائها وكلماتها تلك كاد أن يستسلم ويضرب بخطته عرض الحائط ولكن ظل علي ثباته فأبعد يده عنها مردفًا بصوت يجعله ثابت قدر الإمكان متناسيًا ألامه:
_كان في الأول ينفع.. قولتلك انا مش زعلان منك لأن مفيش حد بيزعل من حد عزيز عليه بس انتِ كسرتيني ودي مش اول مرة، والمرة الاولي لما جيت اعترفتلك بحبي وانتِ عملتي نفسك مش مهتمة ساعتها حاجات كتير اتكسرت جوايا وأولهم قلبي ورغم دا كله مش عارف ابعد عني.

وقف فوقفت أمامه هاتفة بخوف وهي تنظر له برجاء ألا يتركها:
_يعني ايه!!

تحدث بجمود مصطنع:
_يعني محتاج اعيد تفكيري تاني وهبعد شوية يا آيات.

كاد أن يذهب فأمسكت يده بلهفة قائلة برجاء ودموعها تهبط بصمت:
_متسبنيش.

رجع لها مقبلًا أعلي رأسها بعمق وهو يغمض عيناه بألم متحدثًا بحزن:
_مش هسيبك.. بس انا محتاج فترة ابقي فيها وابقي لوحدي.

خادمة الشيطانحيث تعيش القصص. اكتشف الآن