Bab 5

4.1K 176 6
                                    

Kepala Veera letak atas meja

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Kepala Veera letak atas meja. Terasa pening pulak, mungkin sebab kejadian semalam la ni buat dia rasa macam nak demam.

​"Chef" Said berdiri depan pintu yang terbuka.

​Veera angkat kepala memandang Said. "Yea?"

"Leftenan dah sampai." Tadi masa lalu dekat tingkat dua, Awin suruh sampaikan pada Chef Veera. Mungkin Awin nampak dia masuk 3'Rasa kot.

​Keras terus duduknya.

Sementara di tingkat bawah...

"Nak oder apa?" Rul menghampiri dengan menu di tangan. Diletak atas meja depan lelaki yang berkumis nipis tu.

​"Saya dah oder dengan big bos awak."

​Dahi Rul bekerut tak faham. Dah pesan dekat Chef Veera? Kenapa Chef tak bagitahu pun kata nak masak apa? Ke Chef Veera lupa?

​"Rul..." Veera berjalan turun tangga. "Tak apa. Saya uruskan." Dia meminta Rul kembali membuat kerja seperti biasa.

​Dizhwar memandang wajah Veera yang tengah turun tangga menghampiri mejanya. "Dah siap?"

​"Makanan yang Leftenan minta tu kena masak panas-panas, kalau tak nanti tak sedap." Ayat nak lepas diri sebenarnya. Macam mana boleh lupa pulak pasal permintaan Leftenan sorang ni. Haila. "Tunggu sekejap." Dia meminta diri ke dapur.

​Melangkah kaki Veera dalam dapur semua mata tertumpu kepadanya. Kerja yang tengah dibuat masing-masing tergelanda sebab terkejut memandang gadis berbaju kurung hitam bertudung kuning tu terus membuka peti ais dan keluarkan plastic Mydin.

​"Teruskan kerja dan abaikan saya." Veera besuara sambil keluarkan isi dalam plastik.

​Pali memandang dua perkeja tetap dan enam perkeja sementara sambil mengisyaratkan buat tak tahu pada Veera, seperti permintaan big bos. Itu mesti dekat luar ada Leftenan sedang menunggu air tangan chef Veera.

​Setelah beperang beberapa minit akhirnya hidangan tu siap juga. Veera lap mangkuk hidangan bagi bersih. Dia tak nak nampak kotor. "Pali, bagi saya pinggan dan nasi putih." Dia masih fokus melihat hidangan depan mata.

​Pinggan yang sudah tersedia nasi tu diletak depan Veera. "Masakan apa ni Chef?" dia nak tanya dari tadi sebenarnya, sebab masa sesekali melihat chef Veera sediakan bahan tak macam masak seperti yang dia tahu. Itu juga membuatkan kesemua pekerja dalam tu memandang ragu-ragu pada Veera.

​"Ayam masam manis tersepit."

​Melompong semua mendegar jawapan Veera. Memang dada ayam tu dikepit dengan buluh macam ayam percik tu, tapi ini kuah dia cair macam tom yam.

​Veera senyum sambil memandang Pali. "Panggil Rul angkat hidangan ni bagi dekat Leftenan tu."

​Angguk.

Setelah beberapa minit Leftenan tu menikmati masakan dengan menu gilanya, dia ke kaunter bayaran. "Berapa?"

​"Rm 18 ringgit encik." Rul memberitahu. Itu harga yang ditetapkan chef Veera tadi.

(C) LEO & ARIES  (Bakal Terbit)Where stories live. Discover now