Bab 15

3.1K 153 6
                                    

Pagi pagi lagi prebet sudah diarahkan ke padang untuk buat senaman dan dilatih sendiri oleh Dizhwar

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Pagi pagi lagi prebet sudah diarahkan ke padang untuk buat senaman dan dilatih sendiri oleh Dizhwar. Pemandangan tak seragam dan tak kemas tu buat kepala nyut nyut sakit. Haih! "Kau orang kalau carca marba macam ini memang mati kau depan musuh. Disiplin tak ada, tak dengar arahan betul-betul!" Dizhwar berjalan ke depan. "Kau tengok aku buat."

Kedua tangan diangkat ke belakang kepala dipegang kemas. Dizhwar melompat setempat sebelum lompatan itu bertukar kaki kiri dan kanan. "Apa susah suruh buat selang seli macam ini?" Kaki berhenti melompat. "Ulang balik sampai dapat. Nasib kau orang la kalau tak lepas. Aku tak akan ke latihan seterusnya."

Chad menghampiri dari belakang. "Garang nya Leftenan Dizhwar." Chad melihat prebet yang bakal menjadi ahli komando. Nampak ramai, tapi akhirnya hanya berpuluh yang terpilih sebelum menjadi berbelas dan puncak pemilihan hanya ada 10 prebet ke bawah yang berjaya menamatkan latihan.

Dizhwar buat tak tahu. Kedua tangan masih berpeluk tubuh. "Awal hari ini?"

"Nak ajak pergi sarapan."

Terangkat kening Dizhwar tak percaya. "Mana kekasih hati?"

"Mana ada kekasih hati."

"Wooo, gaya macam merajuk je. Nak aku tolong ke?"

Geleng. "Lambat lagi ke?" Dia maksudkan latihan.

"Kau tengok la, kalau gini gaya memang ada kena merangkak atas tar." Kepala berpaling tak puas hati melihat prebet yang masih cuba mencari rentak yang betul.

"Yang lain mana?" Chad maksudkan Jamal, Beego dan Hamdan. Tak nampak pula kelibat diaorang.

"Aku suruh dia orang buat persediaan untuk latihan seterusnya."

Diam.

Dizhwar berpaling ke sebelah. "Susah sangat?" Melihat wajah Chad dia tahu mesti kawan ini pun rungsing.

Kedua tangan Chad masuk dalam saku loreng. "Rumit."

Sepatah perkataan itu buat Dizhwar faham. Untuk memenangi hati seseorang bukan mudah, apatah lagi kerja untuk Negara macam diaorang ini. Banyak benda yang kena diteliti dan difahami sebelum membuat keputusan. Sebab ini berkaitan sehidup semati, kalau tak ada toleransi tak ke huru hara rumah tangga.

"Kau?" Chad bertanya tiba-tiba.

Sengih. "Agak mencabar." Teringat Veera yang mendiamkan diri malam tadi. Biarlah, dia faham.

"Vern juga yang dah menang." Chad maksudkan tentang hubungan istimewa kawan sorang itu. Bergerak secara senyap, tahu tahu dah nak kahwin.

"Tak lama makan nasi minyak la kita." Dizhwar kembali memandang ke depan, terdengar bunyi kekecohan.

"Hoi! Kau gaduh apa!"

Chad mengeluh berat, nampak gaya lewat la sarapan hari ini.

Veera duduk atas kerusi roda ditolak Vern. Hari ini dah boleh keluar hospital sebelum ada temujanji untuk pemulihan kaki. Lagipun dah 3 hari dia dekat hospital, bosan. Nak balik baring atas katil sendiri, bebas untuk buat apa pun. Dekat wad nak buat kuang lentang pun tak boleh. Dia tersengih sendiri. Rindu Bik Yanti, rindu Nana Nini. "Abang Vern?"

(C) LEO & ARIES  (Bakal Terbit)Where stories live. Discover now