16

2 1 0
                                    

Mata Hairi tidak lari dari menatap wajah Effa gadis itu mula merasa malu wajahnya bertukar merah serta merta terasa seperti seluruh darah naik ke muka."ehem......"deheman Effa membuatkan Hairi tersedar dari perbuatannya dia cepat-cepat melihat ke arah lain kemudian mengeluarkan batuk palsu dia menelan saliva perit." hadoi bersiap bukan main lama tak apa lah kalau ada perubahan ni sama je sebelum dan selepas baik tak paya berdandan bertahun lamanya kalau macam tu bazir masa aku je." ujarnya tidak mahu ketara dengan perbuatannya tadi yang tanpa sengaja mengkagumi kecantikan isterinya itu.Ego.

Effa menegetap gigi menahan marah tak sangkah lelaki itu bisa mengejeknya di depan dayang yang baru saja menghias dirinnya itu tadi nanti kecil hati pulak mereka dibuatnya.

"maaf tapi bagi patik puteri nampak sangat menawan malam ni."ujar salah satu dayang yang berdiri disebelah Effa.

"ye betul tu patik juga setuju tuanku, nampak cantik sangat mungkin tuanku dah rabun kot" dayang itu kemudian dengan pantas menutup mulutnya tersedar dengan keterlanjuran ayatnya itu tadi.

"pfftttt......."Effa hampir melepaskan ketawa mendengar ayat dari dayang itu mujur sempat dia tahan dia kemudian berdehem perlahan.

Hairi pula mendengus kasar melihat Effa "dah lah jum." tuturnya pasrah kemudian mula membuka langkah untuk pergi menuju ke dewan tempat mereka berkumpul.

Satu persatu tetamu jemputan mula membanjiri istana itu termasuk kawan-kawan Hairi. Effa yang pada mulanya teruja dengan majlis itu mula berasa sedikit bosan apa tidaknya Hairi sudah pun meninggalkan dirinya seorang diri di situ entah menghilang ke mana.Effa pergi ke meja makan mengambil sepotong kek dan buah-buahan dalam satu pinggannya dan mula berkira-kira ingin keluar dari keramain itu. Dia menyisip dari orang ramai untuk keluar ke beranda istana sampai saja di sana dia dikejutkan dengan figura seorang lelaki yang sedang berdiri membelakanginnya dan melihat ke arah bulan sambil memegang segelas minuman ditangannya.

Effa membuat mimik muka tidak puas hati terhadap lelaki di hadapannya ini."aduiii tak de tempat lain ke nak lepak?" tuturnya dalam hati baru saja dia ingin beredar dari situ lelaki itu menoleh ke belakang.

"Effa? awak buat apa dekat sini?"

Effa tidak jadi meneruskan langkahnya " Athur? eh awak rupanya tak perasan pula."

"well nak join ke?"

"huh?" Effa mengerutkan dahinya "ouh ya ya boleh juga hehe" Effa terus berjalan dan berdiri disebelah Athur. Keadaan menjadi sunyi sepi buat seketika hanya bunyi musik klasik dari ruang tamu istana saja kedengaran sayup-sayup di hujung telingan mereka berdua.

"dah lama ke dekat sini?" Effa mula membuka topik perbualan.

"dah lima belas minit"

"ouh...." mulut Effa membulat.

"awak tahu tak saya masih tunggu tau awak nak belanja saya apa hari tu...."Athur membuat muka seakan berfikir kemudian menyambung"ouh ya! nasi lemak!"

Effa tergelak melihat reaksi muka Athur." hahahaha ya nanti saya belanja esok tagih je nanti"

*******

Hairi melihat ke arah sekeliling mencari di mana kelibat isterinya itu berada dia kemudian melihat ke arah Mia yang sedang berjalan menuju ke arahnya. "hi......" ujar Mia sebaik saja dia betul-betul berdiri di hadapan Hairi.

"Mia kenapa lambat?" soal James pula "wah cantinya you Mia." sambungnya memuji Mia.

Mia tersipu malu kemudian melihat ke arah Hairi yang dari tadi memerhatinya apabila mereka bertatap mata Hairi cepat-cepat melihat ke arah lain Mia tersenyum melihat kelakuan Hairi sama saja seperti selalu fikirnya.

Princess EffaWhere stories live. Discover now