AKU rasa sudah nak masuk sepuluh kali aku refresh log kenalan di Whatsapp ini. Tapi kenapa lepas sepuluh kali itu pun, aku tengok nombor telefon Fareez masih tak muncul dekat bahagian kenalan yang guna Whatsapp ye? Tapi sebaliknya nombor Fareez ada terselit dekat bahagian invite friends. Telefon aku yang gila ke atau memang lelaki itu tak punya Whatsapp sama sekali?
Bukan saja Whatsapp, malahan Instagram pun lelaki itu tak punya sama sekali. Puas dah aku refresh ketiga aplikasi ini berkali-kali. Tapi hampeh…
Tak silap aku kali terakhir aku tengok kalender, kita dah berada di tahun 2023. Takkanlah kuno sangat Fareez itu sampai tak ada satu pun media sosial? Lagipun kan zaman sekarang ini memang semua pakai Whatsapp saja untuk bermesej-mesej dan call bagai ini. Siapa yang masih guna SMS sebagai platform utama lagi?
Ibu dan ayah yang dah masuk enam puluhan itu pun pakai Whatsapp dan Facebook tau?
Getaran sekali gus nada dering yang menjerit minta diangkat tiba-tiba itu buatkan aku terkejut. Nasib baik tak terbaling telefon kesayangan aku. Kalau tak memang rezeki lantailah!
Nama Encik Muhammad terpapar pada skrin telefon. Kenapa Encik Muhammad dan bukan Fareez? Hm, ringkasnya, aku sukakan nama Muhammad. Setiap kali membaca atau menyebut nama itu, aku akan tanpa sedar menyebut nama Nabi Muhammad SAW. Ia juga mengingatkan aku untuk lebih banyak berselawat.
“Helo?” sapaku terlebih dahulu.
“Aku tersedak tadi. Agaknya kau ada kutuk aku tak?”
Erk! Terlalu penuh dengan ketiba-tibaan. Tapi macam betul je? Bukan aku ada kutuk dia kuno ke tadi?
“Buat apa saya nak kutuk encik? Tapikan… Encik tak ada Whatsapp ke? Dah sepuluh kali saya refresh contact sebab nak cari Whatsapp encik. Tapi tetap tak jumpa-jumpa. Macam mana saya nak hantar location kalau macam ni?”
“Querida… Hantar jelah alamat kau dekat SMS. Apa susah?” balas Fareez, tenang.
Hmm… Jadi betullah Fareez tak ada Whatsapp? Fuh… Lelaki ini baru masuk mesin masa dari zaman batu ke apa?
“Encik tak nak install Whatsapp ke? Satu SMS sepuluh sen tahu? Sayanglah kredit saya!”
Dan sekali lagi, aku dengar Fareez mendengus beberapa kali di hujung sana. Kalau dilihat dari kelakuannya petang tadi. Aku rasa dengusan ini terletus sebab Fareez tahan gelak. Dalam erti kata lainnya, Fareez tak suka gelaklah kan? Kalau tidak nak buat apa tahan-tahan gelak? Cuba tengok aku ini, bila nak gelak. Gelak je! Kalau kena halau dengan Kak Hanan itu nanti kita buka cerita lain.
“Cheapskate!” Fareez kutuk aku.
“Bukan kedekut. Kita hidup di zaman moden ni kenalah guna pakai semua kemudahan yang ada selagi benda tu tak bawa mudarat. Macam Whatsapp ni, dia dapat menjimatkan kredit saya paling kurang sepuluh sen tahu?” Aku mula berhujah pada Fareez yang kadangkala akan buat ketawa tertahan-tahannya itu.
Hai laa… Boleh tak kalau aku tolong gelak untuk dia? Aku pula yang lemas bila dia gelak macam itu!
“Fine. Nanti aku install. “
Ha! Tengok… Aku juga yang menang.
Dan diam di antara aku dan Fareez secara tiba-tiba. Ini kalau zaman aku kecil-kecil dulu orang akan kata malaikat lalu. Tapi sekarang ini, aku rasa punca kebisuan tiba-tiba ini sebab masing-masing dah tak tahu nak cakap apa. Tapi bukan Fareez ke yang call aku dulu? Mestilah dia punya sebab untuk call kan? Oh! Mungkin sebab nak beritahu apa yang mama dan papa dia suka dan tak suka macam yang lelaki itu kata petang tadi kut?
YOU ARE READING
CINDERLISA
RomanceTAJUK SEBELUM INI : CALON ISTERI UPAHAN CALON ISTERI UNTUK DIUPAH! Bujang belia, tak laku lagikan terlajak dijemput untuk mendapatkan khidmat calon isteri upahan. "RM 5,000 for each job... -FAREEZ Tapi lain yang dirancang lain pula yang jadi bila...