1956. október 23. kedd

30 4 24
                                    

(A fenti videó Gerő Ernő rádióbeszédének RÉSZLETE, nem a teljes, de youtubon csak ez van fent. A teljeset nem tudom mellékelni, az 15 perces, googleon, azon belül is soundcloudon megtalálható.)

16:01 – Akadémia utca 17.

A népköztársaság szélsebesen csapódott ki a párt központi vezetőségének székházából. Megtehette volna, hogy elkéreckedik előbb a munkahelyéről, de nem akart ennél is gyanúsabbnak tűnni, a vezetők már így is ferde szemmel néztek rá.

Úgy tervezte, hogy mielőtt megnézné a felvonulást, mindenképpen felmegy Domikhoz – bele kell hallgatnia, mit adnak a rádióban!

-Mire ez a nagy sietség? – kérdezte Domik az ország nyomában loholva.

-El kellett vitetnem a rádiót megszereltetni, de úgy sejtem fontos hírek lesznek ma bemondva, nem maradhatok le!

Nem szeretett volna hazudni barátjának, annyi esze viszont volt, hogy ne akarja bajba sodorni őt (köztudott titok volt, mennyire könyörtelenek és mennyire képesek behálózni mindent és mindenkit az ávósok), így nem beszélt neki a tegnap történtekről. Amúgy a civilek tudják vajon, hogy ÁVH emberi alakban, teljes valójában létezik...?

Átvágtak villamossíneken és a viszonylag forgalmas úton, amit néhány autós elégedetlen dudálással díjazott.

-Világos. – szólalt meg a férfi – De azért ne gázoltassuk magunkat halálra! Lassan jársz, tovább érsz...

16:49 – Katona József utca 44.

Magyarország fel-alá járkált a csöpp budapesti lakásban, figyelmesen hallgatva a rádió recsegő közleményeit.

-Kapcsold át!

-Átkapcsolhatom, de szerintem feleslegesen várod azt a bizonyos hírt. – jegyezte meg Domik, de azért frekvenciát váltott.

-...az interjú a színésznővel holnap reggeli műsorunkban lesz hallgatható, most viszont híreket közlünk kedves hallgatóinkkal, itt, a Magyar Rádión. – szólt egy finom hangú úr hangja a gépezetből – A budapesti ifjúság egyetemistái követeléseiket fejezik ki a magyar államhoz a ma délután 15 órakor kezdődött tüntetésükön. A hatóságok hivatalosan is tudomásul vették.* E rendkívüli közlemény után nézzük, hogyan teljesít a magyar küldöttség Észak-Koreában, ahova ételszállítmányokat importáltak...

A népköztársaságban a reménykedést az elégedetlenség váltotta fel. Csak ennyi? Hiszen, ha ez a tüntetők nyomására lett beolvasva – márpedig nagy valószínűséggel így történt – nem-e az lett volna a cél, hogy pontosan ismertessék akaratukat, a 16 pontot?

4. A sajtó, a rádió és a televízió szabad működésének biztosítása.

-Ezt is elmismásolták... - motyogta maga elé félhangon.

Váratlanul kabátjáért lépett, és elhagyta a lakást, az őt szólongató Domik marasztalásának ellenére.

1956. október 23. kedd 18:34 – Budapest

Melyik út a helyes? Mindig úgy hitte, az ő helye a kormány oldalán van, jelenleg az MDP mellett. Évekig dolgozott ott, azt gondolta, pontosan tudja, mi is történik ebben az országban. Persze hibák mindig is voltak, vannak, s lesznek. Nem tűntek ezek olyan nagy problémáknak, ezzel szemben, ha szétnéz az emberek között, látja: mindenkiben eltört valami. Hogy nem vette észre eddig, hogy mindennek okozója a rendszer, maga a nagybetűs Állam, az összes újkeletű szervezetével (mint például TSZ-szel, vagy ÁVH-val) együtt? A nagybetűs Állam pedig nevezetesen ő maga. Ő kreálta volna viszont ezt az egészet? – Magyarország úgy érezte, ez a kijelentés valahogy sántít.

A vörös sötét árnyalataWhere stories live. Discover now