D.O. : Cooking Lesson.

2.1K 108 15
                                    

"Program belajar memasak D.O ! Aku kene cuba ni. Mana tau dapat jadi chef macam chef D.O ke kalau belajar memasak ni hehehe" kata awak sambil membaca iklan program belajar memasak di dalam surat khabar.

2 hari kemudian,
Di studio memasak.

"Waaah... ni lah studio chef D.O?? Besar juga ye. Ingatkan kecik je." Kata awak terpegun dengan studio memasak chef D.O iaitu salah seorang Chef terkemuka di dunia dan sangat dikenali ramai serta diminati oleh anak muda zaman sekarang oleh kerana ketampanan, kecomelam dan telatah Chef D.O ini.

"Hello?" Tegur sesorang dari belakang mengejutkan awak.

Awak pun berpaling ke belakang. "Omo!! Chef D.O!" Kata awak terkejut melihat chef yang awak suka menegur awak lalu awak pun menekup mulut awak kerana malu.

"Waah omg omg omg omg! Handsomenya chef D.O ni!! Mata dia bulat! Hidung dia macung! Bibir dia...aishhh berbentuk bulat!! Lagi handsome dari aku tengok dalam TV ! Kalah si alien do min joon tu! Tak sangka aku dapat jumpa dia" kata awak dalam hati dengan gembiranya. Siapa yang tak suka kalau jumpa idol sendiri kan??

"Hello??" Tegur D.O lagi sambil membuat 'peace' di depan mika awak selepas melihat awak mengelamun panjangnya.

Dengan serta merta awak sedar dari mengelamun. "Oh. He..hello ch.. chef" kata awak tergagap -gagap.

"Awak pelajar program memasak saya ni ke?" Tanya d.o

"Ah.. nae" jawap awak.

"Nama awak apa?" Tanya D.O lagi sambil tersenyum manis.

"Nama saya (nama panjang awak)... tapi chef boleb panggil saya (nama pendek awak)" jawap awak.

"oh. Selamat berkenalan. (Nama pendek awak)ohya, panggil je saya D.O. tak payah chef2. Btw, saya dah nak start memasak ni. Jom saya hantarkan awak kat dapur awak?" Jemput D.O

"nae." Kata awak lalu awak dan d.o pun berjalan menuju ke tempat memasak (dapur).

Di tempat memasak, ada 5 orang pelajar perempuan termasuk awak. Setiap dapur diletakk secara bersusun-susun. D.o menghantar awak ke tempat yang paling depan sekali dimana dekat dengan dapur D.O,

Selepas 30 persiapan memasak, lalu D.O pun sudah siap untuk mengajar menu masakkan kepada pelajar termasuk awak.

"Menu kita untuk harini adalah spaghetti carbonara chessy and beef serta cake Red Velvet" kata D.O kepada pelajar sekalian.

"Ala... spaghetti ni aku tak pandailah. Kek pum sama, makan kek tu pandailah" rungut awak perlahan sambil menggaru kepala

D.O tersenyum ke arah awak, "sebab tu saya nak ajar awak masak ni" kata D.O pada awak berbisik.

"Macam mana chef boleh dengar??" Tanya awak terkejut. Padahal awak rasa yang awak kata tu sudah terlampau perlahan dan slow.

"Saya bukannya pekak (nama awak)" kata D.O lahi sambil tersenyum.

"Haha.. nae mianaeyeo" kata awak lalu tunduk

Selepas itu, D.O sambung semula memasaknya.

"Mula-mula, kita harus masak spaghetti punya sos dulu baru kita masak lidi spaghetti.yang pertama, Masukkan 2 sudu minyak masak ke dalam kuali" arah D.O sambil meletakkan 2 sudu minyak kedalam kuali yang sudah panas.

"Masukkan bawang yang anda cincang tadi. Lalu kacaukan sehingga bawang menjadi perang-keperangan" arah D.O lagi

Awak pun melemparkan bawang kedalam kuali dan menjauhi kuali kerana takut bawang itu akan mengecikkan minyak yang panas. D.O hanya ketawa kecil melihat awak yang macam 'puteri lilin' itu.

EXO IMAGINE (malay ver)Where stories live. Discover now