TERKENA oleh HAFIZZUDIN FAHMI

2K 40 5
                                    

"Bzzz... bzzzzz."

"Haih. Banyak betul lalat hurung mayat ni. Bau mayat ni memang menyesakkan nafas aku betullah. Shuuhh. Shuuuhh," seorang pegawai polis forensik menghayun-hayunkan tangan menghalau lalat-lalat yang menghurung bahan bukti utama bagi kes tersebut.

Kaki di jahit di bahagian tangan dan tangan di jahit di bahagian kaki. Kesemua anggota badan beralih tempat. Sama juga dengan alat kemaluan yang dialihkan ke bahagian punggung. Mulut dijahit dengan riak tersenyum, Kelopak mata dilekatkan di bahagian kening, dan telinga di jahit menutup lubang telinga. Badan mayat tu berlubang-lubang. Macam kena cucuk dengan jarum yang banyak. Sekali gus.

Raihana perlahan-lahan menghampiri mayat tersebut dan memerhatikan keadaan mayat yang memang mampu menghilangkan selera dia yang sememangnya besar tu. Dia kemudian duduk bertinggung berhampiran mayat itu.

"Haihh! Aku tak faham macam mana lah ada orang sanggup buat benda-benda macam ni. Tak geli ke?" keluh Raihana sambil menguis-nguis anggota badan mayat itu dengan ranting kayu yang dikutipnya.

"Woi! Maafkan aku kalau aku nampak macam kurang ajar. Tapi boleh tak kau jangan main-main dengan mayat tu. Gila apa? Itu bahan bukti kot. Kalau apa-apa jadi aku tak nak tangggung. Haa." Lans Koperal Hafizzuddin memberi amaran kepada Lans Koperal Afiqah Raihana sambil berceloteh.

Raihana bingkas bangun dan perlahan-lahan menghampiri Dean.

"Alaa. You janganlah marah I. I nak tengok-tengok je benda ni. Manalah tahu kot-kot orang yang buat benda ni jadi macam ni tak jahit kuat-kuat. Hahaha." Tawa Raihana gedik sambil berlalu pergi setelah mencubit manja pipi Dean.

Dean terdiam. Kaku.

"Apa gila perempuan tu. Hari tu dia marah-marah aku. Hari ni menggedik dengan aku. Nasib aku in control tadi. Kalau tak aku dah terkam dah. Tapi rasa rugi pulak sebab tak layankan aje minah tak betul tu. Haihh." keluh Dean menggaru kepala mengenangkan nasib lalu bercangkung bersebelahan mayat itu dan terus menanda checklist untuk memastikan anggota badan mayat itu berada dalam keadaan baik meskipun dijahit terbalik dan sebagainya.

Tangan Dean membelek perlahan bahagian muka mayat itu dan membetulkan kedudukan lehernya yang tergeliat.

Kalau diteliti, keadaan mayat tu masih baru lagi sebenarnya. Ada darah yang mengalir di setiap bahagian angggota badan yang dijahit. Dekat kaki, tangan, mulut, mata dan telinga. Ngeri. Badan mayat tu menyedihkan Tapi riak wajah mayat tu menunjukkan yang dia seperti tengah bergembira. Siap tersenyum bagai. Atau pembunuh sengaja buat macam tu. Just for fun agaknya.

Dean mengeleng-geleng kepala lalu mengarahkan petugas forensik mengangkat mayat itu kedalam van untuk dihantar ke hospital bagi proses autopsi.

***

"Tuan! Keputusan autopsi menunjukkan mangsa tiada masalah kesihatan yang memungkinkan mangsa untuk mati. Peralatan yang digunakan untuk menjahit mangsa adalah jarum bersaiz besar dan juga benang serta gunting yang digunakan untuk menggunting kain. Tapi kami tidak menjumpai sebarang bukti di tempat kejadian. Mayat tersebut juga telah dijahit seperti sedia kala." jelas seorang pegawai forensik yang datang dengan tergesa-gesa ke bilik Raihana.

"What do you mean by 'sedia kala'?" Raihana bingung.

"Er. Sedia kala maksudnya mayat dah dijahit macam manusia normal tuan. Dah tak tunggang terbalik macam hari tu. Lagipun jahitan dekat badan mayat tu kukuh betul. Macam kena jahit dengan mesin." terang pegawai forensik itu bersemangat.

RASUK: ANTOLOGI CERPENWhere stories live. Discover now