Ketenangan Di Sujud Terakhir Dalam Solat

196 17 0
                                    

Assalamualaikum.. maaf jika apa yang dikongsikan mungkin agak bosan. Sebabnya saya masih belajar untuk guna wattpad ni. So kalau salah mintak tolong ajarkan ye. Terima kasih awak semua.

Bila sebut ketenangan. Apa tu? Ketenangan ni susah utk ditafsirkan maksudnya. Kena rasa then kita akan tahu apa yang dimaksudkan dengan ketenangan. Saya percaya setiap hamba Nya menginginkan ketenangan. Dan termasuklah saya. Ya saya. Saya juga kadang kadang rasa tak tenang. Kawan-kawan kata ini mungkin sebab dosa dan maksiat yg kita lakukan. Dari itu menjadikan hati kita gelap dn kita tak dapat nak temui lagi ketenangan. Ya betul apa yang kawan saya katakan.

Ketenangan ni akan musnah apabila hati kita yg pada mulanya bersih kian kotor. Kotor tu takyah cakaplah kot. Mungkin ramai yang dah tahu bukan? Kalau taktahu meh saya ckp sikit. Kotor sebab kita selalu di pemilik Hati kita iaitu ALLAH. Lupa dia dan apa yg Dia suruh buat. Tapi kita boleh je buat apa yg Dia larang. Pelik la kita ni. Haa. Sebab tu jadinya hati hitam. Sebenarnya banyak cara lagi yg menghitamkan hati kita. Moga semuanya dijauhkan. AAMIIN.

Dah tahu apa ketenangan bukan? Jdi kita kena tahu apa yg kita perlukan kembali utk jemput ketenangan ity bertandang kembali? Yang pertama adalah kena tinggalkan semua maksiat. Bukanlah serentak. Kalau serentak lagi bagus. Tpi kalau sikit sikit pon boleh janji buat dan berterusan. Contohnya, sebelum ni kita couple. So lepas ni kita kena break la. Terus break laa. Sayang kan? Tapi mana kita lebih syg? ALLAH OR CRUSH OR BF OR GF OR WHAT ELSE? kalau syg Allah berkorbanlah sedikit.

Bila dah tinggalkan, perbanyakkan baca Al Quran. Nangis kalau boleh time baca walaupun tak faham. Sbb time tu adalah masa kita dengan Allah kalau nak tahu. Paksa diri nangis. Lagi apa boleh buat. Pertahankan solat sprt kita pertahankan hubungan cinta dengan si dia. Pertahankan solat maksudnya jgn tinggal solat. Lakukan solat. Laksanakan solat. Buat solat. Solat. Solat. Sebab? Dengan solat, hati kita akan tenang. Apa yg CikNinja dapat katakan dengan beribadah pada Allah hati akan lebih tenang. Sujud terakhir itu adalah salah satu cara kita nak dapat ketenangan.

Cikninja dah cuba. Dan dapat rasa ketenangan itu di sujud terakhir setiap solat. Lama kan. Ambil masa. Pejam mata. Berdoalah. Tenang sebenarnya. Serahkan segalanya. Serahkah segalanya pada Allah. Maka kita akan tenang. Tak perlu ribut nak fikir pasal ajnabi and what else. Better fikir Allah sebab Dia la punca ketenangan kita. Berdoala. Beristighfarlah.

Akhir sekali. Kalau nak cari buat dan yakin. Bukan tunggu dan nak. Memang kena berpenat tp percayalah semuanya kepuasan. Bila kau rasa puas itulah HADIAH KETENANGAN YANG ALLAH BERIKAN.

-selamat malam -

❤ NOTA NINJA ❤Where stories live. Discover now