B2

424 14 0
                                    

Raihana merebahkan diri ke atas katil, lantas satu keluhan panjang kedengaran dari bibirnya. Dia memerhati pusingan kipas di atas siling, seolah terpana dengan pergerakan kipas tersebut. Penat, seharian dia mengemas biliknya yang tak ubah seperti tempat pelupusan sampah. Ini semua kerana dia sibuk membuat persiapan untuk ujian akhir semester minggu lalu. Nasib baik sekarang sudah cuti semester, dan tiada lagi beban yang harus dia pikul untuk satu bulan setengah itu.

Kriuk~

Baru sahaja ingin melelapkan mata, perutnya pula meragam menyeru untuk diisi. Dengan langkah yang berat, dia bangun dan berjalan ke tingkat bawah. Sunyi sahaja keadaan rumah itu, sama sunyi seperti hatinya saat ini. Ceh! Peti sejuk dia buka, memerhati setiap makanan yang ada di dalamnya sebelum sepasang mata hazel itu berhenti pada bekas aiskirm merah berbalut KitKat.

Baru teringat dia membeli aiskrim ini semalam.

"Yum yum, let's have some ice crea...what?!" Raihana mengeluh kasar. Rasa teruja itu sudah bertukar menjadi kecewa sebaik melihat bekas aiskrim tersebut kosong, apa yang tinggal hanyalah sticky note dari seketul Rayyan.

'Maaf, aku terhabiskan aiskrim favorit kau. Tolong cuci eh, terima kasih!'

"Kepala otak dia minta cuci! Ingat aku ni siapa? Bibik dia? Dahlah makan tak inform aku dulu!" Bebel Raihana, tapi tangannya tetap jua mencuci bekas aiskrim tersebut. Setelah mencuci, dia menuang air mineral ke dalam gelas kaca bila loceng rumah tiba-tiba berbunyi. Siapa pula datang ni? Ingin tahu, dia menapak ke pintu rumah.

Narmi mengerutkan dahi, mana pula bayang Rayyan tidak kelihatan? Dia mengerling jam di tangan, sudah satu minit lima saat dia menunggu di luar rumah tapi tiada siapa menyahut. Apa tiada orang di rumah? Dia mengeluarkan telefon bimbit, ingin menelefon sahabatnya itu bila pintu dibuka oleh seseorang dari dalam.

"Bro, kau baru nak sah...eh?" Menyangka itu Rayyan, Narmi segera bersuara namun terhenti bila melihat orang lain membuka pintu tersebut. Bukan ini perempuan yang dia jumpa tempoh hari ke?

"You rasa ni okay tak?"

Narmi berpaling, matanya berhenti pada gadis yang sibuk membelek tomato sambil berbual dengan...angin? Apa dia bercakap seorang diri?

"Hello, dengar tak? Excuse me for being so bad at cooking. That is why I'm asking you. Malam ni ingat nak buat something untuk mama sebab dia macam tak sihat lately. You sebagai orang yang berpengalaman, tolonglah ya?"

Dia sedang bercakap dengan aku ke atau dia bercakap dengan diri sendiri? Tenung tomato macam benda tu hidup dah kenapa? Itu getus hati Narmi.

"Excuse me, you cakap dengan I ke?"

"You ni siapa? Siap eh, eh I pula. Cari siapa?" Soal Raihana hairan. Macam pernah jumpa lelaki ini tapi otaknya terlalu malas memproses dan scan wajah itu di mana-mana.

Kasar, berbeza sekali berbanding orang yang dia temui baru-baru ini. Gadis ini ada kembarkah atau tidak ingat siapa dirinya? "Err, tak ingat I ke? Kita first jumpa di supermarket. I tegur you sebab ingat you cakap dengan I and turns out you tengah on the phone with someone. Remember?"

Baru Raihana ingat. Patutlah dia macam kenal!

Dia menoleh ke sisi, matanya memerhati lelaki itu dari atas ke bawah."Elok sikit eh, I tengah bercakap with someone. Perasan!"

Narmi mengerutkan dahi. Mana ada orang! Gila ke apa gadis ni? Banyak kali juga dia memandang pada sisi gadis itu namun memang tiada sesiapa di situ. Tak mungkin bercakap di telefon. Telefon pun dia tak nampak. Bercakap dengan makhluk lain ke apa? Alahai, meremang pula bulu romanya.

Yang Tak Terlihat (Wattpad Horror)Where stories live. Discover now