dua puluh dua

33.1K 980 15
                                    

FAWWAZ menghampiri Umairah yang terlantar di atas katil

Oops! Questa immagine non segue le nostre linee guida sui contenuti. Per continuare la pubblicazione, provare a rimuoverlo o caricare un altro.

FAWWAZ menghampiri Umairah yang terlantar di atas katil. Sayu sekali hatinya melihat keadaan Umairah. Wajah Umairah kelihatan sangat pucat dan tidak bermaya. Entah bila dia akan sedar dari tidurnya yang panjang itu. Fawwaz cuba menyentuh wajah Umairah tapi dia dikejutkan dengan kehadiran Tengku Mikael.

"Kau buat apa dekat sini? Dah lewat malam kan. Takkan nak melawat wife aku sampai tak sanggup tunggu waktu melawat," ujar Tengku Mikael sinis.

Tangannya pantas mengeluarkan sehelai selendang daripada almari pakaian lalu menutup kepala Umairah yang terdedah itu. Fawwaz melangkah setapak ke belakang menjauhi katil. Tengku Mikael kelihatan agak tegang setelah melihat keberadaannya di situ.

"Aku nak pergi France esok. So, aku decide nak melawat Maira malam ini. Flight aku awal pagi esok," terang Fawwaz.

"Berapa lama kau pergi? Kau nak tengok anak aku dulu ke? Well, kau ada hak sebab kau yang jaga Maira selama ini." Tengku Mikael memeluk tubuhnya.

"Maybe a month or maybe a year. Aku nak uruskan studio dekat sana. Kalau kau izinkan aku tengok anak kau, aku on saja, " ujar Fawwaz.

Tengku Mikael mengangguk kepalanya. Dia melangkah keluar dari ruangan yang menempatkan Umairah ke arah unit wad yang menempatkan anaknya. Mujurlah anak mereka sudah dipindahkan dari unit rawatan rapi. Bolehlah Fawwaz melawat si kecil itu. Fawwaz pula mengikut langkah Tengku Mikael daripada belakang. Setelah mendapatkan kebenaran daripada jururawat yang bertugas, Tengku Mikael dan Fawwaz melangkah masuk ke dalam bilik yang menempatkan bayi itu. Fawwaz memerhati sebuah inkubator yang terletak di tengah-tengah bilik itu. Seorang bayi comel sedang tidur dengan nyenyak walaupun banyak wayar yang berselirat di atas tubuhnya.

"Comel. Apa nama dia?" soal Fawwaz.

"I haven't decide yet. I thought he is too small to get his name." Tengku Mikael mengusap-ngusap permukaan inkubator itu.

Fawwaz hanya mengangguk. Salahnya juga sebab buatkan Umairah pergi hari itu. Kalau tidak semua ini pasti tak akan terjadi. Si kecil ini juga pasti masih selamat di dalam kandungan ibunya.

"It's okay Mikael. I need to go. Jaga baby dan wife kau baik-baik okay." Fawwaz menepuk bahu sepupunya sebelum berlalu pergi.

Tengku Mikael menghantar langkah Fawwaz dengan pandangan matanya. Dia kembali memadang anaknya di dalam inkubator. Sesekali bayi itu begerak-gerak perlahan dan menguap. Tidurnya langsung tidak diganggu walaupun wayar yang berselirat di tubuhnya mungkin menyakitkan.

"I'm sorry baby. Kalau daddy jaga mummy baik-baik, mesti baby tidak perlu sakit begini. I'm really sorry. Daddy memang tak guna kan? Daddy sanggup buang isteri sendiri. Daddy tidak ada di samping mummy sewaktu dia perlukan daddy." Tanpa dia sedari air matanya mula mengalir perlahan. Sungguh dia menyesal dengan sikapnya yang dahulu.

UMAR MIKAEL ©Dove le storie prendono vita. Scoprilo ora