Usah Mengeluh

168 10 1
                                    


Entry ni nak kata mengenai kata-kata hikmah atau kata-kata semangat entahlah tapi ini sebagai motivasi kepada kawan-kawan dan tidak lupa juga kepada diri sendiri jugak.

  Gaiss.. gagal dalam peperiksaan bukan bererti kita tidak cerdik atau bodoh a.k.a lembab. NO! Obviously, NO ! Kita gagal kerana Allah sedang memberi petunjuk bahawa Dia sayangkan kita. Usaha kita dalam mendekati-Nya perlu ditingkatkan. Tidak ada gunanya jika pandai dalam pelajaran akan tetapi gagal dalam melaksanakan perintah Allah S.W.T..

 We as human are not perfect but we do learnt to make it perfect. From ZERO to HERO.

Gagal pada  hari ini tidak bermaksud kita gagal buat selama-lamanya. Iltizam perlu ditanam dengan nawaitu kerana Allah S.W.T. bukannya kerana hendak menunjuk akan kepandaian kita. Tidak salah tapi itu dah kira seperti kita riak dan takbur dengan kurniaan-Nya. Ramai saja yang berjaya tanpa sijil peperiksaan. Namun begitu, ia bukanlah tiket mudah untuk kita. Mereka berjaya kerana minat yang mendalam dan sentiasa berusaha untuk mendalami sesuatu kemahiran. Explore more than our abiility.

Kepada adik-adik UPSR, SRA , UPKK, PT3, SPM, SPAM atau STPM ( adik kauu.. hahaha, sama umur je, takyah nak adik sangat! 2016) sekalipun, keputusan dapat F?

 Cuba fikir sejenak.

" Bagaimanakah nasib yang tidak mendapatkan pelajaran sepenuhnya? "

"Bagaimanakah moyang kita boleh meneruskan kehidupan dan sediakan kemewahan kepada anak-anak dan cucu cicitnya? rata-ratanya dahulu cumalah mendapat pendidikan paling tinggi pun Tahun 6, takpun Tahun 4. Kalau yang bersekolah di Sekolah Inggeris tidak mustahil jika melanjutkan pelajaran sehingga ke luar negara sekalipun. Kita fokuskan kepada moyang kita yang hanyalah ZERO, tiada sistem pendidikan yang sempurna seperti sekarang. Bagaimana mereka berjaya?"

 hey, hey!! Jangan lurus sangatlah kalau dah kata macam tu. Yes, it is true but the things is  THEY DO GAIN THEIR EXPERIENCE. They learnt how ? why? when? Their skill is much better than you !! ( too lazy and much independet to parents)

Makna kata disini, cari dan galilah pengalaman dan kemahiran. Itu menjamin kejayaan pada masa akan datang.


****

03.08.2016 

 This section is specially dedicates to STPM students *2016* like me (kihkih) Puas tak dengan result sem 2 kita ? Apa-apa pun, tahniah awak semua! Dapat pointer 0.00 atau 4.00 sekalipun itu semua sudah tertulis. Korang dah cuba sebaik yang mungkin. I can feel you guys sehinggakan ada yang kata MPM tu kejam ( included me sometimes, hehe) Kita lupakan jelah eh apa yang sudah berlaku. Let bygones be bygones. Just keep standby your moneyy.. moneyy.. moneyy..


Duit, duit.. Dimanakah kau duit?


Repeat sem is ohsem ! Form 6 life is ohsem! We are welcome SPM leavers to join the club. Come babeyh come.. 

Bangkit! [ COMPLETED ] EDISI  #1Where stories live. Discover now