BAB 5

310 18 0
                                    

Langkah aku terhinjut-hinjut ke kolej. Ngilunya lah. Aku ni pun lupa nak makan ubat tahan sakit. Hah! Sakit la kau sehari kat sini.

Lega rasanya bila dapat kerusi. Tiba- tiba, "Buat assignment aku!" Arah azrin.

"Hah? Azrin? Aku mana tahu kerja kursus kau. Aku tak belajar. Macam mana nak buat assignment kau. Lagi pun ni kerja kau. Bukan aku punya.", kertas kerjanya aku hulur semula.

"Kesah? Kalau tak siap sehari sebelum tarikh, habis semua rahsia kau aku bocorkan. Faham!",

"Azrin, kau tak boleh buat aku macam ni. Aku ada banyak lagi kerja ni. Weyh, azrin. Aku pun ada assignment.", azrin terus berlari kekelas. Aku pula berhenti melangkah. Lutut aku memang sakit.

"Kau buang je kertas tu. Biar padan muka dia. Dia siapa nak buli kau?", bisik su. Kertas tadi aku pandang lama.

Kalau tak nak buat, letak je lah dalam fail dia. Tak kan aku nak buang macam yang su suruh?

Eh aku ni! Buat apa nak dengar cakap su? Nanti jadi apa-apa aku juga yang tanggung sorang.

'Pang!'

Kertas kerja kursus azrin aku hempas ke atas meja makan kafeteria. "Aku bukan kuli kau untuk buat semua ni. Sebarlah rahsia aku kalau tu buat kau puas.", aku melangkah tinggalkan kafe.

"Attention please! Guys! Kalau nak tahu, perempuan yang datang kat meja i tadi merepukan perempuan paling aku benci. Dia tu sebenarnya tengku huzaifa yang tiba-tiba menghilang!....", suara azrin kedengaran semakin perlahan mengikut jarak yang makin jauh.

Tak sangka kawan baik aku sendiri sanggup bocorkan rahsia aku. Dia yang dengar masalah aku selama ni. Argghhhh!

Aku hanya mampu menjerit dalam hati. Pipi aku mula basah dengan air mata. Langkah aku diteruskan kearah tasik belakang bangunan kolej. Bangku yang terletak cantik ditepi tasik aku duduk bersandar untuk habiskan sisa air mata.

"Sayang, ana dah bagi tahu semalam. Aku boleh tolong kau diam kan semua orang.",  bisik ana. Dia ni memang suka main bisik-bisik.

"Ana, su pergilah tempat lain. Aku nak tenangkan fikiran.", balas aku lembut. Mata aku masih terpejam.

'Splash splash'

Air dari tasik terperecik ke tangan aku. Aku memandang kearah dalam tasik. Kalau ada ikan, dapat juga buang masa main dengan ikan.

Tiba-tiba tangan berkedut yang berdarah dan berkuku panjang keluar dari air dan mencapai tanah. Aku melangkah kebelakang. Nasib baik tak menjerit.

Sebelah lagi tangannya mencapai tanah. Makhluk yang berambut panjang keluar dari air dan mula merangkak ketanah. Beg aku dicapai dan aku terus lari dengan kaki yang mengesot sebelah sebelum apa-apa terjadi.

*****
Mukmin POV

"Eh, tu bukan huzaifa ke? Jodoh ni.", aku memerhati huzaifa dari seberang tasik sambil tangan memegang fail untuk menganalisi keadaan persekitaran tasik.

"Dia ada masalah ke?" Monolog aku lagi.

"Dia nangis ke tu? Hmm. Kalau aku boleh pujuk dia. Aishh! Apa aku fikir ni?",

"Eh, dah kenapa pergi dekat tasik ni?! No! no!", jerit aku seorang diri. Aku tahu dia tak dengar.

"Hah sudah! Apasal? Dia dah nampak aku ke? Ke Dia nampak apa?", habis menanda borang analisis, terus aku menggalas beg dan masuk semula ke dalam kafe untuk menyiapkan borang tadi. Sungguh keadaan huzaifa mengganggu fikiran aku.

"Bie, kenapa jawap mesej i macam tu semalam? U marah i sebab control u eh? I minta maaf kay? Maafkan i", rayu emy, diva kolej.

"Kau nak ape? Aku banyak kerja sekarang ni. Pergi kat orang lain la kalau nak menggedik menggeletis semua ni.", kata aku kasar.

"Huh! U! Memang cabar i!", dia menunding jari ke muka aku. Aku mengangkat muka memandangnya tanpa perasaan.

Aku memerhatikan emy yang berjalan meninggalkan meja aku. Fail yang berada atas meja di hadapan di tolak kelantai dengan kasar. Pembuli!

*****
Humairah POV

"Dah kenapa dengan emy tu? Gaduh dengan senior tu lagi ke? Hmm lelaki hensem macam tu pun dia boleh senang-senang buang.", bebel kawan humairah.

"Kau tak rasa dia gaduh sebab zaifa ke?", soal seorang lagi.

"Kalau emy tu datang serang aku lagi! Memang kena la perempuan tu.", marah humairah. Semua memandnag ke arahnya.

*****
Huzaifah POV

Aku nak pergi mana ni? Baru pukul 12 dah tak de kelas.

"Zafa, we need to talk", tegur wana entah dari mana.

"Eh wana. Nak cakap ape? Emm, kalau kau datang untuk gaduh, lain kali jelah. Aku nak balik.", langkah aku dilajukan ke arah teksi yang berada di depan.

"Eh tak, sekejap. Weyh!", tangan kiri aku ditarik kebelakang.

Jelas muka ana dan su yang berdarah dan berulat memandang kearah aku dengan muka tak puas hati di belakang wana.

"Kau.. kau nak apa?", aku menundukkan pandangan.

"Kita naik kereta pakcik aku dulu lah. Aku ada sesuatu nak cakap dengan kau", tangan kiri aku masih ditarik ke dalam kereta kancil pakciknya yang dah usang.

"Tak tahu pula cik tengku naik sekali. Hish wana ni. Malu lah pakcik. Mesti dia tak selesa", kata pakciknya.

"Eh, tak adalah pakcik. Saya ok je. Tak payah la bercik-cik dengan saya. Panggil je zafa. Pakcik bukannya pekerja bonda lagi.", balas aku dengan mesra. Memang pakcik wana pernah bekerja dengan bonda dulu. Wana merupakan kawan aku dari kecil lagi selain azrin.

"Hehe, tak tahu pula yang wana jumpa dia hari ni. Tapi, zafa ok ke ni?", soal wana pula. Aku menganggukkan kepala.

"Pakcik, nanti berhenti dekat taman je lah. Wana boleh balik sendiri nanti.", pakciknya menganggukkan kepala.

"Kau ingat tak masa aku duduk rumah kau dulu.", wana mulakan cerita.

"Mestilah ingat.",

"Dulu kau selalu tolong aku kalau mairah buat fitnah pasal aku. Kau betul kan balik semua yang mairah buat dekat aku. Kau ni macam hero.", tangan aku digenggam erat. Air matanya mula mengalir.

"Eh, jangan lah. Benda dah lama kan. Jangan lah nangis.",

"Aku nak jumpa dengan kau ni sebab tu lah. Aku nak balas balik semua yang kau dah buat dekat aku. Tapi, aku tak semampu kau. Apa yang aku boleh tolong, aku akan tolong.",

"Tak pe lah. Nanti apa pula azrin dengan yang lain cakap. Aku malas la.",

"Tak de nya.. aku tahu la nak buat ape nanti. Kau rileks je. Jadi sekarang ni aku nak kaji siapa yang betul dalam kes terjun bangunan hari tu.", kata wana dengan yakin.

Aku hampir tergelak dengan cara dia. Tapi dengar je niat dia. Kepala aku terus rasa berdenyut. "Kau nak kaji ape?",

"Kaji siapa yang salah la. Kau kenapa ni?", aku menggelengkan kepala yang terasa berat. Aku langsung tak dapat ingat benda yang terjadi masa jatuh dulu.

"Kalau kau rasa tak sihat tak pe lah. Kau balik dulu. Kita boleh kaji lain kali.", wana memapah aku bangun. Rumah aku tak jauh dari taman. Jadi tak perlulah wana hantar sampai depan rumah. Rumah dia bertentangan dengan aku.

👑PRINCESS 🚫 UNDER CONTROL 👑Where stories live. Discover now