Epilog

1.2K 39 0
                                    



Izz
Assalamualaikum Qistina Alia. U want to something? Aku rasa this is the time untuk aku luahkan dekat kau. Aku suka kau since f3. One day aku jumpa kau lepak dengan mimi. Time tu aku tak berani nak tegur kau. Aku takut. Waktu tu aku masih hingusan. Kau memang selalu luahkan dekat ladang tulip tu. Dulu kau yang nk kawasan ladang tulip yang kosong tu diisi dengan bunga tulip. Then aku yang tolong buat semua tu. Tapi aku tak tunjuk depan kau sebab akubtakut kau akan tolak aku mentah mentah. Then when kita f5 aq pikir aku dah boleh lupakan kau. Tapi tak. Bila kau rapat dengan zhaf aku jeles. Aku selalu lindungi kau. Bila aku dengar zhaf curang memang aku marah. Marah gila. Then aku teman kau pergi library pergi mana. Aku tak sanggup tengok kau sunyi. Aku taknak kau tahu zhaf curang. Aku takut kau sedih. Then bila family zhaf sendiri yg jodohkam diorang aku terus rapat dengan kau. Aku nak ubah hati kau dari dia dan suka dekat aku. Tapi aku tahu semua tu tak mungkin jadi. Dan mungkin sekarang kau masih sayangkan zhaf. Aku tak berani nak ajak kau couple ke apa ke. Aku nak halalkan kau. Dan waktu kita dah halal aku akan make sure hidup kau bahagia. Aku harap kau fikir lamaran aku tu. Lepas aku halalkan kau. Aku akan didik kau. Jaga kau. Takkan buatkan kau sedih lagi. Nangis or else. Aku akan pastikan kau bahagia selagi nyawa dikandung badan. Aku izz firdaus melamar kau buat kali kedua. Aku harap kau terima. Kalau kau still tak yakin kau boleh buat ikstiharah.

Aku masih tak mampu terima sesiapa. Hati aku masih keliru. Betul ke aku sayangkan dia? Atau ini hanya mainan minda? Apa yang terbaik untuk aku. Aku cuba. Kemudian aku ambik wuduk dan pergi membuat solat isyak dan diikuti iktiharah.


****

Sudah tiga kali aku menunaikan solat iktiharah. Dan jawapannya masih sama. Aku yakin dengan keputusan ku kini.

"Mama adik nak buat keputusan"

"Adik dah fikir baik baik?"

Sudah seminggu berlalu. Aku dah fikir masak masak. Ini penebtu hidupku. Kalau dia mampu tunggu aku 8 tahun? Setia dengan cinta yang mungkin sebelah tangan? Mungkin dia boleh jaga aku elok elok.

Aku memang jahil. Freehair solat kadang tinggal kadang buat. Kadang aku kesian dekat mama dengan papa. Selalu tegur aku. Kini masanya. Aku perlu berubah. Dan aku rasa izz orang yang akan bimbing aku ke syurga. Aminn

"Adik dah fikir masak masak. Adik setuju. Tapi adik nak buat yang wajib saja. "

"Alhamdullilah. Bagus la. Kalau adik nak kita sekalikan saja dengan balqis. "

"Oke adik ikut ja."

"Mama nak call bakal besan mama untuk inform hal ini."

Lalu aku beredar semula ke bilikku.

Haih. Duk sini rindu along. Kalau along ada mesti best. Tapi along dah kahwin. Dia ada tanggungan dia sendiri la. Sedar la diri yang kau sorang ja yang tak reti reti nak kahwin lagi qistina oii.

Nak kahwin dah la ni. Kenduri achik bulan 6 ada lagi 3 bulan. Betul ka apa yang aku buat ni? Ya Allah kau pernudahkan la segalanya.

Kedengaran telefon berbunyi.

"Hello"

"Assalamualaikum.

Hah padan muka kau qis. Islam kan bagi la salam.

"Waalaikumusalam"
"Awak dah setuju ? Awak sanggup hidup dengan saya."
"Saya rsa itu yang terbaik untuk kita. "
"Terima kasih. Terima kasih sebab bagi peluang dekat saya. Saya harap saya akan jadi suami yang terbaik untuk awak"
"Aminn. Saya juga harap saya menjadi isteri yang mentaati suami. Kita sama sama berusaha untuk yang terbaik"
"Untuk masa ni kita jangan jumpa la. Simpan rindu tu hari akad nanti. "
"Okela saya pergi dulu. Assalamualaikum"

Waalaikumusalam.

------------------
Di hari yang indah ini. Dua pasangan sejoli berdebar debar untuk majlis akad yang akan tiba. Qistina dan izz masing masing sudah disiapkan okeh mak andam yang ditempah. Balqis dan farhan juga sudah bersiap sedia untuk upacara akad nikah.

"Ya Allah kau permudahkan la segalanya. Aminn"

Nervousnya. Ni nervous dia lagi teruk nervous nak ambik spm. Betul ka apa aku buat ni?

Kini saat upacara akad nikah bagi izz dan aku. Lydia setia disisi. Sesekali dia genggam tanganku untuk memberi semangat. Kau boleh qis.

Bak kata orang korea fighting 💪🏻

"Aku terima nikahnya Tengku Qistina Alia  binti Tengku Hisham dengan mas kahwin rm80 ringgit tunai."

Kedengaran la wakil wakil mengatakan sah. Jatuh airmata ku. Lepas ni dah tak ada dah nak manja manja dengan along , dengan mama papa. Lepasni ada tanggungjwab. Nak mai rumah mama pun kena muntak izin.

Teringat pesan mama semalam

"Ingat bila dah kahwin kena ubah perangai. Jangan nak ikut kepala sendiri ja. Nak pergi mana mana kena inform izz. Mintak izin. Makan pakai izz kena jaga. Jangan tinggikan suara dekat izz. Jangan tido berasingan even gaduh sekalipun. Jangan tido belakangi suami. Jangan nak merajuk tak tentu pasal. Jangan nak bebal. Jangan nak lari rumah. Ingat syurga adik sekarang bawah tapak kaki izz. Jangan curang. Dan paling penting jangan pernah kecewakan izz. "Sampai tertido dengar mama punya pesanan. Tapi tido pun aku ingat kot.

Selesai upacara batalkan air sembahyang aku terus masuk ke bilik. Tetamu diluar kebanyakkan kawan kwan balqis dan kawan aku dan izz hanya the tiger. Mereka pun dah pulang.

"Saya nak cakap ni"

"Teruskan saya dengar"

"Mai la duduk atas katil ni."

Aku bingkas bangun dan matikan tv yg berada di dalam bilik. Aku duduk di birai katil berhampiran tempat izz duduk. Izz capai tangan ku. Dia elus perlahan.

"Saya harap rumah tangga kita akan lama. Saya takkan minta apa apa jika awak masih tak sedia. Saya akan berikan awak nafkah. Sya akan jalankan tanggungjawab saya. Dan saya harap kita sama sama melengkapi satu sama lain. "

"Insya Allah. Kita berdoa jala"

"Dan saya harap tiada rahsia antara kita berdua dah lepas ni."

"Saya harap saya akan jadi isteri yang baik untuk awak. Terima kaish sebab ambik saya sebagai isteri.








   -Tamat-

Qistina Tahanan ng mga kuwento. Tumuklas ngayon