0 1

1.2K 126 23
                                    

“DAYN, Dayn! Dah tak ada nama lain lagi ke?” Soal Khai selajur menghempas beg berisi baju kotor ke lantai

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

DAYN, Dayn! Dah tak ada nama lain lagi ke?” Soal Khai selajur menghempas beg berisi baju kotor ke lantai.

Dia baru saja pulang dari outstation. Ingatkan balik awal adalah isteri yang menunggunya di rumah, rupa-rupanya isteri dia seronok keluar berpelesiran dengan jantan lain.

“Kenapa abang ni? Balik-balik terus nak marah Hani. Kan Hani dah minta izin abang sebelum keluar.”

Tihani membatalkan hasrat untuk membuatkan Khai air. Apa kena dengan suaminya? Asyik nak marah saja dua tiga menjak ini. Semua yang dia buat serba tak kena di mata Khai.

Dia dah ikut semua permintaan Khai. Khai minta dia berhenti kerja, dia dah berhenti. Khai minta dia jadi suri rumah, pun dia dah buat. Apa lagi salah dia? Apa lagi yang Khai tak puas hati?

“Hani tak faham ke abang cakap abang tak suka Hani kawan dengan dia.”

“Tapi Hani tak ada kawan lain. Dayn seorang aje yang sudi kawan dengan Hani…” Lirih suara Tihani membalas bicara Khai.

Khai sendiri tahu dia tidak mempunyai ramai kawan. Dayn seorang saja yang rapat dengannya. Kalau sebelum ini Khai boleh terima, kenapa sekarang Khai mengungkit pula? Sungguh dia tidak mengerti perubahan sikap Khai. Dia boleh faham jika dari awal Khai tidak sukakan Dayn, masalahnya sebelum ini elok saja. Tidak timbul sebarang isu. Sejak akhir-akhir ini saja Khai berubah.

“Punya ramai manusia dalam dunia ni, Hani kata Dayn seorang aje kawan Hani? Hani dah cuba belum berkawan dengan orang lain? Atau Hani sengaja tutup ruang lingkup Hani semata-mata Hani nak berkawan dengan Dayn?”

“Apa yang abang cakap ni?”

“Hani jangan ingat abang dah lupa dulu macam mana cintanya Hani pada Dayn. Sampai sanggup tunggu Dayn walaupun Hani tahu Dayn tak pernah cintakan Hani.”

“Abang!” Suara Tihani naik seoktaf. Tak sangka Khai akan mengungkit cerita lama. Dia sendiri sudah lupa dia pernah mencintai Dayn sejak kehadiran Khai dalam hidupnya.

“Dah pandai nak meninggi suara. Belajar dengan siapa? Dayn ke? Abang ni suami Hani. Kenapa Hani sibuk mengharapkan lelaki lain? Abang penatlah dituduh dayus!” Bentak Khai garang serentak dengan tangan yang menghentak meja.

Tihani terlonjak kaget. Gegaran meja kayu jati itu membuat nyalinya menjadi kecut.

Khai menengkingnya? Besar sangat ke salah dia? Tak boleh ke Khai cakap baik-baik?

Setelah itu dia hanya mampu menatap belakang Khai yang meninggalkannya dengan deraian air mata.

Perang mereka tidak berakhir sampai di situ. Dibawa berlarutan sehingga keesokan hari. Khai tak henti-henti mengungkit. Pertemuannya yang tak disengajakan dengan Dayn pun boleh jadi satu isu besar. Lebih malang lagi bila pertemuan itu disaksikan Khai sendiri.

ALLAHU. Ada saja masalah yang menimpa rumah tangganya. Di mana silapnya?

Tihani tidak bergeming di ruang tamu itu. Dia menatap malas wajah Khai yang merah padam. Perasaan takut berganti dengan rasa lelah dan bosan. Jika Khai penat digelar dayus, dia juga bosan dituduh murahan.

Selagi Ada CintaWhere stories live. Discover now