Aku sampai rumah agak malam sebab Eunna ajak aku tengok wayang lepas habis makan. Bayangkan, dua cerita aku layan sampai lupa nak balik rumah. Itupun tadi sebab aku leka layan dia yang kononnya nak release tension sebab dah lama tak pergi jalan-jalan. Kalau tak, petang tadi aku dah balik.
"Alamak... dia ada." Aku jalan masuk ke dalam rumah sambil perhatikan tingkah laku Baekhyun yang ada dekat gazebo. Tengah duduk berdua dengan Baek Ah. Aku tengok mereka berdua sibuk tengok langit dan aku yakin, dia tak perasan aku. Jadi aku lajukan langkah sampailah tiba depan pintu rumah. Aku buka kasut dan tolak pintu untuk masuk.
"Ingatkan dah tak reti nak balik rumah."
Shit. Dia nampak. Aku pusingkan tubuh dan pandang Baekhyun yang tengah ribakan Baek Ah.
"Jalan jammed."
Baekhyun mendengus kecil. Aku tarik nafas. Dah agak dah, mesti dia cuba nak cari salah aku. Lepas tu cuba nak buat macam semua salah aku. Semua apa yang aku buat tu, tak kena pada mata dia.
"Jalan jammed apa pukul 9 lebih macam ni. Aku ada news jammed dekat handphone. Kawasan sini tak jammed pun. Lancar je. Nak menipu pun agak-agaklah. Cermin dulu kau tu, pandai ke tak pandai nak menipu."
Okey, dia dah mula pakai ayat kasar. Aku jalan berkaki ayam ke tempat dia duduk. Tak puas hati.
"Awak ingat awak pandai ke?"
"Ada aku cakap aku pandai? Takkan?"
Aku ketap gigi. Cuba sabarkan diri walaupun sabar aku dah nak koyak. Tak boleh nak kawal perasaan sebab Baekhyun dah mula dengan perangai dia. Aku tak faham kenapa dia macam ni sedangkan omma dengan appa tak ada pula perangai macam dia.
"Boleh tak kalau sekali je awak tak sakitkan hati saya? Sekali je, Baekhyun. Boleh tak? Cuba layan saya baik-baik macam orang lain buat. Bukannya saya mengemis kasih sayang awak tapi tolonglah hormat saya. Saya tak perlukan pun kasih sayang awak tu. Saya cuma perlukan layanan baik awak. Tu je. Susah sangat ke?"
Baekhyun tak jawab. Dia berbisik dengan Baek Ah dan terus Baek Ah bangun dari riba dia. Aku tahu apa yang Baekhyun bisikkan tu. Bila Baek Ah dah masuk rumah, dia pandang aku dengan muka tenang dia.
"Kau nak aku jawab jujur atau bohong?"
"Awak rasa awak tenang ke bila menipu?"
"Habis tadi, kau menipu aku? Kau tenang?"
Dia balikkan buku ruas pada aku. Aku ketap gigi dan tarik nafas. Aku bersabar mana yang aku rasa boleh.
"Kalau saya jujur, awak melentingkan? Perlu ke saya jujur kalau nanti saya juga yang dapat sakitnya?"
Baekhyun ketawa kecil. Sinis. Tangan dia memeluk tubuh dan kepala dia tergeleng.
"Susah ada isteri yang tak bijak macam kau ni."
Kurang ajar.
"Kalau kau tak nak sakit, kalau kau tak tahan dengan aku, cakap je, Seung Yeon. Bila-bila masa aku boleh buat surat cerai dan kita bercerai. Perkahwinan ni bodoh. Faham tak? Macam kahwin dengan patung. Ada isteri, tapi macam tak ada. Kau keluar pergi belajar, tapi lepas belajar kau buat apa? Berjoli? Ada kau cakap dengan aku? Ada kau bagitahu aku kau pergi dengan siapa? Tak ada. Kau keluar macam tu je. Lepas tu kau balik macam rumah ni hotel. Kau sedar tak, Seung Yeon dengan semua tu? Kau sedar?"
Aku tenung anak mata dia dalam-dalam. Aku genggam tangan dan betulkan nafas.
"Awak sendiri yang cakap, kita buat hal sendiri lepas kahwin. Awak nak saya ungkit semua ke?"
"Alasan. Kalau kau rasa kau ni isteri orang, aku tak perlu nak ajar semua tu. Kau dah tahu. Walaupun aku cakap, kita buat hal masing-masing, kau tak berdosa kalau kau bagitahu aku mana kau pergi."
Aku rasa ayat dia mula lain dan suara dia mula rendah. Tadi ayat dia pedas, tapi kali ni ayat dia lain. Aku tak tahu nak kelaskan apa ayat dia tu.
"Saya tak faham dengan awak."
"Dan jangan fahamkan aku." Kata dia sambil lunjurkan kaki. Sumpah, muka dia cukup tenang nak dibandingkan dengan muka aku yang memang cemas dan cuak tahap dewa. Aku tak boleh dalam keadaan marah dan disergah macam ni. Baekhyun suka putar belitkan keadaan dan buat aku jadi serba salah bila bertekak dengan dia. Kejap dia macam tu, kejap dia macam ni. Aku tak faham. Dia nak apa sebenarnya?
"Apa yang awak nak sebenarnya?"
"Aku nak kita bercerai. Itu je permintaan aku. Kalau kau bagi alasan, kau nak jaga hati omma dengan appa, tolonglah. Aku dah muak. Sampai bila kau nak macam ni? Kau suka hidup macam ni? Kau suka hidup dengan aku? Seung Yeon, aku tahu kau tak suka hidup macam ni. Jadi aku nak mudahkan kau. Kita bercerai."
Aku menggeleng laju. Yakin.
"Awak buatlah apa yang awak nak buat. Saya takkan tanda tangan surat penceraian tu. Penceraian takkan sah kalau pihak perempuan tak tanda tangan."
"Tapi penceraian akan sah, bila kita buat perjanjian. Tak ingat? Kita ada perjanjian?"
Aku terdiam. Ya. Aku lupa. Perkahwinan aku dan Baekhyun terikat pada satu janji.
"Aku akan cari Saera sampai jumpa. Bila dia ada depan mata aku, dan bersaksikan kau, kita bercerai... secara sah. Dan lepas tu, kau tak ada hak nak menolak penceraian. Perjanjian ni tak perlukan persetujuan kau. Semuanya bergantung pada aku. Ingat, Seung Yeon. Jangan kalah dengan permainan kau sendiri."
Dia terus bangun dari duduk dan berjalan menuju ke pintu rumah. Aku pusingkan tubuh dan pandang dia dari belakang.
"Byun Baekhyun!"
Dia berhenti berjalan dan tolehkan kepala sedikit ke kanan.
"Hmm..."
"Jangan jatuh cinta dengan saya."-----
TBC
-----
YOU ARE READING
[COMPLETED] Loyal Wife 단골 아내 (Baekhyun EXO)
Fanfiction"Apa ni?" Aku terdiam seketika. Terpinga-pinga memandang lelaki yang berada di hadapan aku tanpa berbaju, dengan Baekhyun di hadapan pintu. "Baekhyun, sumpah. Saya tak tahu apa-apa. Saya..." "Stop it." "Baekhyun..." "I said enough!" Aku mula geli...