Malam ,aku merenung ke luar jendela .Aku melihat ciptaan-Nya begitu indah dimalam hari . Aku terkenang akan adik , mak , dan along nun jauh disana . Entah apa yang telah mereka buat kat sane , aku tak tahu . Sempat juga terkenang akan arwah ayah suatu ketika dahulu ..
"Mai , where's my sweetie girl?"
"She not here"
"I'm here , dad ! Here !" Maisara berusia 9 tahun terlompat lompat apabila ayahnya berpura pura tidak melihatnya .
"Mana ? Tak nampak pun ?"
"Boo!" Mai menyergah ayahnya dari belakang .
Terkekek Mai ketawa melihat wajah ayahnya ,Encik Abdul.
"There you are .Terkejut ayah tau ." kata ayah lalu mencium pipi putih gebu Mai .
Mai tersenyum sendiri apabila mengingati kenangan masa lalu bersama ayah . Ayah , kenapa tinggalkan achik , mak , along dan adik ? Kenapa ayah ? Ayah tak sayang kitaorang ke , Yah ? Mai rindu ayah !
Tak semena mena air mataku jatuh bila terkenang akan ayah .
"Hmmmmmmmmmmm ..Mai rindu ayah . Mai rindu . Kenapa ayah tinggalkan Mai ? Ayah tak sayangkan Mai ke ,Yah ?"
"Ayahh !!! Mai nak Ayahhhhh ! Ayahh baliklah ayahhh !! Mai rindu ayahhh !!!"
Beribu raunganku dari dulu hinggalah sekarang memanggil ayah pulang semula namun hampa , ayah tak kan pulang .
Biar bedarah air mata , biar lelah kaki berjalan mengejar ayah . Namun apakan daya ? Hmm . Mai rinduu ayah .
"Ehh , Mai ? Asal nangis ni ?" kata Alisa sebaik saja melihat Maisara menangis merenung ke luar jendela .
Aku mengesat air mata .
"Hmm , Alisa ? Mane ade aku nangis . " bohongku.
"Mai , jangan tipu Alisa . Alisa dah dengar semua dah tadi . "
"Baguslah kalau Lisa dah tahu . Yng lain ade dengar ?"
"Tak de . Alisa je yang tahu , dorang dah gi dewan ."
"Dewan ?" kataku dengan tersedu sedan .Masih ada sisa tangisan . Hehehe !
"Ye , Alisa patah balik sebab teringatkan Mai tak ikut tadi . Mai tak tau malam ni ade ceramah ?"
Aku menggeleng .
"Madam tak bagitahu ?"
Aku menggeleng lagi .
"Asal , Mai geleng kepala je ?"
Aku merenungnye dengan muka yang comel .
"Ehh , janganlah renung aku cam tu . "
"Sorryy ." kataku .
"Ehh , dahh cepat gi bersiap . Kang tak pasal pasal kita kena denda . "
"Baik , bosss !" kataku sambil membuat tabik kepada Alisa lalu menuju ke bilik mandi .
Alisa hanya menggeleng melihat tingkah laku rakannya , Maisara .
"Aiiihh , kawan aku sorang ni macam macam ."
Dua puluh minit kemudian , kami tiba dewan Universiti tersebut aku dan Alisa segera masuk kedalam dewan . Bimbang . Aku ni bukannye tahu ape pun .
"Eh ,Alisa , Mai ! Meh duk kat sini kejap lagi dh nak mula dahh ." kata Ina sebaik saja aku dan Alisa sampai .
"Ye , nak duklah ni ." kataku lalu melabuhkan punggung dikerusi bersebelahan dengan Alisa .
"Selamat malam kpda semua warga asrama Universiti Aman . Malam ini kita akan ade ceramah sedikit dari warden kita , Miss Nana . " kata MC tersebut .
"Diminta semua pelajar berdiri untuk menyanyikan lagu Negaraku ".
Lalu , kami pun bediri .Tak kan nak duk je kut ? Kurang hajar tu namenya . Hahaha ! Sorryy .. Lagu Negara sudah bergema disekitar dewan ini .
Setelah habis menyanyikan lagu Negaraku , kami pun duduk begitu juga dengan miss dan prof .
Eh , japp ? Asal tak de baca ikrar ,erkk ? Selalunya , lepas menyanyikan lagu Negaraku kena baca ikrar dulu pas tu bru leh duk . Ni ape kes ?
"Diminta , miss Nana untuk naik pentas sekarang juga ." kata MC tersebut .
Dewan yang tdinya bising kini menjadi sepi . Garang sangat ke miss Nana tu ?
"Hmm . Salam sejahtera saye ucapkan kpda semua penghuni penghuni asrama Universiti Aman , miss dan prof sekalian ." kata miss Nana .
Maka bermulalah ,ceramah miss Nana dari A sampai Z .