bab-2

394 22 0
                                    

aku biarkan sahaja lelaki itu lalu pergi ke belakang untuk rehatkan diri.huh penat kaki jalan sana sini. topi dijadikan kipas .

"alright. ian off dulu " lelaki ini menamatkan panggilan dan menuju ke mejanya. diambil mocha itu dan bangun untuk pergi membayar. dia mengambil begnya.

"mana pulak wallet aku ni? " matanya meliar mencari dompetnya yang tiada di dalam beg. gelisah lelaki itu mencari kiri kanan. fikirannya memikirkan kembali. perempuan tadi

"kenapa encik? ada apa-apa yang tak kena? " Encik halim bos di street cafe selalu keutamaan pelanggan. sebab itu aku tak suka bos aku ni pekerja rajin macam aku dia boleh marah. isy apa masalah pakcik tu pun aku taktahu

"dompet saya hilang. last yang datang meja saya tadi. pekerja encik yang pakai topi. perempuan " jelas kerutan di kening. sangat marah apabila dompetnya tiba-tiba hilang. jadi yang dia hanya syak adalah perempuan itu. aku.

"encik bawa bertenang dulu. "

"mana saya boleh bertenang dompet saya dah hilang ! " pandangan orang lain tidak dihiraukan. dia meraup muka.

"saya panggio dia. encik tunggu kejap. " encik halim segera mencari aku yang sedang duduk mengipas-kipas kan diri sendiri.

"rya medina ! " suaranya cukup mengejutkan aku. lagi-lagi dia menjerit macam aku ni ada buat salah ke? aku terus keluar berjumpa dengannya

"ada apa bos? " aku memakai kembali topi. anak matanya aku pandang. jelas macam angin nak meletus. dia bawa aku ke meja lelaki itu yang sedang mencekak pinggang memandang aku.

"kau ada ambil dompet aku ke? " soalan itu seperti ditujukan pada aku. memang lah pada aku sebab aku je ada kat situ. lepastu aku pula mengerutkan dahi. apa yang dia cuba sampaikan ni?

"eh kenapa saya pulak? saya tak ada ambil apa-apa dari encik pun lah " aku bersuara pula dalam nada sedikit marah. yelah tak tahu apa-apa tiba kena tuduh. semua mata di dalam cafe itu memandang kami bertiga

"kau jangan tipu boleh tak. orang last yang aku nampak kau. tak de dah orang lain. mesti kau curi kan " kali ni memang aku rasa nak berasap telinga. eh eh mamat ni muka je hensem tapi suka hati tuduh aku bukan-bukan

"bos, saya tak curi bos " encik halim pun sama mencekak pinggang. dahinya sama berkerut seperti malaun depan aku ni

"jujur jelah rya medina. customers always right " percaya sangat ayat tu. asyik-asyik ayat tu je yang aku dengar. bosan tahu tak bosan.

"no ! saya tak curi percayalah. " aku sudah mula mahu meninggikan suara. tetapi lelaki itu tetap tidak percaya.

"awak dipecat rya medina " macam petir tiba-tiba je bunyi. alangkah terkejutnya aku kerja yang selama setahun aku disini. dibuang begitu sahaja. muka lelaki itu juga macam terkejut tetapi di cover juga. menyampah sungguh aku dengan dia. walaupun aku tidak kenal pun siapa dia.

"fine ! " aku mencampakkan april kecil berwarna hitam kosong ke lantai. memang kemarahan aku memuncak .

selesai menukar baju aku pantas keluar dari cafe membawa rasa benci dan sakit hati terhadap lelaki yang menuduh aku itu sama je macam bos aku tak guna tu.

"maafkan saya ye. anggaplah air encik ni saya belanja. " encik halim memberikan senyuman nipis pada lelaki itu.

"terima kasih encik.. " lelaki itu bingkas bangun dengan muka tak keruan disebabkan dia pekerja yang ternampak rajin itu keluar dari cafe.

kereta aku mula memecut laju, dengan rasa sakit hati nya. bodoh betul percaya lagi kata-kata pelanggan sampai sanggup berhentikan aku. tak guna.

aku berhenti di satu taman menenangkan hati yang macam berkecai. bagi kerja lagi penting daripada putus cinta sekalipun dengan lelaki. walaupun aku seorang bekas teman lelaki yang tak guna. tinggalkan aku bila dah bosan. jantan semua sama

aku perasan seseorang duduk di sebelah. aku menoleh ke tepi. fuh rasa nak tumbuk pulak muka mamat sebelah ni.

"kesiannya kau ni. duduk sorang-sorang termenung" katanya. eh dia tegur aku macam aku kenal dia pulak. bagi sepak mula lah

"apa masalah encik ni ha? dahlah tuduh saya bukan-bukan lepas tu nak tegur saya macam tak buat salah. saya tak curi pun lah ! " aku meninggikan suara padanya. aku mula memeluk tubuh. mata kami bertembung sekali lagi.

"jangan nak ber encik-encik dengan aku lah. nama aku adrian mikael " dia menghulurkan tangannya untuk bersalam dengan ku. eleh nak berkenalan konon. tangan yang dihulurnya ditampar aku

"hello? tak ada masa saya nak salam berkenalan dengan kau lah encik tiang " cantik nama panggilan yang aku bagi. sebab dia ni tinggi berdesup patut tiang tapi badan nampak tegap. eh angau pulak kau medina

"hm. encik tiang eh. nice name miss gula. manis sangat " adrian mikael mengenyitkan mata. fuu cair sementara. ada ke tiba-tiba mamat ni, hisy. sakit mata agaknya

"rya medina. don't call me miss gula " aku memuncungkan bibir dan memeluk tubuh. pandanganku dialihkan ke depan. "eh awak ni tak kerja ke? boleh pula dekat sini "

"aku bos. suka hati lah aku nak datang kerja ke tak. now aku tengah nak try satu bunga tepi aku ni " matanya melirik pada aku. aku mengangkat kening sebelah.

"heh mr tiang. jangan nak sesuka hati ponteng kerja ah walaupun awak tu bos. " dia tersenyum memandang aku. dah kenapa pulak.

"eleh miss gula ni nasihatkan orang pulak. kau tu tak pergi kerja ke? " kebodohan apa dia ni. buat- buat lupa ke ey menyampah

"awak ni kenapa? dah lupa atau buat-buat lupa. dengar sini mr tiang disebabkan awak lah saya kena buang kerja. i hate you" sengih macam kerang busuk 5 tahun.

"im so sorry to hear that. dah kau je orang yang last aku nampak dekat meja. nak aku dapatkan kau kerja ke? " aku melihat wajahnya kembali. apa maksud dia?

"what do you mean dapatkan saya kerja? " dia meraup rambutnya . ah gugur iman ku. sabar medina sabar anak teruna orang ni

"be my PA " terus membuntang mata aku. dia ingat aku ni dah kenal dia 3 tahun ke.

"awak ni kerja apa ? "

"ceo " lagilah aku terkejut beruk aku. PA ? CEO ? aku tak sampai lagi nak kerja tahap pa tu. "so? nak tak ? "

"kalau saya taknak? "

"kalau kau taknak , aku akan cari kau dekat mana-mana je untuk paksa kau jadi pa aku. aku buat apa saja" dia ni gila ke? lagi gila daripada joker tu.

"heh ingat saya ni kenal awak 2,3 tahun ke nak suruh saya kerja dengan awak. tolonglah " adrian mikael meletakkan lengannya di kepala bangku.

"tak kisah lah. sebab aku tengok kau macam rajin je kerja." mata kami bertaut lama kali ini. jantung aku mula bermain peranan lagi. kenapa setiap kali aku pandang dia jadi macam ni

"takpelah. awak boleh cari orang lain untuk jadi pa awak. saya tak layak lagipun kita ni mana kenal sangat. saya boleh kerja dekat butik kawan saya. and one more thing saya still marahkan awak sebab buat saya kena pecat. saya tak maafkan awak "

"oh so sweet ayat dia. okey kalau awak tak nak maafkan saya, saya akan buat apa saja untuk awak maafkan saya . its okay kalau tak nak jadi pa saya miss gula. oklah saya pergi dulu. bye miss gula " kelibat adrian mikael hilang dari pandanganku . siput turbo ke dia tu.

Aku pun mula mengangkat kaki lalu pulang ke butik farah. mungkin dia akan bagi aku kerja di situ mana tahu. aku harap aku takkan jumpa lagi mamat annoying tu. i hate him

BOOK 2
VOTE FT COMMENT


Rya MikaelWhere stories live. Discover now