Bab 4 : Kelas sebenar

855 66 16
                                    

Aku bersiap untuk ke kelas yang menempatkan vampire dan werewolf. Aku memakai kot seragam sekolah. Selepas Gus memakaikan aku tie. Aku tergelak sepanjang dia cuba mengikat tali tieku dengan tangan gebu dan besarnya dan dengan sedaya upaya serta penuh kesulitan untuk mengikat tali tieku dengan sempurna akhirnya dia selesai juga selepas 12 minit mencuba.

Dia meminta untuk dia kembali pada bentuk asal kerana uniformnya mula dipenuhi bulu yang di dalam bentuk serigalanya. Selepas mengusiknya berkali-kali akhirnya aku memberi kebenaran. Aku kumam pil darah sambil menunggunya membersihkan bulu pada uniform. Tiba-tiba aku terasa kakiku seperti diusap oleh sesuatu yang berbulu. Aku melihat ke bawah. Niko sedang bermanja seperti kucing di kakiku.

"Kyooohh..." dia mengulingkan badannya di buku laliku.

"Dah ok?" aku mengangkatnya seperti bayi lalu membiarkan melalui lenganku lalu melilit leherku seperti biasa.

"Kyooh~" dia membalas manja lalu menjilat telingaku. Aku tergelak besar kegelian.

"Nak ikut ke? Jangan degil pula nanti," aku memberi amaran dengan senyuman. Niko hanya membalas dengan decitan kecil lalu memasukkan tubuhnya ke dalam baju dan mengeluarkan kepalanya.

"Tuan Muda..." Gus masuk ke kamarku kembali dan memanggil aku supaya bertolak. Aku menuruni tangga diikuti Gus ke bawah. Aku berjalan sambil tanganku diselukkan ke dalam poket seluar dan Niko terus mengintai suasana di sebalik pakaian seragamku.

"Kamu bawa Niko lagi?" soal ayahanda yang sedang minum teh panas di sofa di ruang tamu. Aku menghentikan langkah dan senyum ke arah ayahanda.

"Ayahanda pasti ke nak anakanda tinggalkan Niko? Tak risau ke jadi macam minggu lepas?" aku mengingatkan ayahanda tentang peristiwa hitam itu.

-Flashback-

"Niko!!! Jangan!!!" ayahanda menjerit kepada Niko yang sedang marah. Niko berubah saiz sebesar 10 kaki. Habis peralatan dalam istana pecah.
Barang berharga yang dijaga generasi ke generasi juga dalam bahaya.

"Graaaaa!!!" lampu gantung di tingkat bawah sudahpun jatuh akibat gegaran yang kuat. Sememangnya tiada siapa mampu menghentikannya. Butler ayahanda hanya mampu menyambut barang-barang yang hampir terjatuh. Ini kerana aku perintahkan mereka untuk jaga Niko dengan baik. Jadi mereka tak boleh cederakan Niko. Lagipun Niko tak menyerang sesiapa dan menyakiti sesiapa, ia hanya melompat satu tempat. Niko terus melompat-lompat sehingga istana itu bergegar. Ayahanda sedang menarik rambutnya sendiri tak tahu bagaimana untuk hentikan Niko.

"Apa jadi?! Siapa yang benarkan makhluk ni buat kecoh di sini?!" jerit bonda dengan tegas terus membuatkan penjaga istana yang lain berubah pucat. Bonda terus memandang pasu kesayangannya yang terjatuh dan pecah terus membuatkan wajahnya membahang kerana marah. Melihat wajah bonda yang begitu membuatkan ayahanda dan butlernya berundur setapak demi setapak kerana ketakutan.

"Saya dah balik," aku pulang ke rumah bersama Gus.

"Kyooohh..." Niko terus kembali kepada saiz yang asal apabila dia ternampak aku lalu terus menaiki ke kakiku dan berhenti di bahu.

"Waw... Niko... Cantik rumah ni kau hias," aku berkata kepada Niko sambil tanganku mengusap kepalanya. Niko hanya membalas dengan jilatan ke pipiku.

"Haihhh... Nampaknya Niko dengan tuannya memang tak boleh berpisah," kata butler ayahanda, Justin Soule dengan senyuman pahit.

"Anakanda... Kamu tahu kamu perlu bertanggungjawab atas apa yang peliharaan kamu buat kan?" soal bonda memandang ke arahku sambil menyilangkan tangannya.

"Y-Ya... Shion akan datang singgah nanti. Dia boleh kembalikan pasu tu pada asal" balas aku turut berubah pucat.

"Pastikan kawan kamu dapat kembalikannya dengan sempurna seperti sebelumnya," kata bonda memandang tajam ke arahku dan Niko. Aku meneguk liur manakala Niko menyembunyikan diri ke dalam pakaianku.

Red 2Where stories live. Discover now